×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024
شورای شهر و شهرداری کرمانشاه همچنان بلاتکلیف!

پس از گذشت بیش از یک ماه از زمان قانونی تحلیف شورای اسلامی شهرها، شورای شهر و شهرداری کرمانشاه همچنان بلاتکلیف بوده و پارلمان مردمی، هیات رئیسه و مدیریت شهری، سرپرست ندارند.

شورای ششم شهر کرمانشاه قرار بود هم‌زمان با سراسر کشور در تاریخ ۱۴ مرداد ماه امسال تحلیف شود و رسماً کار خود را آغاز کند که براساس اعلام هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور، آرای ۲ تن از منتخبین باطل شد.

کشمکش بین هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی و وزارت کشور در خصوص ابطال آرای ۲ منتخب حوزه انتخابیه شهر کرمانشاه به مهلت یک ماهه به ۲ منتخبی که توسط هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی رد صلاحیت شده بودند منجر شد.

در شهر کرمانشاه که سعید طلوعی شهردار آن پیش از شروع به کار شورای ششم استعفا داده بود، تصمیم شورای تأمین استان کرمانشاه و فرمانداری بر آن شد که شورای اسلامی شهر با ۹ نفر از منتخبین کار خود را آغاز کند.

در نخستین گام جلسه تحلیف شورای ششم کرمانشاه، تعویق در برگزاری مراسم تحلیف شورای شهر کرمانشاه به دلیل مشخص نبودن تکلیف ۲ نفر از منتخبین توسط فرماندار انجام شد.

با گذشت یک هفته از زمان رسمی تحلیف شوراها در کشور سرانجام فرماندار کرمانشاه تصمیم به تحلیف شورا با ۹ نفر از منتخبین را گرفت و در تاریخ ۲۱ مرداد ماه قرار بود شورای شهر کرمانشاه با ۹ نفر تحلیف شود.

در گام نخست تحلیف، تحلیف شورای ششم شهر کرمانشاه به حدنصاب نرسید و غیبت ۲ نفر از اعضا (سید میثم موسوی اجاق و هاشم درویشی) مانع از برگزاری مراسم تحلیف شد.

فرماندار کرمانشاه مجدداً برای برگزاری تحلیف، اعضای شورا را در تاریخ ۲۴ مرداد به فرمانداری دعوت کرد، و این بار نخستین جلسه شورای ششم شهر کرمانشاه تشکیل جلسه داد و شورای شهر کرمانشاه با ۹ نفر از منتخبین تحلیف شد، در ادامه جلسه تحلیف هیأت رئیسه سنی انتخاب می‌شود، اما اختلاف در انتخاب هیأت رئیسه کار نخستین جلسه شورا را بی نتیجه می‌گذارد تا شهر و شورای کرمانشاه همچنان روی هوا باشد.

جلسه بعدی انتخاب هیأت رئیسه ۲ شهریور در فرمانداری قرار بود تشکیل شود که غیبت ۲ تن از اعضا (سید میثم موسوی اجاق و سید احسان احسانی) باز هم جلسه را از رسمیت انداخت.

این رسمیت نیافتن جلسات شورا کار را به شورای حل اختلاف شورای شهر کرمانشاه می‌کشد،

هیأت حل اختلاف شورای شهر کرمانشاه در مرحله اول تشکیل جلسه فرصتی ۲ روزه به اعضای شورای شهر داد تا اختلافات را کنار بگذارند و برای تعیین سرپرست اقدام کنند.

در واپسین ساعات مهلت ۴۸ ساعته هیأت حل اختلاف شورای شهر کرمانشاه جلسه‌ای با حضور ۹ منتخب شورای شهر کرمانشاه برگزار شد که در این جلسه نیز اختلافات کنار گذاشته نشد و دستور جلسه که همان انتخاب سرپرست بود بی نتیجه ماند.

