×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024
آیا رژیم سعودی دست به عادی سازی روابط با اسرائیل خواهد زد؟

رژیم سعودی با آنکه رسماً دست به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نزده حال این روابط را در شرایطی به طور غیر رسمی توسعه می‌دهد که از تبعات عادی سازی به شدت هراس دارد.

پس از آنکه برخی کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ از روابط غیر رسمی خود با رژیم صهیونیستی پرده برداشتند، انتشار اخبار دیدار مقامات دربار سعودی با «دوری گلد» ، افسر اطلاعاتی رژیم صهیونیستی موجی جدید را در کشورهای عربی در خصوص عادی سازی روابط با این رژیم ایجاد کرد.
هرآنچه پیش از انتشار اخبار مربوط به «دوری گلد» منتشر شده بود در حد حضور تیم‌های ورزشی، روابط آکادمیک و برخی نهادهای درجه دوم منتسب به حاکمیت همچون سازمان انرژی‌های تجدید پذیر بود اما آنچه در خصوص روابط مقامات سعودی با «دوری گلد» منتشر شد حکایت از روابط دامنه دار مقامات درجه اول و دوم سیاسی رژیم سعودی با مقامات رژیم صهیونیستی داشت.
حالا پس از گذشت یکسال از اعلام رسمی عادی سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی، خاندان سعودی و مقامات رسمی منتسب به دربار این کشور و نهادهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی عربستان به گونه‌ای روابط خود با رژیم صهیونیستی را علنی اعلام می‌کنند که این سؤال را در ذهن متبادر می‌کند که «آیا عربستان به زودی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رسمی خواهد کرد؟»

سرمایه گذاری وسیع از طریق «سافت بنک»

«دنی زاکن»، پژوهشگر سایت «المانیتور» در مقاله‌ای تحلیلی به سرمایه گذاری‌های وسیع مقامات نزدیک به دربار سعودی در رژیم صهیونیستی اشاره کرده، می‌گوید عربستان در قالب «سافت بنک» (SoftBank) – که یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری ژاپنی در سطح جهانی است-، در حال سرمایه گذاری‌های وسیع در حوزه فن آوری در رژیم صهیونیستی است.
نکته قابل توجه اینجا است که این شرکت سرمایه گذاری، «یوسی کوهن»، رئیس سابق موساد، دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی را به عنوان نماینده خود در رژیم اسرائیل معرفی کرده است.
«یوسی کوهن» همان شخصیت نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» است که از او در رژیم اسرائیل به عنوان معمار عادی سازی روابط یاد می کنند.
طبق اطلاعاتی که پایگاه داده‌های سرمایه گذاری «پیچ بوک» (PitchBook) ارائه کرده، «سافت بنک» در عرصه فن آوری «هایتک» در رژیم صهیونیستی در شرکت‌هایی مثل «اِنی ویژن»( Any Vision)، «ای تورو» (EToro)، «رِدیس لَبز» (Redis Labs) و «تراکس» (Trax) کرده است.
این شرکت علاوه بر سرمایه گذاری‌های وسیع در دبی، اخیراً اعلام کرد در شرکت سرمایه گذاری‌های خاص آمریکا «لیبرتی کپیتال» (Liberty Capital) سرمایه گذاری خواهد کرد. مدیر این شرکت آمریکایی «دیوید فریدمن»، سفیر سابق آمریکا نزد رژیم صهیونیستی و یکی از اعضای هیئت مدیره آن «استفان منوچین»، وزیر خزانه داری ایالات متحده است. دو شخصیتی که روابط وسیعی با سعودی‌ها داشته، از ارکان عادی سازی روابط و طرح «معامله قرن» به حساب می آیند.
«سافت بنک» همکاری وسیعی با صندوق های سرمایه گذاری سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد و عادی سازی روابط این کشورها و روابط وسیع مقامات سعودی به سرعت این شرکت سرمایه گذاری را به سمت رژیم صهیونیستی سوق داده است. چرا که «سافت بنک» به روابط نزدیک با خاندان سعودی مشهور است. لذا به نظر می رسد حضور «سافت بنک» یک حضور پوششی برای سرمایه گذاری خاندان و رژیم سعودی در رژیم صهیونیستی باشد.

