×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
مرگ ۶ میلیارد پوندی الیزابت دوم

مراسم انتقال قدرت قرون وسطایی در سایه سکوت جهان

کاخ باکینگهام شامگاه پنجشنبه اعلام کرد ملکه «الیزابت دوم» پس از ۷۰ سال سلطنت در ۹۶ سالگی مُرد

الیزابت دوم در ۲۵ سالگی و پس از مرگ ناگهانی پدرش، جرج ششم در سال ۱۹۵۳ به سلطنت رسیده بود. الیزابت دوم از سال گذشته به دلیل مشکلات جسمی از حجم فعالیت‌ها و دیدارهای خود کاسته بود.

آخرین ملاقات رسمی او دو روز قبل از مرگ، با «لیز تراس»، نخست‌وزیر جدید انگلیس صورت گرفت. الیزابت دوم، یک سال و پنج ماه پس از همسرش، شاهزاده «فلیپ»، مرد که هنگام مرگ ۹۹ سال داشت.

خاکسپاری میلیاردی وسط بحران اقتصادی خبرنگار الجزیره در توئیتی نوشته که مراسم خاکسپاری الیزابت دوم و انتقال قدرت به «چارلز سوم»، پسر ملکه، دست کم ۶ میلیارد پوند برای انگلیسی‌ها هزینه خواهد داشت.

وی این را هم گفته که: «در حالی که انگلیس از بحران اقتصادی رنج می‌برد اما رسانه‌های انگلیسی و حتی جهانی هیچ انتقادی از هزینه‌های این مراسم قرون وسطایی انجام نمی‌دهند.» گفتنی است، این هزینه سرسام‌آور درست در زمانی خرج خواهد شد که شاخص تورم در انگلیس بالاترین سطح از فوریه ۱۹۸۲ (۱۲ بهمن ۱۳۶۰) را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش بانک انگلستان، افزایش قیمت انرژی در اروپا، در پی حمله روسیه به اوکراین، محرک اصلی تورم است.

دفتر آمار ملی انگلیس گزارش داده که حدود سه چهارم از افزایش نرم تورم، ناشی از قبوض برق و گاز بوده است. قیمت مواد غذایی، حمل‌ونقل و ماشین آلات نیز باعث افزایش قیمت‌ها و تورم‌های کم سابقه و بعضا حتی بی‌سابقه شده است.

ثروت ملکه الیزابت رکورد مسن‌ترین ملکه انگلیس و طولانی‌ترین دوره سلطنت در میان ملکه‌های دنیا را نیز دارد(داشت!). البته الیزابت یک رکورد دیگر هم داشت، او ثروت شخصی زیادی داشت و رکورد ثروتمندترین ملکه دنیا به او تعلق داشت.

ثروت ملکه سابق انگلیس شامل دو دسته اموال شخصی و اموال سلطنتی می‌شد. دارایی‌های شخصی وی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون پوند برآورد شده اما ارزش اموال سلطنتی تحت اداره او مجموعا به نزدیک ۹۰ میلیارد دلار می‌رسد که کاخ‌ها و جواهرات سلطنتی از جمله آنها هستند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.