×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024
وزیر خوش قول نیرو! و سکوت نمایندگان کردستان

اگرچه بد مدیریتی ها در کردستان، مختص صرفا محدود به آب های این استان نبوده. اما بدون شک حوزه مدیریت آبهای کردستان است. که می توان ضعیف ترین بخش از کارنامه هشت ساله دانست. طعم و بوی آب شرب مرکز استان، کیفیت نامطلوب، و ذخیره های ناکافی آب شرب، در چند شهرستان است، که سرچشمه را با هیچ تخفیفی، نمی توان به پای تقدیر و شرایط اقلیمی گذاشت.

آلوده بودن آب شرب سنندج، به فاضلاب روستای ۲ هزار نفری سراب قامیش، که تا مدت ها، مورد تکذیب مسئولان وقت قرار گرفت، در سال گذشته خبری و تایید شد. و موجی از نگرانی در میان شهروندانی ایجاد کرد. که مدت های گلایه هایشان، در حوزه کیفیت آب شرب با تکذیب مسوولین مواجه بود.

تبدیل شدن سد ژاوه، به یک فاجعه زیست محیطی، در صورت آبگیری و توقف طرح در نتیجه مدیریت غلط، تخلیله منابع آب زیرزمینی، دشت های شرقی استان ،به واسطه برداشت بی رویه و عدم مدیریت منابع آّب، و چندین مورد دیگر، از شاهکار های مدیریتی، در حوزه آب های استان نتیجه حضور متولیان ضعیف در این حوزه است.

 

سکوت نمایندگان کردستان

ماه های پایانی دولت روحانی، پس از مدت ها لاپوشانی، و انکار مشکل توسط مسوولان حوزه آبی و سلامت. بالاخره طرحی شتابزده با عنوان انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج کلید خورد. طرحی که به دلیل فقدان پشتوانه و اولویت، تاکنون پیشرفتی متناسب نداشته است.

گلایه ها به شرایط آب شرب در استان به انتخابات ۱۴۰۰ رسید. و به نوعی بازنگری در سیاست های ضعیف وزارت نیرو در حوزه آب های کردستان، همچون مطالبه ای عمومی مورد امیدواری قرار گرفت. مردم کردستان، در حالی به پای صندوق های رای رفتند. که بر اساس شعار های دولت مردمی، گمان می رفت حل مشکل آب شرب استان، همچون اقدامی دارای فوریت، مورد توجه دولت جدید قرار خواهد گرفت.

انتظار توجه به موضوع در سفر رییس جمهور، با تعویق غیر قابل تصور در سفر آیت الله رییسی به کردستان به ” انتظار توجه به موضوع در قالب سفر وزیر نیرو تقلیل یافت” اما اکنون ۴ ماه پس از آغاز به کار دولت جدید، سنندجی ها در صف چشمه های اطراف شهر، دو وعده سفر محقق نشده وزیر نیرو روی دستشان مانده و همچنان چشم به راه توجه هستند.

 

وزیر خوش قول نیرو

آنچه اما جای بسی تامل است. “سکوت سهمگین نمایندگان استان کردستان است. که در مقابل این بدقولی و بی توجهی وزارت نیرو “. اگر چه نمایندگان سقز و بانه، مریوان و سنندج در تذکراتی پراکنده، محرابیان و دولت سیزدهم را مخاطب قرار داده اند. اما پرسش در عدم تناسب اقدامات و تذکرات با شرایط کنونی استان، در حوزه آب ها با بد قولی های وزیری است. که سفر رسمی از پیش اعلام شده، خود به کردستان را به تعویق می اندازد. و رسما با نماینده خلف وعده می کند. و اعتراضی متناسب از سوی ایشان دریافت نمی کند.

و اما فارغ از این سکوت. و آن بدقولی، “توجه به وضعیت آب های کردستان در راستای ترمیم آسیب های ناشی، از بد مدیریتی های گذشته است. همچون مطالبه ای عمومی، و تکلیفی غیر قابل گریز برای دولت رییسی” رخ می نماید. تکلیفی که ادای آن نیازمند، توجه ویژه در قالب اعتبارات کافی است. که بازنگری در سیاسیت های وزارت نیرو، در این منطقه ممکن است.

 

ما را در اینستاکرام دنبال کنید

لینک تلگرام