×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024
کاهش ۷ درصدی تورم سالیانه کردستان

استاندار کردستان گفت: استان کردستان از سال گذشته تا پایان مهرماه سالجاری، در تورم ۱۲ ماهه ۷ واحد درصد کاهش داشته در حالی که کاهش میانگین کشوری حدود سه درصد بوده است و حالا در اواسط جدول و در رده شانزدهم جدول تورم قرار دارد.
اسماعیل زارعی کوشا در جلسه کارگروه تنظیم بازار که روز یکشنبه در سالن شهدای استانداری برگزار شد، نقش این کار گروه را مهم خواند و اظهار داشت: یکی از کارکرد‌های این کارگروه به حداقل رساندن قیمت‌هاست و با شناخت وضع موجود در استان وبازرسی‌های مستمر می‌توان شاهد ثبات بازار استان باشیم.
وی عنوان کرد: سال گذشته در جدول تورم سالیانه منتهی به پایان مهرماه، تورم کردستان ۶ درصد بالاتر از میانگین کشور بود و در رتبه چهارم قرار داشت.
به گفته زارعی‌کوشا، استان کردستان از سال گذشته تا پایان مهرماه سالجاری، در تورم ۱۲ ماهه ۷ واحد درصد کاهش داشته در حالی که کاهش میانگین کشوری حدود سه درصد بوده است و حالا در اواسط جدول و در رده شانزدهم جدول تورم قرار دارد که نشان دهنده بهبود در نتیجه سیاستگذاری و نظارت‌های مناسب‌تر است.
استاندار کردستان با اشاره به اینکه قیمت برخی کالاها در استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است افزود: برای معرفی عوامل دخیل در فاصله قیمتی برخی کالاها با دیگر نقاط کشور به یک تحلیل نیازمندیم و باید از توان علاوه بر کارشناسان کارگروه از توان علمی دانشگاه‌ها برای این تحلیل استفاده کنیم.
وی به راهکارهایی برای کاهش قیمت کالاها در استان اشاره کرد و گفت: با ایجاد صنایع مربوط به تولید کالاهایی که از دیگر نقاط کشور به استان صادر می‌شود و همچنین کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌گران قیمت کالاها کاهش و ثبات در بازار ایجاد خواهد شد.
استاندار کردستان با تاکید بر نظارت و بازرسی‌ها بیشتر در بازار، گفت: تفاوت قیمت یک کالا در محلات و مناطق گوناگون نشان دهنده عدم بازرسی و نظارت ها کافی است که باید این نظارت تشدید شود.
زارعی‌کوشا در پایان اظهار داشت: عرضه کالا با قیمت مناسب در بازارچه‌های تعاونی رضایتمندی مردم را به دنبال داشته و ایجاد بازارچه‌های جدید در محلات و شهرک‌های مختلف ضروریست چرا که علاوه بر یکسان سازی قیمت‌ها و کاهش ترددهای غیر ضروری شهروندان، نظارت و بازرسی‌ها بهتر صورت می‌گیرد.سامانه جامع تجارت در راستای شفافیت و مدیریت هوشمند بازار ایجاد شده است

رئیس سازمان صمت استان کردستان در این جلسه با بیان اینکه سامانه جامع تجارت در راستای شفافیت و مدیریت هوشمند بازار ایجاد شده است، تصریح کرد: تاکنون ۷۳ درصد محصولات فلزی توزیع شده، محصولات کشاورزی ۸۵ درصد، فرآورده‌های  نفتی و گازی ۷۰ درصد، دخانیات ۳۲۶ درصد و لوازم یدکی ۹۸ درصد در سامانه جامع تجارت ثبت شده است.
بختیار خلیقی به اقدامات انجام شده کارگروه تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: پیگیری سرمایه در گردش شرکت‌های پخش، پیگیری مشکلات عرضه گوشت قرمز و قیمت‌گذاری این کالاها در سبد غذایی خانوار،  پی گیری رفع مشکلات نقدینگی واحدهای مرغداری، پیگیری صادرات دام زنده، پیگیری کمبود لاستیک و روغن موتور از اهم اقدامات انجام شده توسط این کارگروه است.
وی در ادامه ورود جدی این سازمان برای نظارت و کنترل قاچاق قطعات خودرو و همچنین کاهش قاچاق لوازم خانگی از ۱۰ درصد به هفت درصد خبر داد.
