×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
تنهایی هم پیمان یانکی ها

پیمان‌شکنی غربی‌ها در قبال متحدان مسبوق به سابقه است و ناتو در زمان حمله روسیه به خاک گرجستان در سال ۲۰۰۸ نیز گفته بود که از این کشور در مقابل مسکو حمایت خواهد کرد، اما به محض ورود ارتش روسیه به خاک گرجستان، خود را عقب کشید. تکرار بدعهدی امریکا در اوکراین، مردم اروپا را نسبت به اعتماد کردن به امریکا بدبین خواهد کرد و بعد از این دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند روی کمک‌های واشنگتن برای دفاع از خود حساب باز کند. اوکراینی‌ها که درس تلخی از اعتماد به غربی‌ها گرفته‌اند، به کشور‌های دیگر توصیه‌هایی کرده‌اند.

در همین راستا، وادیم پروستایگو، سفیر اوکراین در انگلیس در پی حمله روسیه به اوکراین پیامی را برای ایران و کشور‌هایی که در زمینه فناوری هسته‌ای کار می‌کنند، ارسال کرد و گفت: «اشتباه ما را تکرار نکنید سپر هسته‌ای خود را حفظ کنید.» علاوه بر اروپایی‌ها، دیگر متحدان امریکا در گوشه و کنار جهان هم اکنون از اعتماد به واشنگتن و سپردن امنیت ملی خود به امریکایی‌ها در ترس و وحشت به سر می‌برند. کره‌جنوبی و ژاپن که با کره‌شمالی و چین مناقشات ارضی دارند، ممکن است در آینده در تعاملات خود با غرب بازنگری کنند.

غربی‌ها که تا پیش از عملیات روسیه مدعی بودند که تا آخرین لحظه در کنار اوکراین خواهند بود، با شروع حملات روسیه، از میدان نبرد فرار کردند و حاضر نشدند برای متحد خود هزینه بدهند. امریکا و متحدان اروپایی آن به صراحت اعلام کردند که برای مقابله با روس‌ها، نیرویی به اوکراین اعزام نمی‌کنند و تنها به ارسال تسلیحات به این کشور اقدام می‌کنند و از اوکراینی‌ها خواسته‌اند با همه توان در مقابل روس‌ها دفاع کنند. همین بی‌اعتمادی به غربی‌ها کافی بود تا چند ساعت پس از شروع حملات ارتش روسیه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نارضایتی خود را از متحدان غربی ابراز کند. زلنسکی که همه چیز را از دست رفته می‌دید روز جمعه اعتراف کرد که اعضای ناتو، او و شهروندانش را در مقابل روسیه تنها گذاشتند.

ارتش اوکراین نیز دیروز اعلام کرد که نیرو‌های این کشور توانسته‌اند در نزدیکی شهر چرنیهیف واقع در شمال اوکراین نیرو‌های روسیه را وادار به عقب‌نشینی کنند. یک مسئول دفتر وزیر دفاع اوکراین هم دیروز در گفتگو با الجزیره گفت: «نیرو‌های ما یک کاروان زرهی روسیه را در نزدیکی هوستمل در شمال غرب کی‌یف منهدم کرده‌اند.»‌آنتون هراشچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین اعلام کرد نیرو‌های این کشور در ساعات اولیه روز جمعه یک فروند هواپیمای دشمن را بر فراز کی‌یف سرنگون کرد.
برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که اوکراین به طور رسمی از دولت ترکیه درخواست کرده که عبور کشتی‌های جنگی روسیه از تنگه بسفر و داردانل را محدود کند، ولی آنکارا مخالت کرده است. با این همه، از اوکراین به نقل از مقامات ارشد صدا‌هایی به گوش می‌رسد که احتمال تسلیم شدن کی‌یف طی ۹۶ ساعت را قریب‌الوقوع می‌دانند. امریکا و انگلیس گفته‌اند که تسلیحات بیشتری را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد. مسکو دنبال اشغالگری نیست