سلب عضویت سه ماهه ۲ عضو، کسر از حقوق و تعلیق موقت شورای شهر کرمانشاه

هیأت حل اختلاف شورای شهر کرمانشاه در روز بعد (۱۰ شهریور) جلسه فوری با دستور کار رسیدگی به تخلفات شورای شهر به ریاست استاندار کرمانشاه و با حضور رئیس کل دادگستری، ۲ عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس و سایر اعضا برگزار کرد؛ در پایان این نشست پنج ساعته مقرر شد ۲ نفر از اعضای شورای شهر به مدت سه ماه به دلیل ارتکاب تخلف بر اساس بند پنج ماده ۹۲ قانون شوراها سلب عضویت شوند و همچنین همه اعضای شورای شهر کرمانشاه از دریافت یک سوم حقوق مطابق بند سه همین ماده به مدت یکسال محروم شوند.

همچنین در دیگر بند این مصوبه، پیشنهادی برای تعلیق شورای اسلامی شهر کرمانشاه به صورت موقت (۴۵ روزه) به دادستانی ارائه شد که ظرف ۴۸ ساعت در این خصوص با اختیارات قضائی و قانونی تصمیم گیری شود.

دادستان کرمانشاه ترجیح داد در این خصوص سکوت اختیار کند و در خصوص اتفاقات شورا و مصوبه هیأت حل اختلاف شورای شهر کرمانشاه اظهار نظری نکند.

بعد از گذشت چند روز از مهلت ۴۸ برای تعلیق موقت شورای اسلامی شهر دادستان طی جلسه‌ای با اعضای شورای شهر از آنها خواست بر اساس قانون جلسات را تشکیل و کارهای بر زمین مانده را در اسرع وقت به نتیجه برسانند.

همچنین در این جلسه بر معرفی ۲ عضو علی البدل در اولین جلسه شورای اسلامی شهر تاکید شد؛ اما این پایان کار شورای اسلامی شهر در کرمانشاه نبوده و حواشی شورا همچنان در کرمانشاه ادامه دارد.

۲ ماه دیگر به اعضایی که آرایشان ابطال شده است مهلت داده شد

با پایان یافتن مهلت یک ماهه ۲ منتخب رد صلاحیت شده برای بازگشت به شورا، مردم منتظر معرفی ۲ عضو علی البدل شورا و پایان عدم تشکیل جلسات به بهانه ناقص بودن تعداد اعضا بودند که فضل‌الله رنجبر فرماندار کرمانشاه از مهلت ۲ ماهه دیگری به ۲ عضو رد صلاحیت شده خبر داد و افزود: قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس طی نامه‌ای به استاندار کرمانشاه به ۲ منتخب رد صلاحیت شده که آرا آنها ابطال شده است ۲ ماه برای اعتراض و پیگیری فرصت داده است. 

وی افزود: در این نامه آمده است که شورای شهر بدون ۲ عضو منتخب که صلاحیت آنها رد شده است کار خود را شروع و ادامه دهد.

فرماندار کرمانشاه تصریح کرد: همچنین در این نامه بر خودداری از معرفی نفرات علی البدل به جای ۲ منتخبی که آرایشان باطل شده تاکید شده است.

وی ادامه داد: طی این نامه همچنین به ۲ منتخبی که آرایشان توسط هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی باطل شده حق شکایت در دیوان عدالت اداری داده شده است.

عضو علی البدل شورای اسلامی شهر کرمانشاه: مقصر استانداری است

خسرو زرافشانی عضو علی البدل شورای ششم شهر کرمانشاه در گفتگو با رسانه‌ای محلی اظهار کرد: برابر نامه شورای عالی نظارت که به استانداری فرجه زمانی یک هفته تا یک ماهه داده بودند که این تغییر تحولات انجام شود و با توجه به اینکه خروج آن ۲ عضو محترم قطعی بوده نهایتاً سقف مهلت زمانی را در نظر گرفتند و در این مدت هم مرتب به ما قول دادند که سر ماه انجام می‌شود؛ حتی خود آقای دادستان، معاونت سیاسی استانداری و فرماندار همه گفتند آخر ماه و در جلسه حل اختلاف هم مطرح کرده بودند که در نهایت مقرر شد امروز انجام شود.

وی افزود: دادستان محترم هم به فرمانداری نامه دادند که مراسم تحلیف، تعیین هیأت رئیسه و سرپرست شهرداری صورت بگیرد که باز هم فرماندار موکول کردند به روز شنبه!

