×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
رویکرد دولت، محدود کردن ویژه خواری و گسترش منفعت مردم است

سید احسان خاندوزی در میزگرد تبیین اثرات عرضه خودرو در بورس کالا در دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: باید دسترسی‌ها و قیمت گذاری‌های منصفانه برای مصرف‌کننده و مردم که سمت مهم تقاضای صنعتی و محصولات تولیدی کشور را تشکیل می‌دهند فراهم شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: گاه به بهای سودآور شدن بیشتر بتولیدکنندگان انصاف برای قیمت گذاری سمت مردم را فراموش می‌کنیم یا برعکس یعنی اینکه دولت‌ها به دلیل کشش و تمایلی که به سمت مردم دارند افق‌های سودآوری را برای تولیدکنندگان می‌بندند؛ بنابراین از نظر ما پیدا کردن راه میانه شاه راه حرکت به سمت پیشرفت و عدالت است.

وی ادامه داد: در این مسیر مقابله کردن با کسب درآمدهای ناشی از غیرتولید نه به هدف اول که سودآوری تولید است نه به دسترسی منصفانه مردم و قیمت مناسب منجر می‌شود.

خاندوزی اضافه کرد: در هر دوی این اهداف باید با سازوکارهایی که ویژه‌خواری را در کشور گسترش می‌دهد، مقابله کنیم. این اتفاق می‌تواند در دل ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی رخ دهد یا در فلان سیاست صنعتی که جمعی را به ویژه خواری سوق می‌دهد و یا اینکه در سیاست قیمت گذاری برخی از کالاهایی باشد که در نظام توزیع سنتی، مندرس و ناکارآمد ما حضور دارند و این شبکه‌ها بیشتر از آن تغذیه می‌کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در مجموع رویکرد عملی دولت سیزدهم تا حد ممکن محدود کردن ویژه خواری‌ها و گسترش منفعت مردم و سودآوری برای تولیدکنندگان نسبت به گذشته است.

خاندوزی اظهار کرد: در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین، تولید کمتر از ظرفیت‌های موجود، محصول سیاست‌های کلان و نادرست است و در همین راستا برای رشد تولید و اشتغال باید سیاست‌های صحیح اتخاذ شود. همچنین دسترسی منصفانه و قیمت‌گذاری منصفانه برای مردم و مصرف کننده و تولیدکننده از ضرورت‌های تحقق این مهم هست. نکته‌ی دیگری که باید مدنظر قرار گیرد این است که نباید در حق مصرف کننده اجحاف شود، و هم زمان نباید به خاطر مصرف کننده، با اعمال سیاست‌های دستوری چشم انداز تولید را تیره و تار کرد.

وی تاکید کرد: اگر سازوکارهای کم‌هزینه و پر منفعت‌تر از سازوکارهایی که سال‌های قبل آزموده‌ایم وجود دارد، ما استقبال می‌کنیم و پذیرای آن هستیم. در موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، منتقدین راهکار بدیل پیشنهاد کنند نه اینکه به روش‌های اشتباه گذشته رجوع کنیم. بنابراین باید تحلیل‌های دقیق را جایگزین تحلیل‌های غلط و سطحی کنیم و به اتکای آن تصمیمات صحیح بگیریم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.