×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
ایران جدی است

غرب مسوول شکست احتمالی مذاکرات

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و غرب را مسئول هرگونه شکست احتمالی مذاکرات وین دانست و اظهار داشت: ما با خوش‌بینی و با جدیت برای رسیدن به توافق خوب در وین تلاش می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، در حاشیه این اجلاس در مصاحبه با شبکه سی‌ان ‌ان آمریکا گفت: آن بخشی که به جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد، چرا خوش‌بین هستیم؟ چون دولت آقای دکتر رئیسی اراده جدی دارد برای اینکه به توافق خوب در وین دست پیدا کنیم.

امیرعبداللهیان در این گفتگو که کریستین امانپور مجری سی ان ان بخشی از آن را در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرده ، توضیح داده است: دولت آقای دکتر رئیسی تاکید دارد و علاقه مند است که به یک توافق خوب و فوری دستیابی داشته باشیم.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ما برای رسیدن به یک توافق خوب، تلاش‌های زیادی را در ادوار گذشته کرده‌ایم، افزود: در این لحظات حساس و شرایط حساس مذاکرات ما در وین، اگر آمریکا و طرف غربی (واقع‌گرایانه) برخورد نکنند، حتما مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: اما ما با خوش‌بینی، با جدیت برای رسیدن به توافق خوب در وین تلاش می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: همکاران من در وین با بازی‌های دوگانه طرف غربی بر سر «متن» و «زمان» روبه رو هستند تاکید می‌کنم که ما آمادگی رسیدن به یک توافق خوب را در کوتاهترین زمان ممکن داریم به شرطی که طرف دیگر آماده اتخاذ تصمیمات سیاسی مورد نیاز باشد.

رئیسان جمهوری ایران و فرانسه نیز روز شنبه در گفت وگوی تلفنی آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای وین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گفت وگو با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با بیان اینکه هیات ایرانی با جدیت در حال پیشبرد مذاکرات وین است، افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات پیشنهادهای سازنده‌ای ارائه کرده است و پیشنهادهای مطرح شده از سوی طرف‌های دیگر مذاکره را براساس میزان انطباق آنها با منافع ملت ایران، مورد بررسی قرار داده است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه هیات ایرانی بارها اعلام کرده از ابتکاراتی که متضمن تامین و حفظ حقوق ملت ایران باشند، استقبال می‌کند، تصریح کرد: فشارها یا ادعاهای سیاسی با هدف حفظ اهرم فشار بر ملت ایران مطرح شده‌اند و چشم‌انداز حصول توافق را تضعیف می‌کنند.

رئیسی تاکید کرد: هرگونه توافقی در وین باید شامل لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر و بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی شود.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه سابقه تعامل جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گزارش‌های متعدد این آژانس مبنی بر تایید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گواه بر دروغین بودن ادعاهای برخی کشورهاست، اظهار داشت: ایران برای اثبات حسن نیت خود همواره بر همکاری‌ حرفه‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید داشته است و در این راستا باید مراقب فتنه‌انگیزی دشمنان بود.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از ششم دی‌ماه آغاز شده و اکنون به مرحله‌ای رسیده است که نتیجه گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیمات لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ نمایند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت.

هیات ایرانی بر اساس اصول و دستورالعمل‌ها پیشنهادات و خواسته‌های روشن خود در موضوعات باقی‌مانده را روی میز قرار داده و اکنون توپ کاملا در زمین طرف‌های غربی است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.