×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
تحولات اوکراین| ناتو: ارسال سلاح به کی‌یف تنها راه رسیدن به صلح است

“ینس استولتنبرگ” دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز گذشته، سه شنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نخستین روز نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو این سازمان اعلام کرد که ناتو تمایل اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف را به رسمیت می شناسد، ولی اولویت اصلی بروکسل فعلاً حمایت نظامی از کی‌یف است.

وی گفت: «ما در حال بحث در مورد چگونگی تقویت مشارکت خود با اوکراین و کمک به این کشور برای حرکت به سمت عضویت در ناتو هستیم. ما تصمیم  در این خصوص در سال ۲۰۰۸ را تأیید می کنیم و با دعوت از سوئد و فنلاند، مقدونیه شمالی و مونته نگرو نشان دادیم که درهای ناتو همواره باز است. البته در حال حاضر تمرکز اصلی ارائه کمک های فوری به اوکراین است تا بتواند از خود دفاع کند و زیرساخت های انرژی خود را بازسازی کند.»

علاوه بر این، استولتنبرگ گفت که ناتو تنها راه دست یابی به صلح در اوکراین را ارسال مداوم تسلیحات به کی‌یف می داند. وی گفت: «به طرز متناقضی، تنها راه برای صلح بلندمدت در اوکراین، ادامه تدارکات نظامی است تا روسیه به پیروزی دست نیابد. ما از مواضع خود عقب نشینی نخواهیم کرد.»

دبیرکل افزود که کشورهای عضو ناتو توافق کردند که با اوکراین همکاری نزدیک‌تری داشته باشند و تا زمانی که لازم باشد به حمایت از اوکراین ادامه دهند.  چند روز قبل نیز استولتنبرگ یادآور شد که حمایت نظامی و مالی از اوکراین برای غربی ها پرهزینه است، ولی حمایت از کی‌یف باید افزایش یابد.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، اعضای اروپایی ناتو ممکن است کمک ها و تسلیحات خود به اوکراین به دلیل خستگی و فقدان سلاح کافی در زرادخانه های خود را کاهش دهند. با توجه به اینکه اروپا به دلیل بحران انرژی با زمستان بسیار سختی روبرو است، رهبران کشورهای اروپایی نمی خواهند مشکلات فعلی را تشدید کنند، زیرا این امر ممکن است بر حمایت رای دهندگان آنها در انتخابات داخلی تأثیر منفی بگذارد. پیش از این، نماینده لهستان در ناتو اعتراف کرد که درشرایط ادامه ارائه کمک به اوکراین، انبارهای تجهیزات نظامی کشورهای عضو این اتحاد شروع به خالی شدن کردند. به گفته وی، به همین دلیل اخیراً کشورهای عضو ناتو  ارسال تسلیحات به کی‌یف را کاهش داده اند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و هشتاد و یکم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

۱۳:۰۰- کربی: آمریکا به دنبال تقویت مواضع اوکراین قبل از مذاکره با روسیه است

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز در مصاحبه با شبکه NBC اعلام کرد که اوکراین باید با اتخاذ مواضعی قدرتمند، مذاکرات را با روسیه آغاز کند.

به گفته وی، ایالات متحده برای دستیابی به این هدف برنامه ریزی کرده است. با این حال، وی یادآور شد که واشنگتن ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین را برای آغاز مذاکرات با طرف روسی مجبور نکرده و «هل» نمی‌دهد.

کربی توضیح داد که اکنون هدف ایالات متحده ارائه پشتیبانی نظامی برای کمک به این کشور برای دستیابی به موفقیت در میدان نبرد با روسیه است. او در پایان گفت: «بنابراین هر زمان که او (زلنسکی) بتواند و آماده نشستن بر سر میز مذاکره باشد، می تواند آنها را از موضع قدرت هدایت کند. این چیزی است که ما قصد داریم روی آن تمرکز کنیم.»

