×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 19 May , 2024
باز هم کردستان، کرمانشاه، لرستان و ایلام رکورد شاخص فلاکت را زدند

آمار ها نشان می دهد دست‌کم ۸ استان ایران از حیث شاخص فلاکت، یعنی مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم، در محدوده بالای ۶۰درصد جای گرفته‌اند. این شاخص یک نمایه اقتصادی است که از مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم محاسبه می‌شود. به باور اقتصاددانان نرخ فزاینده تورم با نرخ بیکاری بالا باعث افزایش هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

براساس آخرین برآورد مرکز آمار ایران، نرخ تورم در پایان شهریور به ۴۵٫۸درصد و نرخ بیکاری ۹٫۶ درصد رسیده که به این ترتیب شاخص فلاکت در کشور در پایان تابستان امسال به ۵۵٫۴ درصد رسیده است. تنها شاخص فلاکت ۲ استان سمنان و قم پایین‌تر از ۵۰درصد قرار دارد و استان‌های تهران، مازندران، قزوین، مرکزی، همدان، البرز، اردبیل، خراسان رضوی و جنوبی به‌ترتیب در پایین‌ جدول شاخص فلاکت و در حوالی رقم ۵۰درصد قرار دارند.
در این میان اما بر اساس آمار های منتشر شده همشهری دو استان کرمانشاه و کردستان به عنوان بالاترین شاخص فلاکت در کشور خودنمایی می کنند.
کرمانشاه با شاخص ۶۴ و کردستان با شاخص ۶۱، ایلام با شاخص ۶۰٫۴ و لرستان با شاخص فلاکت ۶۱٫۱ از جمله ۸ استان با شاخص فلاکت بالا در کشور قرار دارند.
برآوردهای همشهری نشان می‌دهد شاخص فلاکت در استان‌های مرکزی ایران، وضع بهتری نسبت به استان‌های مرزی در پایان تابستان۱۴۰۰ داشته است. فارس، گیلان، کرمان، زنجان، گلستان، بوشهر، اصفهان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و یزد هم در محدوده نارنجی یعنی کانال ۵۵ تا ۶۰ درصدی شاخص فلاکت قرار دارند..
بر اساس این گزارش یکی از دلایل اصلی وضع بهتر استان‌های قم، تهران و سمنان از حیث شاخص فلاکت، نرخ تورم پایین‌تر از سایر استان‌ها، در پایان تابستان امسال بوده؛ به‌گونه‌ای که نرخ تورم ۱۲‌ماه منتهی به شهریور امسال در استان قم ۴۱٫۳ درصد، تهران ۴۱٫۸ درصد و سمنان ۴۳٫۲درصد بوده است؛ افزون بر این نرخ بیکاری در این ۳استان به‌ترتیب ۸٫۵درصد، ۸٫۹درصد و ۶٫۵درصد برآورد شده است. این در شرایطی است که استان‌های کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، زنجان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، خراسان شمالی و ایلام در شهریورماه با نرخ تورم بالای ۵۰درصد مواجه بوده اند..