×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
همزمان با دهه فجر ۱۲۵ پروژه کشاورزی کردستان به بهره‌برداری می‌رسد

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از بهره‌برداری ۱۲۵ پروژه کشاورزی با بیش از ۲۶۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری، در ایام مبارک دهه فجر امسال خبر داد.

پیمان اسکندری در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران استان ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر و تایید این خبر، اظهار داشت: این تعداد پروژه برای ۲۸۲ نفر اشتغال پایدار ایجاد و برای ۸۷۱ نفر هم تثبیت شغل کرده است.

به گفته وی، بیشترین تعداد پروژه‌های قابل افتتاح در این ایام با ۷٤ٚ پروژه مربوط به بخش آب و خاک استان است و در بخش تولیدات گیاهی، منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم هرکدام ۱۲ پروژه، در بخش تولیدات دامی ۱۱ پروژه، بخش امور شیلات و آبزیان ۹ پروژه و در بخش تعاون روستایی نیز یک پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

پرواربندی گوساله ۳۵۰ راسی در سنندج، ایستگاه پمپاژ دهکانان در دهگلان، پرورش ماهیان سردابی در مریوان و گلخانه صنعتی در دیواندره از دیگر پروژه‌های مهم قابل افتتاح جهاد کشاورزی کردستان در دهه فجر امسال است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه پنج برنامه اصلی وزارت جهاد کشاورزی در قالب تشکیل پنج قرارگاه دنبال می‌شود گفت: در راستای قرارگاه‌ امنیت غذایی، طرح الگوی کشت اجرا شد و خوشبختانه در لایحه بودجه ۱٤۰۲ برای اجرای این طرح بودجه در نظر گرفته شده است.

اسکندری با بیان اینکه شهرستان‌های قروه و دهگلان قطب تولید سیب‌زمینی هستند، اذعان داشت: میزان سطح زیر کشت این محصول در استان از ۱۱ هزار هکتار به ۸ هزار هکتار کاهش یافته است که با اجرای طرح الگوی کشت هم به امنیت غذایی و هم به حفظ منابع آب و خاک کمک خواهد شد.

به گفته وی، کشت قراردادی محصولات کشاورزی یکی دیگر از مهمترین طرح‌های این حوزه است و این طرح به عنوان یکی از ابزارهای الگوی کشت محسوب می شود و امسال در ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی گندم آبی استان کشت قراردادی انجام شده است و خوشبختانه استان کردستان در سال جاری رتبه نخست کشور را در این زمینه کسب کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: سازمان تعاونی روستایی برای کاشت محصولات ذرت و گوجه فرنگی نیز اقدام به کشت قراردادی کرده است.

اسکندری محور سوم برنامه‌های جهاد کشاورزی را طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان خواند و گفت: این طرح برای سومین سال به همت ستاد فرمان امام(ره) در استان به اجرا در آمده و بیش از ۵۰۰ هزار هکتار تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در کردستان ۸۸ هکتار اراضی دیم وجود دارد، گفت: برای کاشت در ۵۹۱ هکتار از اراضی ۳۰۰ تا ٤۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از افزایش ۶۰ درصدی مطلوبیت گندم استان در سال جاری خبر داد و افزود: در سال جاری۸۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شد که از این میزان ۶۵۰ هزار تن گندم توسط دولت به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری و هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بابت بهای گندم پرداخت شد.

اسکندری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره‌ به اینکه با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی بیشترین چالش متوجه بخش کشاورزی به ویژه حوزه‌های دام و طیور شد، تصریح کرد: پس از اجرای این طرح در سال جاری، قیمت نهاده‌های دام و طیور ۱۰ برابر افزایش و منجر به نوسانات قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ شد.

وی در ادامه به رفع تداخل ۳۰ درصد از اراضی استان اشاره کرد و گفت: این میزان تا پایان سال جاری به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و امیدواریم براساس تعهدمان تا پایان سال ۱٤۰۲ مشکل کل اراضی کشاورزی استان در این حوزه به اتمام برسد.

اسکندری اضافه کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد از اراضی استان دارای سند مالکیت است و تا پایان سال به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و تا پایان دولت به اتمام خواهد رسید.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه سطح گلخانه‌های استان حدود ۳۳ هکتار است و دو برابر شدن این رقم در سال آینده در دستور کار قرار دارد، گفت: رسانه‌ای شدن توسعه کشت گلخانه‌ای بسیار تاثیرگزار بوده است و از رسانه‌های استان انتظار داریم در سایر حوزه‌ها اطلاع رسانی های لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/ ثریا صلواتی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.