یک روز قبل، کاخ سفید اعلام کرد که مقامات واشگتن به اوکراین فشار نمی آورد تا مجبور به مذاکره با طرف روسی شود.

۱۲:۳۸- زاخارووا: تا زمانی که آمریکا به اوکراین تسلیحات می‌دهد، مذاکره درباره پیمان استارت ممکن نیست

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه، در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک اعلام کرد که مقامات مسکو قصد ندارند با ایالات متحده درباره وضعیت پیمان کاهش و محدودیت تسلیحات تهاجمی استراتژیک (START-3) صحبتی کنند، در شرایطی که واشنگتن همچنان در حال تامین تسلیحاتی کی‌یف است.

این دیپلمات گفت: ایالات متحده آمریکا قصد دارد سلاح های بیشتری را به منطقه مناقشه نظامی که روسیه مستقیما در آن درگیر است، ارسال کند. یعنی آنها همه تسلیحات مورد نیاز ارتش اوکراین را تامین می کنند و بدین ترتیب واشنگتن کی‌یف را برای خونریزی بیشتر تحریک می کنند. آنها برای اقدامات تروریستی که تحت نظارت افراد نالایق در دفتر رئیس جمهور اوکراین انجام می‌شود، پول اختصاص می دهند. در چنین شرایطی آیا منطقی است ک ما با آنها سر میز مذاکره  نشسته و در مورد مسائل مربوط به امنیت متقابل، از جمله در جهت منافع آنها بحث کنیم؟

زاخارووا در عین حال تاکید کرد که مسکو برای پیمان استارت ارزش زیادی قائل است، این توافقنامه منافع متقابل روسیه و آمریکا را تامین می کند، اما باید شرایط مناسبی برای گفتگو درباره آن وجود داشته باشد.

روز دوشنبه، وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد که نشست کمیسیون مشورتی دوجانبه بین روسیه و آمریکا در خصوص پیمان استارت که پیش از این برای تاریخ ۲۹ نوامبر تا ۶ دسامبر در قاهره برنامه ریزی شده بود، به تاریخ دیگری موکول شده است.

۱۲:۰۰- چک آموزش نظامیان اوکراینی در خاک این جمهوری را تایید کرد

پارلمان جمهوری چک مجوز حضور نیروهای نظامی اوکراینی در خاک این کشور در حین گذراندن دوره آموزشی آنها را تصویب کرد. این موضوع را امروز، چهارشنبه، رادیو چک گزارش داد.

در این پیام آمده است: «تا پایان سال ۲۰۲۳، طبق اسناد دولتی، پنج دوره چهار هفته‌ای باید برگزار شود که طی آن حدود ۸۰۰ نیروی نظامی اوکراینی در آن شرکت خواهند کرد و در جریان آن اجازه دارند در جمهوری چک اقامت داشته باشند».

آموزش نظامیان اوکراینی در منطقه آموزش نظامی لیباوا در شمال شرق این کشور انجام خواهد شد. پارلمان همچنین به نیروهای مسلح چک اجازه داد تا اوکراینی‌ها را در خاک سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز آموزش دهند. پیش بینی شده که این کشور تا ۵۵ نفر را برای این آموزش در اختیار شرکای خارجی قرار دهد.

۱۱:۴۴- نخست وزیر فنلاند خواستار تامین تسلیحاتی بیشتر اوکراین شد

سنا مارین، نخست وزیر فنلاند خواستار ارسال تسلیحات نظامی بیشتر به اوکراین و پذیرش پناهجویان از این کشور شد. وی این موضوع را امروز، چهارشنبه، در جریان سفر خود به نیوزیلند اعلام کرد.

وی گفت: آنها (اوکراینی‌ها) نیاز به تامین سلاح بیشتری دارند، آنها نیاز به حمایت مالی و بشردوستانه دارند. ما همچنین باید مطمئن شویم که تمام پناهجویانی که اوکراین را ترک می کنند، در کشورهای اروپایی پذیرفته خواهند شد. مارین همچنین خواستار تشدید تحریم‌های ضد روسیه در ارتباط با افزایش قیمت انرژی شد.

