×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
برجام دور تر از همیشه

اگر‌چه نشست فصلی شورای حکام با صدور قطع‌نامه علیه ایران یا انتشار بیانیه‌ای همراه نبود و به همین دلیل وضعیت پیچیده‌تر و بغرنج‌تر از قبل نشد‌ اما چشم‌انداز فعلی مذاکرات و حصول توافق هم چندان روشن نیست. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در جریان سفر به مکزیک در یک کنفرانس خبری، با تلاش برای مقصر‌جلوه‌دادن ایران، درباره روند احیای توافق هسته‌ای گفت: «آنچه در مدت اخیر در پاسخ ایران به پیشنهاد ارائه‌شده از سوی اتحادیه اروپا (برای توافق در مذاکرات وین) شاهد بوده‌ایم، به‌وضوح پس‌رفت است و چشم‌انداز توافق در بازه‌ای کوتاه‌مدت را غیرمحتمل می‌سازد».

بلینکن در ادامه گفته‌های خود افزود: «به نظر می‌رسد ایران یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند کاری را که برای رسیدن به یک توافق لازم است، انجام دهد و آنها همچنان به مطرح‌کردن مسائل خارج از چارچوب ادامه می‌دهند که انجام‌شدن توافق را غیرمحتمل‌تر می‌کند».

در مقابل چهارشنبه حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با بدر البوسعیدی، همتای عمانی خود بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به روند گفت‌وگو و تبادل پیام برای رفع تحریم‌ها تأکید و تصریح کرد که رمز رسیدن به نقطه مطلوب توافق در شرایط حاضر تمرکز ایالات متحده بر واقع‌بینی و نشان‌دادن داشتن اراده لازم است. در این بین دور‌شدن از فضای مثبت در گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام و پررنگ‌تر‌شدن ابهامات درخصوص مذاکرات هسته‌ای نگرانی‌هایی را برای سازمان ملل هم ایجاد کرد تا جایی که دبیر کل این سازمان مجبور به واکنش شد.

به گزارش وبگاه سازمان ملل، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در یک کنفرانس خبری سه‌شنبه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل اخیرا با مقامات ایران یا دیگر طرفین مذاکرات وین برای ازسرگیری دیپلماسی جهت حفظ توافق هسته‌ای رایزنی کرده است یا نه، گفت: «نه، هر‌کسی نقش خودش را دارد. سازمان ملل از اعضای برجام نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از مباحثات هسته‌ای دخیل است. آقای گروسی به نیابت از این سازمان، می‌توان گفت به نیابت از سازمان ملل، عمیقا درگیر این مذاکرات است. او به این مذکرات ادامه می‌دهد و از سوی طرفین مختلف مذاکرات توضیحات و اطلاعات لازم را دریافت می‌کند».

او در ادامه گفت: «فکر می‌کنم آنچه برای او مهم است، این است که تمامی طرفین برجام تا حدی انعطاف نشان دهند که برای مصالحه بر سر آخرین مسائل باقی‌مانده و بازگشت به اجرای کامل برنامه[برجام] و قطع‌نامه ۲۲۳۱، بدون تأخیر بیشتر لازم خواهد بود». سخنگوی سازمان ملل همچنین گفت: «دبیر کل همواره از حامیان جدی برجام بوده و تا همین امروز هم این‌طور بوده است».

راب مالی، از حاشیه برکناری تا پاسخ‌گویی

در فضای مبهم مذاکرات هسته‌ای و تشدید گسل تهران – واشنگتن، اخباری هم از برکناری رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد ایالات متحده مخابره شد که اگرچه با واکنش دولت بایدن و رد این ادعا همراه بود، اما از تداوم و تشدید فشارهای سیاسی مخالفان داخلی برجام در ایالات متحده و خصوصا اسرائیل بر کاخ سفید با هدف شکست در مذاکرات و عدم حصول توافق حکایت دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به اینکه با توجه به گزارش‌های اخیر مبنی بر اینکه رابرت مالی از مذاکرات وین کنار گذاشته شده، آیا او هنوز مسئول پرونده ایران است، توضیح داد: «این گزارش‌ها صحت ندارند. رابرت مالی، نماینده ویژه ما در امور ایران است. او هنوز مسئول این تیم و تلاش‌های‌مان در اینجاست. او سرپرست یک تیم در این وزارتخانه است و مرتب در ‌زمینه تلاش‌های‌مان برای رسیدن به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام و برنامه‌های احتمالی‌، با همکارانمان در کاخ سفید، وزارت خزانه‌داری، جامعه اطلاعاتی و دیگر بخش‌ها در ارتباط است».

با‌این‌حال وبگاه خبری فارین بریف نوشت: «رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران قرار است چهارشنبه در جلسه‌ای محرمانه با اعضای کنگره این کشور، توضیحات لازم را درباره تحولات مذاکرات احیای توافق هسته‌ای به آنها ارائه کند».

در‌همین‌باره ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری سه‌شنبه گفت: «ما جلساتی توجیهی با اعضای کنگره داشته‌ایم. فکر می‌کنم این جلسات در روزها و هفته‌های پیش‌رو ادامه خواهند داشت. در تمامی این جلسات، اعضای کنگره را در جریان کامل این مذاکرات گذاشته‌ایم. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که آنها کاملا از موقعیت ما در مذاکرات مطلع هستند. ما آنها را در جریان تعاملاتمان با دیگر کشورها در منطقه، با شرکای اسرائیلی‌مان، با شرکایمان در حاشیه خلیج فارس، تعاملات مرتبمان با کشورهای تروئیکای اروپا، همچنین با گروه ۱+۵، گذاشته‌ایم؛ بنابراین‌ فکر می‌کنم در هرگونه همکاری با کنگره نیز همین اتفاق خواهد افتاد».

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.