×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
رویکرد واقع گرایانه‌تر برنامه هفتم توسعه نسبت به گذشته

استاندار کردستان گفت:برنامه هفتم توسعه رویکردی واقع گرایانه‌تر نسبت به شش برنامه گذشته دارد و مسئله محور بودن یکی از ویژگی‌های مهم آن است.

اسماعیل زارعی کوشا در هشتمین جلسه شورای برنامه ریزی استان که در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه رویکردی واقع گرایانه‌تر نسبت به شش برنامه گذشته دارد، اظهار داشت: یکی از مهمترین ویژگی‌های این برنامه مساله محور بودن آن و عملیاتی کردن بسیاری از برنامه‌ها است.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌های دولتی با نگاه کارشناسی به نیاز‌ها و رصد جایگاه خود در طول سال ، برای حوزه تخصصی خود آینده‌نگری کنند.

استاندار کردستان با بیان اینکه چنانچه دستگاه اجرایی دچار روزمرگی شود نشانه ضعف مفرط مدیریت است، گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید با نگاهی آمایشی ایرادات و تناقض، نقاط قوت و ضعف موجود در قوانین و دستورالعمل ها را بشناسند و به صورت جدی به این موضوع ورود کنند.زارعی کوشا ارائه پیشنهادات لازم از برای تدوین برنامه هفتم توسعه از سوی مدیران را فرصتی مغتنم برای استان برشمارد و افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی از توان کارشناسی استفاده کرده و نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دهند.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از مدیران ادارات در همراهی برای تدوین برنامه هفتم توسعه، اظهار داشت: مدیر هر دستگاه اجرایی که مشارکت جدی در کارگروه‌های تدوین این برنامه داشته باشد در جلسه آینده شورای اداری مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

استاندار کردستان به گزارش ارائه شده شش ماهه تفریغ بودجه استان در این جلسه اشاره کرد و گفت: امیدواریم در ماه‌های آینده، عملکرد استان در رابطه با وصول درآمد‌ها و تخصیص اعتبارات عمرانی ارتقاء پیدا کند.

زارعی‌کوشا در بخش پایانی سخنان خود به سفر اخیر رئیس جمهور به استان کردستان اشاره و از استقبال مردم قدردانی کرد و افزود: دولت سیزدهم نگاه بسیار ویژه‌ای به استان کردستان دارد و دوبار سفر رئیس جمهور در فاصله زمانی پنج ماه به این استان بیانگر این مسئله است.

وی با بیان اینکه اتمام پروژه‌های اولویت‌دار استان در دستور کار دولت قرار دارد، اظهار داشت: در سفر رئیس جمهور حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص یافت که از این رقم یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن به صورت نقد و مابقی اسناد است.

نرخ رشد اقتصادی متوسط هشت درصد اولویت برنامه هفتم توسعه است

ارسلان ازهاری، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در این جلسه با بیان اینکه تشریح دستورالعمل تدوین برنامه هفتم توسعه اوایل آذر ماه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به همه‌ دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، اظهار داشت: این برنامه ۱۲ مسئله کلیدی و ۱۵ مبحث الویت‌دار، از جمله ارتقای نظام سلامت، تغییر الگوی کشت، آمایش سرزمین، توسعه گردشگری، شبکه ملی اطلاعات، اصلاح نظام اداری و تحول قضایی، برای استان به تایید رسیده است.

وی تصریح کرد: این برنامه به عنوان چهارمین برش از سند چشم ‌انداز ۲۰ ساله کشور، اولین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و اولین برنامه‌ای است که برای تحقق عدالت در پهنه سرزمین، اسناد مصوب آمایش را مبنای نگرش یکپارچه به سرزمین قرار داده است.

ازهاری اضافه کرد: برنامه هفتم توسعه با رویکرد مسئله محوری به موضوعات کلیدی توجه و تمرکز جدی نموده و در این برنامه به دلیل وجود سند تحول دولت مردمی برنامه‌های الویت دار، دولت مشخص و قابل استناد در برنامه است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با تاکید بر اینکه این برنامه نباید به نیازنامه دستگاه‌های اجرایی مبدل شود، تصریح کرد: نباید بخشی‌نگری و بودجه سالاری بر نظام برنامه‌ریزی و مدیریت کشور تسلط یابد بلکه لازم است رویکرد برنامه از برنامه‌ریزی متمرکز جامع به رویکرد جامعیت در قاعده‌گذاری و تمرکز بر مسائل کلیدی تغییر یابد.

ازهاری در ادامه اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه باید تمرکز بر اصلاح نظام تنظیم‌گری دولت با اتکای گسترده بر ظرفیت‌های مردمی و طراحی سیاست‌ها و قاعده گذاری صحیح باشد و نظام انگیزشی برای اجرای این برنامه به گونه‌ای طراحی شود که عاملین اجرایی به صورت خود خواسته به سمت سیاست‌ها و اهداف مورد نظر برنامه حرکت کرده و در این راستا از تمامی ظرفیت‌های کشور برای حل مسائل الویت‌دار استفاده نمایند.

وی هدف آرمانی برنامه هفتم توسعه را “پیشرفت اقتصادی توام با عدالت” خواند و گفت: تحقق این هدف، مستلزم توجه به چرخش‌های تحول آفرین کلان مدرج در سند تحول دولت مردمی و رعایت راهبردهایی همچون؛ ارتقا بهره‌وری از طریق رانت زدایی، دانش بنیان نمودن رسوخ فناوری و هوشمند سازی فعالیت‌های اقتصادی، ارتقای سرمایه‌گذاری با مشارکت حداکثری بخش خصوصی، ایجاد فرصت های برابر برای فعالین اقتصادی، تعامل با کشورهای هدف و منطقه و توسعه صادرات غیر نفتی است.


ازهاری نرخ رشد اقتصادی متوسط هشت درصد را اولویت برنامه هفتم دانست و تصریح کرد:ایجاد ثبات عمومی قیمت ها و نرخ ارز و تک رقمی کردن تورم در پنج سال و جهت دهی به نقدینگی و اعتبارات بانکی از دیگر راهبردهای تحقق هدف آرمانی برنامه هفتم است.رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در پایان سخنان خود گفت: سیاست های کلی برنامه پنج ساله هفتم شامل بخش‌های اقتصادی، امور زیر بنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی سیاست و سیاست خارجی ، دفاعی و امنیتی و اداری ، حقوقی و قضایی می‌باشد.


انتهای پیام/ ثریا صلواتی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.