اخبار جدید «دوری گلد»

طی ماه‌های اخیر رسانه‌های رژیم صهیونیستی همواره از یک عادی سازی جدید بین رژیم صهیونیستی و یک کشور عربی سخن می گویند که هیچ یک از کشور عربی مستقیماً اسمی نمی‌برند اما داده‌هایی که به آنها اشاره می‌کنند نگاه‌ها را به سمت رژیم سعودی متمایل می‌کند. این رسانه‌ها علت عدم اعلام رسمی نام عربستان را به طور تلویحی این مسئله اعلام کرده‌اند که همچنان ملک سلمان، پادشاه عربستان، با این مسئله به این دلیل مخالفت می‌کند که چون مسئله فلسطین هنوز حل نشده باقی مانده است، عادی سازی عربستان محقق نخواهد شد اما همین رسانه‌ها در همین زمان اشاره می‌کنند که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی اعلام کرده که هیچ شرطی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی وجود ندارد.
روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» طی روزهای اخیر به نقل از مقامات تصمیم ساز در تل آویو از اقداماتی خبر داده که تلاش می کنند ضمن توسعه روابط خاندان سعودی با مقامات رژیم صهیونیستی به تدریج به سمت اعلام رسمی عادی سازی عربستان با رژیم صهیونیستی حرکت کنند.
اخیراً «دوری گلد»- که یک افسر اطلاعاتی و نماینده اسبق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز بوده است- در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد محمد بن سلمان کسی است که پرونده عادی سازی روابط را در عربستان مدیریت می‌کند و او قول داده مسئله عادی سازی رسمی روابط با رژیم صهیونیستی را اجرایی کند. «گلد» در این مصاحبه اظهار کرد که محمد بن سلمان نه فقط عربستان بلکه وعده داده عادی سازی را در منطقه غرب آسیا محقق کند.

ادعای وزیر همکاری منطقه رژیم صهیونیستی

طی هفته‌های اخیر «عیساوی فریج»، وزیر همکاری‌های منطقه رژیم صهیونیستی طی اظهاراتی مدعی شد مقامات سعودی با مقامات این رژیم تماس‌هایی داشته‌اند که موضوع این تماس‌ها «خطر ایران» بوده است. مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (INSS) در مقاله‌ای ضمن اشاره به روابط سری مقامات رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی بر این نکته تمرکز کرده است که به رغم وجود روابط رسمی بین دو طرف، آنچه آنها را در کنار هم قرار داده، منافع مشترک بین آنها یعنی ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه‌ای است. این مقاله می‌گوید عربستان از رژیم صهیونیستی خواسته است که به ایران حمله کند اما نمی‌خواهد هیچ نشانه‌ای از کمک عربستان به این رژیم در ضربه زدن به ایران وجود داشته باشد چرا که از تبعات و هزینه‌های نظامی آن هراس دارد.

همکاری اطلاعاتی در پروژه «کابل آبی»

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» طی ماه گذشته در مقاله‌ای از پروژه‌ای ارتباطاتی خبر داد که برای همکاری‌های اطلاعاتی طراحی و اجرا شده است. این پروژه برای کاشت کابل‌های ارتباطی در کف دریا طراحی شده است.  این روزنامه به نقل از محافل امنیتی بلند پایه رژیم صهیونیستی نوشت در این پروژه کابل‌های دیداری که به «کابل آبی» مشهورند از ایتالیا منشأ گرفته با نصب در میان آب‌های آزاد به فلسطین اشغالی، عربستان، عمان و هند می رسند. این پروژه ۱۶ دسته کابل دوتایی را شامل می‌شود که می‌تواند ارتباط دیجیتال را به شدت بهبود بخشد و یکی از کاربردهای آن انتقال داده‌های اطلاعاتی و جاسوسی است.

همکاری‌های گذشته

به این اطلاعات جدید باید اقدام رژیم سعودی در ایجاد خط هوایی مستقیم با رژیم صهیونیستی و اجازه پرواز هواپیماهای این رژیم از حریم هوایی عربستان را نیز اضافه کنیم. اقدامی که به بهانه اعزام حجاج فلسطینی سرزمین ۱۹۴۸ ایجاد شد اما امروز به حضور گردشگران صهیونیست در عربستان و همکاری‌های دیگر ختم شده است.
رژیم سعودی از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری خارجی و داخلی و همچنین توسعه روابط فردی بین اعضای خاندان سعودی با مقامات رژیم صهیونیستی در حال توسعه روابط خود با این رژیم است. این روابط در حال حاضر به طور علنی در رسانه‌ها منتشر شده، تلاش می‌شود نوعی عادی سازی در اذهان ایجاد کند و افکار عمومی را برای عادی سازی رسمی آماده کند. با این حال سعودی‌ها هنوز از تبعات عادی سازی از سوی کشورهای اسلامی و محافل مذهبی داخل عربستان به شدت هراس دارند و به همین دلیل تاکنون دست به این اقدام نزده‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.