×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 9 May , 2024
کسری ۳۵۰میلیون متر مکعبی آبخوان در آذربایجان غربی

یاسر رهبردین، ظهر چهارشنبه در جلسه بررسی عملکرد پروژه‌های، طرح احیا و تعادل بخشی با حضور مدیرعامل، معاون حفاظت، و بهره برداری، و مدیران دفتر حفاظت و امورات تابعه شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، افزود: لزوم اجرای طرح احیا، و تعادل بخشی آن جایی نمود پیدا می‌کند. که طبق گزارش شرکت آب و فاضلاب استان، در سال جاری ۳۰۰ حلقه چاه آب شرب روستایی، به دلیل افت سطح آبخوان از مدار خارج شده بود. که با توجه به کسری ۳۵۰ میلیون متر مکعبی. آبخوان در سال جاری، اجرای دقیق و جدی طرح تعادل بخشی، اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند.

مشکلات بهره برداری از منابع آب

وی ادامه داد: مشکلات مربوط به بهره برداری از منابع آب، پدیده نو ظهوری در کشور و استان آذربایجان غربی محسوب نمی‌شود. نگاهی به روند توسعه بهره برداری، از منابع آب بیانگر عوارض نامطلوب، کاهش حجم مخازن آبرفتی، از سالهای گذشته است.

رهبردین ادامه داد: نگاه یک جانبه به توسعه کشاورزی، و عدم رعایت الگوی مصرف. از جانب متولیان امر کشاورزی، از عوامل اصلی، بروز پدیده نامطلوب افت ادامه دار، در سطح آبخوانهای استان محسوب می‌شود. که با توجه به نقش تعیین کننده آب زیرزمینی، در تأمین آب مورد نیاز برای مصارف مختلف. از جمله شرب، و کشاورزی، از منابع آب زیر زمینی، و جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز را دو چندان می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی افزود: با توجه به وضعیت بارندگی در سال جاری، و پیش بینی‌های سال آینده با پدیده خشکسالی مواجه هستیم. که در سال آینده نیز به احتمال زیاد ادامه دارخواهد بود.

دلیل اصلی کسری آبخوان

یاسر رهبردین گفت: دلیل اصلی کسری آبخوان، کاهش بارش‌های آسمانی، و عدم تغذیه مناسب منابع آب زیرزمینی است.  و همچنین حفر چاه‌های غیرمجاز، و اضافه برداشت، از منابع آب زیرزمینی بوده است. در راستای چاره‌اندیشی برای کنترل افت، و کسری مخزن حادث شده، در آبخوان‌ها، با تعریف طرح تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی، و پخش سیلاب برنامه‌های خود، در زمینه بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی را از سالهای قبل آغاز نموده‌ایم. لذا برخورد با چاه‌های غیر مجاز، در رأس فعالیت‌های همکاران شرکت آب منطقه‌ای قرار گیرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تاکید کرد: در ماههای باقی مانده تا پایان سال جاری، تعیین تکلیف چاه‌های فرم ۱، نصب کنتورهای حجمی، و انسداد چاه‌های غیر مجاز با جدیدت دنبال شود.

ما را در اینستاکرام دنبال کنید

لینک تلگرام