×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024
توضیحات سخنگوی دولت درباره بودجه ۱۴۰۱ و افزایش حقوق‌ها

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت ، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، طی سخنانی با اشاره به تقدیم لایحه بودجه، به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جهت‌گیری دولت در بودجه کمک، و برنامه‌ریزی در جهت تحقق رشد ۸درصدی است. با وضعیت رشد اقتصادی امروز، ما دولت به‌تنهایی هرگز نمی‌تواند آن را محقق سازد. به همین دلیل فعال‌سازی و جلب مشارکت، بخش خصوصی و عمومی و عموم مردم برای این هدف است.

وی افزود: دولت برنامه‌ریزی می‌کند، و تلاش خواهد داشت مردم این رشد ۸درصدی را محقق کنند. و دولت زیرساخت‌های لازم را برای بخش خصوصی و عمومی در این جهت فراهم می‌کند.پ

 

طراحی بودجه

سخنگوی دولت گفت: دولت با طراحی یک بودجه اجرایی انقباضی نسبت به خرج‌های خودش، و با خط قرمز قراردادن روش‌های مختلف خلق پول سعی می‌کند، تورم را مهار کند،شرایط ثبات اقتصادی را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کند. عموم برنامه‌های دولت، در بودجه فعال‌سازی هرچه بیشتر بخش خصوصی است؛ برای مشارکت این بخش و حمایت از بنگاه‌های تولیدی، تخفیف مالیاتی برای آن‌ها و صاحبان کسب‌وکار خرد در نظر گرفته شد.

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: با اتخاذ تدابیر اصلاحی در رویه‌های مالیاتی سعی شده است. که از فرارهای مالیاتی به‌ویژه در مأخذهایی که، نقشی در تولید کشور ایفا نمی‌کنند جلوگیری شود. در حوزه عمران هم شاهد تحرک جدی در این زمینه خواهیم بود، و دولت بنای کلنگ‌زنی جدید و آغاز طرح‌های جدید چندانی ندارد، و هدف خود را تکمیل طرح‌های ناتمام قرار داده است، و امیدواریم در سال آینده شاهد یک سازندگی در این زمینه باشیم.

سخنگوی دولت گفت: طرح مسکن ملی با زیرساخت‌های لازم جهت تأمین اراضی به استعداد همان ۴ میلیون وعده‌داده‌شده، فراهم شده است. و سال آینده آغاز ساخت ۲ میلیون مسکن از این ۴ میلیون را خواهیم داشت، که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۱، ۳۰ درصد از آن آماده شود.

افزایش حقوق ثابت

بهادری‌جهرمی عنوان کرد: افزایش حقوق ثابت برای همه به‌نوعی افزایش فشار به کم‌درآمدها است، متوسط افزایش حقوق ۱۰ درصد است. و کم‌درآمدترین حقوق‌بگیران دولت، شاهد ۳۰ درصد افزایش خواهند بود. و به‌صورت پلکانی برای پردرآمدها کاهش این میزان را خواهیم داشت. به‌طوری که در نهایت برای بالاترین دریافتی‌ها، ۶ درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شده است.

وی گفت: خبر خوب در جلسه ستاد ملی کرونا این بود. که به جهت همکاری‌های خوب مردم ،تلاش‌های شبانه‌روزی کادر درمان با شرایط کروناییِ کنترل شده‌ای مواجه هستیم، هرچند خطر وقوع مدل‌های جدید کرونایی وجود دارد که ممکن است، باز هم ما را با مشکلاتی مواجه کند. ایران با تلاش دولت و همراهی مردم در تزریق واکسن، رکورددار در تزریق واکسن شده است.

سخنگوی دولت بیان کرد: برخی مصوبات به منظور حمایت از مشاغل آسیب دیده به دلیل محدودیت‌های کرونایی مانند: بخشودگی جرایم مالیاتی تا آخر سال جاری تمدید شد. همچنین مصوبه‌ای جهت پرداخت، کمک هزینه معیشتی ایام بیکاری به هنرمندان، نویسندگان و جامعه روزنامه نگاران تصویب شد. که با مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد انجام می‌شود.

