×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
میزان نمود شعارهای  دولت سیزدهم  در لایحه بودجه

میزان نمود شعارهای دولت سیزدهم در بودجه: نهاد بودجه کل کشور، بیشتر از اینکه یک پدیده اقتصادی باشد، شانه به سیاست می‌زند و در هر رقم بزرگ و کوچک بودجه تهیه شده، لایحه بودجه، یک هدف سیاسی نیز سنجاق شده است. یا می‌تواند به یک پیامد و واکنش سیاسی برسد.

 

در پشت هر عدد و رقم نهفته در لایحه بودجه نیرویی رخ داده است. و این رقم دو طرف دارد؛ یک طرف آن برنده امر است. که توانسته عدد خود را به بودجه‌ریزان تحمیل کند، و یک طرف آن بازندگانی هستند، که بدون تردید در روزهای آینده به اتاق نمایندگان می‌روند. تا شکست خود را جبران کنند.

 

اساسی ترین تصمیم‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ که مثل کوه یخی می‌ماند. که هنوز فقط نوک آن دیده می‌شود. و اصل و پیکره آن نامریی است، به مقوله توجه بودجه به توازن منطقه ای است.

 

حاصل تقسیم بودجه هر استان به جمعیت تصویر گویایی است. از میزان توجه دولت سیزدهم به این مهم، در این میان استان های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، ایلام، اردبیل، قزوین، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و گلستان در حاصل این تقسسم کمترین رتبه را دارند. و سهم هر نفر از ساکنان این استان ها در این تقسیم کمتر از ۲۰۰ هزار تومان است، که در مقابل یزد و تهران با سهم بالای یک میلیون تومان سرانه بودجه قرار دارند.

 

با توجه به شعارهای دولت سیزدهم چنین نگاهی به بودجه اگرچه تازه نیست. اما آنچه می تواند جای پرسش باشد، میزان نمود شعار هرا دولت سیزدهم در بودجه است. که با شعار توازن، رفع محرومیت و استفاده از ظرفیت های محلی به میدان آمد. و باید پرسید که با این تقسیمات بودجه ای آیا همچنان امیدی به تحقق این شعار ها هست؟

 

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

لینک تلگرام