×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024
سقوط پولی رجب پاشا

لیر ترکیه در برابر دلار امسال تا ۴۵ درصد سقوط کرده است و سه شنبه گذشته نرخ برابری آن به پایین ترین سطح خود یعنی ۱۳.۴۵ رسید.

شبکه های تلویزیونی ترکیه روز دوشنبه گزارش دادند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در آخرین دفاع خود از کاهش اخیر نرخ بهره که منجر به سقوط لیر، واحد پول ترکیه شده است، گفته است که هرگز از افزایش نرخ بهره دفاع نخواهد کرد. نرخ برابری لیر ترکیه با دلار آمریکا پس از آخرین اظهارات اردوغان، در ساعت به ۱۲.۷۷ رسید که ۴.۱ درصد ضعیف تر از رو گذشته آن بود.

رئیس جمهور ترکیه در جریان بازگشت از سفر خود به ترکمنستان در جمع خبرنگاران گفت: نرخ بهره کماکان پایین می آید؛ من هرگز از افزایش نرخ بهره دفاع نکرده‌ام و اکنون نیز از آن دفاع نمی‌کنم و در آینده نیز از افزایش نرخ بهره دفاع نخواهم کرد و هرگز در این موضوع سازش نخواهم کرد.

تحت فشار اردوغان، بانک مرکزی از سپتامبر تا کنون نرخ بهره را ۴۰۰ واحد کاهش داده و به ۱۵ درصد رسانده است و انتظار می‌رود که نرخ بهره در دسامبر نیز دوباره کاهش یابد؛ اقتصاددانان به شدت از این سیاست انتقاد کرده و نسبت به تورم حدود ۲۰ درصدی هشدار داده‌اند.
اردوغان اخیرا گفته است که نوسانات اخیر نرخ ارز مبتنی بر سیاست های اقتصادی نیست و آنکارا آماده است تا از طریق بانک‌های دولتی حمایت لازم را برای تقویت سرمایه‌گذاری ارائه کند.