وزیر خارجه مجارستان: کشورهای ناتو باید کانال ارتباطی خود با روسیه را حفظ کنند

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان صبح امروز، چهارشنبه، در جریان نشست وزرای خارجه ناتو در بخارست اعلام کرد که کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی باید کانال های ارتباطی خود را با روسیه حفظ کنند. سییارتو یادآور شد که مشکلات احتمالی زمستان پیش رو اهمیت صلح را افزایش می دهد.

وی گفت:  «لازم است تمام عواملی که می‌توانند منجر به تشدید تنش شوند، کنار گذاشته شود. به همین دلیل است که مسدود کردن کانال های ارتباطی غیرممکن است و لازم است حداقل امکان ارتباط استراتژیک با روس ها حفظ شود، حتی با دانستن اینکه ماهیت این ارتباطات را نمی توان به آنچه قبلا بود نزدیک کرد.»

پیش از این، در ماه سپتامبر، وزیر امور خارجه مجارستان از اینکه تنها نماینده اتحادیه اروپا بود که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با سرگئی لاوروف دیدار کرد، ابراز تاسف کرد و گفت که اکنون که خطر تشدید درگیری ها واقعی شده، گفتگو بین اروپا و روسیه ضروری است.

سییارتو در عین حال یادآور شد که اقدامات محدودکننده گسترده اتحادیه اروپا علیه روسیه آسیب زیادی به خود اروپا وارد کرده است. به گفته وی، در نتیجه اعمال محدودیت ها ، تورم در اتحادیه اروپا افزایش یافتهت، قیمت انرژی به شدت بالا رفته و قیمت کالاها و محصولات افزایش قابل توجهی یافته است.

زاخارووا این اصل ناتو را یادآور شد که عمدا مردم یوگسلاوی را از آب و نور محروم کرده بودند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، سخنان جیمی شی، سخنگوی سابق ناتو را به مقامات غربی، از جمله: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا یادآور شد که چگونه حملات هدفمند به زیرساختارهای یوگسلاوی را توجیه می کرد و در نتیجه اقدامات نیروهای ائتلاف، مردم غیرنظامی در این کشور بدون برق و آب باقی ماندند.

به گفته زاخارووا، این مقام سابق بروکسل در تاریخ ۲۵ ماه مه سال ۱۹۹۹ در پاسخ به این سئوال که چرا ناتو ساکنان این کشور را از تامین برق و آب محروم می کند، پاسخ داده بود که “نگران مشکلات مردم صربستان نیست، چراکه این مقامات یوگسلاوی هستند باید شرایط پیمان آتلانتیک شمالی را بپذیرند تا ناتو از تخریب زیرساختارها دست بردارد. اگر حملات ناتو عواقبی برای مردم داشته باشد، مشکل رئیس جمهوری یوگسلاوی اسلوبودان میلوسویچ) است.”

اوکراین روی تحویل بیشتر سامانه‌های دفاع هوایی از آمریکا حساب می‌کند

دولت اوکراین انتظار دارد که تا پایان سال، ایالات متحده سیستم های دفاع هوایی بیشتری را به کی‌یف تحویل دهد. آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین، شب گذشته این موضوع را در تفسیری برای روزنامه فایننشال تایمز بیان کرد.

یرماک گفت: «شرکای ما دقیقاً می‌دانند که امروز، هفته آینده، ماه آینده به چه چیزهایی نیاز خواهیم داشت. با این حال، ما هنوز در حال گفتگو با آنها در مورد تعدادی از مسائل هستیم که معتقدیم باید حل شود. و البته در خصوص پدافند هوایی.»

وی مدعی شد که در دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به او وعده داده است که تحویل مضاعف سامانه های دفاع هوایی «تا پایان سال» امکان پذیر خواهد بود.