دلیل افزایش تورم خرداد ماه سال جاری را مردمی سازی یارانه‌ها بود
معاون اقتصادی استاندار کردستان در این جلسه با بیان اینکه ذائقه مردم در مصرف اقلام خوراکی تغییر کرده است گفت: امروزه گوشت مرغ قیمت دو برابر گوشت قرمز را دارد و به کالایی کشش‌پذیر تبدیل شده و گوشت ماهی هم در حال تبدیل شدن به کالایی لوکس است.
حامد قادرزاده با بیان اینکه تغییر رفتار مصرف‌کننده در مصرف گوشت قرمز و گوشت مرغ امروزه در بازار کاملاً مشهود است، خاطرنشان کرد: این تغییر رفتار مصرف کالاهای اساسی برای سیستم اقتصادی و برنامه ریزی در سال ۱٤۰۲ پیامی دارد و اگر مورد بررسی قرار نگیرد می‌تواند آسیب‌زا باشد.
وی در پایان سخنان خود در پاسخ به خبرنگاران دلیل افزایش تورم خرداد ماه سال جاری را مردمی سازی یارانه‌ها دانست و افزود: بعد از تیرماه وضعیت اقتصاد در استان به دلایلی همچون افزایش امکان صادرات به سایر استان‌ها و افزایش میزان ارزش افزوده برخی از محصولات روند بهتری پیدا کرده است.
۱۵هزار و ٤۳۱ تن اقلام اساسی در سطح استان در راستای تنظیم بازار توزیع شده است
مدیرکل جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: در راستای تنظیم بازار از ابتدای سال جاری تا به امروز در مجموع ۱۵هزار و ٤۳۱ تن اقلام اساسی در سطح استان توزیع شده است.
ارسلان اسکندری در ادامه از توزیع ۵۵۵ تن مرغ منجمد و ۵۹ تن گوشت قرمز منجمد در قالب طرح تنظیم بازار از ابتدای مرداد ماه امسال تابه امروز خبر داد.
وی به ذخایر استراژیک استان اشاره کرد و افزود: موجودی انبارهای غله در مجموع ۶هزار و ۵۹ تن و موجودی سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام ٤ هزار و ۶۱۹ تن است.
مدیرکل جهادکشاورزی کردستان با بیان اینکه در ۷ ماهه اول امسال ۱۰۹ هزار و ۵۰۳ تن نهاده‌های دامی در استان توزیع شده است، گفت: موجودی انبارهای کود شیمایی استان ۱٤ هزار و۹۷۵ تن و موجودی انبارهای نهاده دامی ۱۵ هزار و ۲۶۰ تن است.
اسکندری خاطر نشان کرد: ۷۰۱ واحد مرغداری فعال کردستان با ظرفیت تولید ۱٤/۵ میلیون قطعه در دوره و حدود ۵۸ میلیون قطعه در سال با توان تولید ۱۱۰ هزار تن گوشت مرغ در حال فعالیت هستند.
وی به میزان مرغ کشتار شده و سرانه مصرف گوشت مرغ استان در سال جاری اشاره و اظهار داشت: کل کشتار مرغ استان ۲۸هزار و ۷۷۷ تن و میانگین سرانه مصرف گوشت مرغ استان ۲۷/۰۱ درصد است.
مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان به کاهش ۵ درصدی میزان جوجه ریزی در ۷ ماهه اول ساری جاری اشاره کرد و گفت: براساس سرانه مصرف استان برای نیاز مصرفی داخل استان در ۵ ماهه پایانی سال جاری باید ۱۷ هزار تن لاشه گوشت مرغ تولید شود که برای این میزان تولید لازم است حداقل به میزان ۱۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی گردد.
اسکندری اظهار داشت: سرانه مصرف گوشت قرمز در استان ۸ کیلوگرم بوده و این درحالی است که این میزان در کشور ۱۰ کیلوگرم است.
وی به روستا بازار سنندج و عرضه سالانه ۱۶۰۰ تن محصولات در این بازار اشاره و اذعان کرد: با توجه به تجربه موفق روستا بازار این شهر پیشنهاد می‌شود در راستای تسهیل در عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و کنترل و نظارت بهتر بر بازار مکان‌های دیگری برای احداث روستا‌بازار جدید در اختیار سازمان قرار گیرد.انتهای پیام/ ثریا صلواتی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.