×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
کاهش ۳۰ درصدی متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی در کردستان

رئیس کل دادگستری کردستان از کاهش ۳۰ درصدی متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال گذشته ۱۰۱ روز بوده اما این متوسط زمان رسیدگی در سال جاری به ۷۲ روز رسیده است.

به گزارش اقتصاد کلان، حجت الاسلام سید حسین حسینی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران استان کردستان ضمن گرامیداشت ایام‌ الله دهه فجر، هدف این نشست را انعکاس صحیح اقدامات و دستاورد‌های دستگاه‌ قضا در کردستان اعلام و اظهار داشت: قوه قضائیه یکی از سه ارکان نظام جمهوری اسلامی و پایه و اساس آن اصل ۱۵۶ قانون اساس است و بر اساس این اصل قوه قضاییه یک قوه مستقل و پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی افراد و مسئول تحقق و اجرای عدالت است.

وی با بیان اینکه در راستای تامین حقوق فردی و اجتماعی و برقراری عدالت وظایفی به دستگاه قضا و قوه قضائیه احصا شده است، گفت: رسیدگی و صدور حکم در مورد شکایت و دعوی مردم، احیای حقوق عامه، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب مجرمین و مجازات ‌آن‌ها در حدود قانون، اقدامات مناسب جهت پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین از وظایف دستگاه قضایی است. انجام اقدامات یاد شده توسط ۹ رکن از جمله دادسراها، دادگاه‌ها، دیوان عالی کشور ، دیوان عدالت اداری سازمان بازرسی کل کشور، سازمان قضایی نیروهای مسلح، سازمان ثبت و اسناد پزشکی قانونی اجرایی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کردستان با اشاره به اینکه دستگاه قضا در دو مؤلفه شکلی و ماهویی قبل و بعد از انقلاب دارای تفاوت‌هایی است، اذعان کرد: دستگاه قضا قبل از پیروزی انقلاب و بعد از مشروطه با آموزه‌های شرعی و دینی فاصله زیادی داشت اما بعد از انقلاب منشاء حرکت آموزه‌های دینی در راستای موازین شرعی بوده است.

به گفته حسینی؛ تدوین سند تحول و تعالی دستگاه قضایی همزمان با گام دوم انقلاب اقدامی ارزشمند و نقطه عطف دستگاه قضا بعد از انقلاب است.

وی در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده از سوی دستگاه قضا پرداخت و گفت: اقدامات خوبی در دستگاه قضا انجام شده که در دهه ماهه اول سال گذشته ۳۵۵ هزار پرونده وارد دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان شده اما ۳۷۰ هزار پرونده رسیدگی و مختومه شده است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان اضافه کرد: همچنین در ده ماهه ابتدایی سال جاری ۳۷۸ هزار پرونده وارد دادگستری و شوراهای حل اختلاف شد و به ۳۸۰ هزار پرونده رسیدگی و مختومه شده است.

حسینی در ادامه از کاهش ۳۰ درصدی متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال گذشته ۱۰۱ روز بوده اما این متوسط زمان رسیدگی در سال جاری به ۷۲ روز رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از ۶ درصد ابلاغ‌ها به صورت دستی انجام می‌‌شود، افزود: در سال گذشته ۹۰/۶ درصد از ابلاغ‌ها الکترونیکی بوده که در سال جاری ۹٤.٤ درصد رسیده است.
رئیس کل دادگستری استان کردستان در ادامه با اشاره به اینکه حوزه مجازات جایگزین از ۶ درصد به ۱۰ درصد رسیده است، اظهار داشت: سرقت، توهین به اشخاص، ضرب و جرح، تخریب، تهدید، کلاهبرداری، تصادفات، افترا، رانندگی بدون گواهینامه و تحصیل مال از طریق نامشروع، ۱۰ جرم برتری کیفری در استان است که بیشترین آمار پرونده ها را به خود اختصاص داده است.

به گفته حسینی؛ مطالبه وجه، اعسار از پرداخت هزینه دادرسی، مطالبه وجه بابت چک یا سفته، مطالبه خسارت، ابطال سند رسمی، تامین خواسته، اثبات مالکیت و طلاق توافقی جزء دعوی کیفری برتر استان است که بیشترین آمار پرونده‌های حقوقی را به خود اختصاص داده است.

وی به اقدامات دادگستری در حوزه پیشگیری اشاره و تصریح کرد: پیشگیری و مقابله با سرقت، ورود بر موضوع تصادفات و کاهش تصادفات درون و برون شهری، جذب و بکارگیری دو هزار و ۶۰۰ نفر دیده‌بان پیشگیری، ورود به حوزه بنگاه‌های املاک و خودرو، تشکیل کارگروه فرهنگی کاهش و کنترل خشونت، تشکیل جلسات کیس محور کمک به رفع مشکلات کودکان خصوصا کودکان کار و بی‌سرپرست، انعقاد تفاهم نامه همکاری با پارک علم و فناوری و…از جمله این اقدامات است.

رییس کل دادگستری کردستان افزود: در سال جاری صلح یاران به ۹۰۰ پرونده رسیدگی کردند که از این تعداد ۵۰۰ پرونده منجر به صلح و سازش شده است، همچنین سازش در مورد پنج پرونده قتل عمد نیز انجام شده است.

حسینی با بیان اینکه در سال ۳٤ درصد از کل پرونده‌های ارجاعی به شوراهای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شده است، گفت: ارزش ریالی سه پرونده اختلافات مالی در این شوراها ۱٤.۵ میلیارد تومان بوده است.

وی در ادامه گفت: در سال جاری ٤۷ واحد تولیدی دارای مشکل به دادگستری ارجاع داده شد که از ۳٥ پرونده تشکیل شده، ۲۵ پرونده بررسی و مختومه شد.

حسینی عدم صدور سند برای اراضی کشاورزی را د

لیل اختلافات مابین کشاورزان دانست و گفت: یکی از سیاست‌های محوری دستگاه قضا تثبیت و صدور اسناد مالکیت کشاورزی است که در همین راستا در ده ماهه اول سال گذشته دو هزار و ۵۶۶ قطعه با مساحت ۱٤هزار و ۸۹۵ هکتار انجام شده که امسال به شش هزار و ۶۶۲ قطعه با مساحت ۲۲۶هزار و ۳۷۳ هکتار رسیده که رشد هزار و ٤۲۰
درصدی را نشان می‌دهد.

ساماندهی پارکینگ‌های عمومی سطح استان، ۳۰ هزار و ۷۸٤ مورد دیدار مردمی از ابتدای امسال تاکنون، جذب و به کارگیری دو هزار و ۶۰۰ دیده‌بان پیشگیری از طریق سامانه، تشکیل کمیته‌های اتقان آرا و آسیب شناسی، رفع تصرف ۸۹۰ هکتار از اراضی استان به ارزش ۲۷۵ میلیارد تومان، از دیگر سخنان مهم رئیس دادگستری استان کردستان بود.

انتهای پیام/ ثریا صلواتی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.