 

انتصاب مدیران کارآمد

بهادری‌جهرمی در ادامه سخنان خود، در پاسخ به پرسشی، درباره انتصاب مدیران کارآمد در بخش‌های مختلف دولت، و در مقابل تخریب برخی از رسانه‌ها در زمینه اقدامات دولت، تصریح کرد: جهت‌گیری دولت این است، که درگیر حواشی نشود، و اهم اقدامات خود را کار برای مردم قرار دهد. این دولت از نقد استقبال می‌کند. و با روی باز پذیرای انتقادات خواهد بود. و مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.اگر جایی نیاز به اصلاحات ضروری باشد، هرگز در برابر آن مقاومت نخواهد کرد.

وی افزود: باید میان بانیان و حامیان وضع موجود، اصحاب رسانه و بدنه اجتماعی نخبگان و مردم تفکیک قائل شد. بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگویان وضع موجود باشند. امروز زمان پاسخگویی این بزرگواران است. اما دانشجویان و نخبگان می‌توانند منتقد باشند. که هم دولت در حد توان باید پاسخگو باشد. هم همان بانیان وضع موجود باید پاسخگویی لازم را به آن داشته باشند.

فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره  شعار دولت پیرامون فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی، اظهار داشت: یکی از اقدامات سیاسی دولت سیزدهم در راستای تعامل با کشورهای دنیا، توجه خاص با کشورهای همسایه بود که در این چهار ماه، هر چند زمان کوتاهی برای به نتیجه رسیدن دستاوردهای سیاسی است، اما شاهد تحول‌های بزرگ نسبت به کشورهای همسایه بودیم. آغاز عضویت در شانگهای، اجلاس اکو و قرارداد سوآپ گازی از جمله این تحولات بود، که ما را از مشکل تأمین گاز دوران پیک مصرف نجات داد.

بهادری جهرمی ادامه داد: با وجود تحریم‌های ظالمانه موفقیت چشمگیری در آزادسازی ارزها داشتیم، که بخشی از آن مرهون همین تعامل سازنده با کشورهای همسایه بوده است. و انشاءالله شاهد تحول بیشتر هم خواهیم بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اختصاص بودجه نهادهای دولتی به پژوهش، عنوان کرد: در خصوص یک درصد هزینه دستگاه‌های اجرایی برای پژوهش، هدایت منابع در جهت رفع مشکلات واقعی کشور است. و آن سامانه، نیازها و ایده های نظام اجرایی در همین راستا طراحی و پیاده سازی شده. و تخصیص اعتبارات مربوطه در آن سامانه صحت‌سنجی و اولویت‌سنجی خواهد شد.

 

تأمین خشکبار شب عید

سخنگوی دولت درباره برنامه‌های دولت، و وزارتخانه‌های ذیربط در خصوص تأمین خشکبار شب عید، تأکید کرد: دولت پیش از این در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار، یکی از دستورات جلسه را به موضوع میوه شب عید، و حتی خرمای ماه رمضان اختصاص داد. اعتقاد دولت این است که به تنهایی و بدون مشارکت مردم، و بخش خصوصی موفق نخواهد بود. و در این جلسه اصناف هم حضور داشتند. و مکلف شدند برنامه ریزی لازم به منظور تامین میوه شب عید داشته باشند. و اختیاراتی هم برای تامین و کنترل قیمت داده شد.

وی افزود: البته امسال، سال خشکی داشتیم، که تامین محصولات کشاورزی و آجیل را با محدودیت‌هایی مواجه خواهد کرد. که همکاری مردم در مصرف را می‌طلبد، تا ما هزینه‌های کشور را به موارد اولویت‌دار مردم اختصاص دهیم.

 

 

 

به پیج اینستاگرام ما بپیوندید