همانطور که این نشریه اشاره می‌کند، دولت بایدن به‌سرعت برنامه‌های خود را تنظیم می‌کند تا ارسال ژنراتورها و سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین، از جمله موشک‌هایی برای سامانه‌های موشکی ضد هوایی NASAMS را در اولویت قرار دهد.

یکی از مقامات ارشد پنتاگون به فایننشال تایمز گفت: «ممکن است بخشی از محموله‌های دفاع هوایی باشد که ما می‌توانیم همین الان انتقال دهیم، و بخشی از آن‌ها ممکن است بعدا ارسال شوند، و اکنون ما در حال بررسی همه گزینه‌های ممکن هستیم».

آمریکا: نشانه هایی از خروج روسیه از نیروگاه اتمی زاپروژیا را مشاهده نشده است

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شب گذشته در مصاحبه ای با NBC تاکید کرد که ایالات متحده هیچ نشانه ای از آغاز خروج طرف روسی از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا نمی بیند.

کربی گفت: “ما از نزدیک زیر نظر داریم. نمی توانیم به طور قطع بگوییم که شاهد حرکت گسترده ای برای خروج طرف روسیه از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا هستیم.”

این مقام کاخ سفید، دیدگاه دولت آمریکا مبنی بر اینکه طرف اوکراینی باید این تاسیسات را مدیریت کند، تکرار کرد و یادآور شد که نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا  “نباید به یک هدف نظامی تبدیل شود”، ولی از گفتن اینکه چه کسی آنجا را گلوله باران می کند، خودداری کرد.

کربی گفت: “ما بسیار استقبال می کنیم اگر نیروهای روسی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را ترک کنند. اما نمی توانیم بگوییم که اکنون این اتفاق در حال رخ دادن است.”

اولیانوف: اروپا روسیه را به عنوان تامین کننده انرژی از دست داده است

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین در پاسخ به سخنان فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی (IEA) یادآور شد که این کشورهای اروپایی هستند که روسیه را به عنوان یک تامین کننده انرژی از دست داده اند.

اولیانوف روز سه شنبه این پیام را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و نوشت: “اروپا روسیه را به عنوان تامین کننده بزرگ انرژی از دست داد تا مجبور شود گاز مایع LNG آمریکا را با قیمتی بسیار بالاتر خریداری کند؟ این یک دستاورد بزرگ است!”

بیرول پیش از این ابراز عقیده کرده بود که در نتیجه اعمال تحریمهای غربی، تولید نفت در روسیه تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به میزان ۲ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. وی یادآور شد که اروپا باید جایگزینی برای این ماده خام پیدا کند. علاوه بر این، بیرول به خبرگزاری رویترز گفت که روسیه اروپا را برای همیشه به عنوان خریدار انرژی از دست داده است.

اوکراین از یک توافق دیگر بیبن کشورهای جامعه مشترک المنافع خارج شد

کابینه وزیران دولت اوکراین در جلسه روز سه شنبه ۲۹ نوامبر تصمیم گرفت تا از توافقنامه تضمین حقوق بشر کشورهای عضو جامعه مشترک المنافع (CIS) در زمینه بازنشستگی خارج شود.

این موضوع توسط سخنگوی دولت اعلام شد. وی در کانال تلگرامی خود نوشت: خروج اوکراین از توافقنامه تضمین حقوق شهروندان کشورهای جامعه مشترک المنافع در زمینه تأمین حقوق بازنشستگی کامل شده است.

این قرارداد در تاریخ ۱۳ مارس سال ۱۹۹۲ در مسکو منعقد شده بود.

پیش از این، در اواسط ماه جولای نیز مشخص شد که اوکراین از توافقنامه کشورهای عضو این جامعه در خصوص همکاری و کمک متقابل در امور گمرکی خارج شده بود.

پیشنهاد وزارت خارجه لتونی به کی‌یف برای حمله به فرودگاه های روسیه 

وزیر خارجه لتونی پیشنهاد داد که به اوکراین اجازه داده شود به فرودگاه‌هایی که از آنجا که فدراسیون روسیه حمله می‌کنند حمله کند.

ادگارس رینکوویچ، وزیر امور خارجه لتونی پیشنهاد داد که به طرف اوکراینی اجازه داده شود تا به فرودگاه‌هایی که روسیه از آنها به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین حمله می‌کند، هدف قرار داده شوند.

وی این موضوع را روز سه شنبه در مصاحبه با آژانس خبری بلومبرگ بیان کرد. رینکویکس گفت: «ما باید به اوکراینی‌ها اجازه دهیم که از تسلیحات غربی برای ضربه زدن به سایت‌های پرتاب موشک و فرودگاه‌هایی که از آنجا این عملیات‌ها (حمله به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین) انجام می‌شود، استفاده کنند.»

به گفته وی، متحدان نباید از تشدید درگیری نظامی با روسیه هراسی داشته باشند.

پنتاگون: آمریکا هنوز قصد ندارد سامانه‌های پاتریوت را به کی‌یف بدهد، ولی به رایزنی‌ها ادامه می‌دهد

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون شب گذشته، سه شنبه طی یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که ایالات متحده هنوز برنامه ای برای تامین سامانه های موشکی ضد هوایی پاتریوت به اوکراین ندارد، ولی به رایزنی ها در این زمینه ادامه خواهد داد.

رایدر گفت: ما هیچ برنامه‌ای برای انتقال سامانه های پاتریوت به اوکراین نداریم. البته تامین سیستم های دفاع هوایی اوکراین یکی از اولویت های وزارت دفاع آمریکا است.

در عین حال، به گفته وی، سامانه های دفاع هوایی اضافی هاوک (Hawk) هم اکنون در راه اوکراین هستند و تحویل ۶ سامانه دفاع هوایی اضافی ناسامس (NASAMS) به اوکراین نیز طی یک تا دو سال دیگر اجرا خواهد شد.

ناتو تحویل سامانه‌‌های دفاع هوایی پاتریوت به کی‌یف را بررسی می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی پس از اولین روز نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این بلوک نظامی اعلام کرد که اعضای ائتلاف درباره تحویل احتمالی سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت به کی‌یف صحبت می‌کنند.

وی گفت: «بحث‌های ما در مورد چگونگی ارائه سیستم‌های جدید مانند پاتریوت است و اکنون این مسئله در حال بررسی است. اما این برای اطمینان از اینکه سیستم هایی که قبلاً تحویل داده شده‌اند مؤثر و کارآمد هستند نیز صدق می کند.»

به گفته دبیرکل ناتو، این ائتلاف تمایل اوکراین برای پیوستن به این سازمان را به رسمیت می شناسد، اما در حال حاضر حمایت نظامی از کی‌یف را به عنوان اولویت اصلی در نظر می گیرد. به عقیده استولتنبرگ،  تنها راه برای صلح بلندمدت در اوکراین، ادامه تدارکات نظامی است، زیرا ائتلاف قصد ندارد به روسیه اجازه پیروزی دهد.

رویترز:  آمریکا ۵۳ میلیون دلار برای خرید تجهیزات شبکه انرژی اوکراین اختصاص خواهد داد

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه، به نقل از وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که ایالات متحده قصد دارد ۵۳ میلیون دلار برای خرید تجهیزات مورد نیاز شبکه انرژی اوکراین اختصاص دهد.

طبق اطلاعات این آژانس، در بیانیه‌ای از سوی وزارت امور خارجه آمده است: «این تجهیزات به‌سرعت  وبه صورت اضطراری به اوکراین تحویل داده می‌شود تا به اوکراینی‌ها کمک کند در زمستان زنده بمانند».

روز گذشته، رئیس هیئت مدیره شرکت ملی انرژی اوکراین اعلام کرد که در نتیجه حملات موشکی گسترده روسیه به زیرساختارهای این کشور، تمامی نیروگاه های حرارتی و برق آبی بزرگ اوکراین آسیب جدی دیده‌اند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.