این عضو علی البدل گفت: باز هم در استانداری با آقای استاندار ملاقات داشتیم و پیرو صحبتی که بین ما رد و بدل شد گفتند شنبه انجام می‌دهیم.

زرافشانی ادامه داد: ما انتظار داریم از دولت جدید، این وضعیتی که در دولت سابق به اصطلاح متداول بوده و سلیقه‌ای عمل شده و قانون را لحاظ نکردند در دولت جدید اجازه ندهد که چنین اتفاقاتی بیافتد. این چه وضعی است؛ شهر کرمانشاه یک کلانشهر است، نه شهردار دارد نه شورای آن هیأت رئیسه دارد و بعد مدیریت اجرایی می‌آید شورا را مسئول می‌داند در صورتی که مقصر اصلی خود مدیریت اجرایی استان است.

وی با گلایه از اقدام استانداری در عدم معرفی نفرات علی البدل گفت: این بازمانده‌های دولت سابق که مملکت را به این روز کشیدند تا کی باید به اینها میدان داده شود که خود رأی و خودسرانه تصمیم بگیرند و خودخواهانه به آرای مردم بتازند؛ شهر را به این صورت بی سر و سامان کرده‌اند و بعد وارد می‌شوند و می‌گویند مقصر اعضای شورای شهر است. در صورتی که مقصر اصلی شخص اول و رأس مدیریت استان یعنی آقای استاندار است و بعد از ایشان زیر مجموعه آن یعنی فرمانداری است و ما به این موضوع کاملاً معترضیم.

تعیین تکلیف مدیریت کلانشهر کرمانشاه مطالبه جدی و برحق مردم در یک ماه گذشته

استانداری کرمانشاه در اطلاعیه‌ای به شرح زیر تاکید کرد:

تعیین تکلیف مدیریت کلانشهر کرمانشاه به عنوان مطالبه‌ای جدی در یک ماه گذشته توسط مردم، صاحب نظران، رسانه‌ها، نهادهای نظارتی و استاندار مطرح و با ورود اعضای شورای شهر ششم این انتظارات در مراسم تحلیف تبیین، تشریح و توضیح داده شد تا با اهمیت به موضوع مذکور در انجام امور در مدار قانون سریعاً اقدام شود.

بر این اساس بر لزوم تسریع در انتخاب هیأت رئیسه و شهردار با دعوت فرماندار کرمانشاه به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان از اعضا در جلسات متوالی تاکید شد که متأسفانه به دلیل غیبت‌های مکرر برخی از منتخبین این جلسات به حدنصاب نرسیده و عملاً موضوع انتخاب هیأت رئیسه و مدیریت شهری بعد از برگزاری چندین جلسه بلاتکلیف ماند.

بی شک منافع عمومی باید برای همه مسؤولین و به ویژه اعضای شورای شهر ششم کرمانشاه اولویت داشته باشد؛ زیرا مردم با امید به تحولی جدید، تحقق برنامه‌های توسعه شهری را پیگیری می‌کنند و به همین دلیل تجمیع همه امکانات و ظرفیت‌ها برای بهبود کیفیت زندگی و پیشبرد اهداف در تمامی ابعاد شهری لازم و ضروری است.

با توجه به نقش فعال مدیریت شهری در هماهنگ سازی منابع برای دستیابی به اهداف توسعه شهری، پس از عدم توافق اعضای شورای شهر کرمانشاه برای تعیین هیأت رئیسه و شهردار، با توجه به مطالبه مردم، سریعاً جلسه هیأت استانی رسیدگی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات از شورای اسلامی تشکیل و با حضور رئیس کل دادگستری، نمایندگان مجلس و سایر اعضا ضرب الاجل ۴٨ ساعته تعیین گشت و سپس نسبت به صدور رأی سلب عضویت برای ۲ عضو شورا و درخواست تعلیق موقت شورای کرمانشاه از دادستانی برای تعیین تکلیف مدیریت شهری اقدام شد.

همانگونه که فرماندار کرمانشاه اعلام کرد؛ با توجه به مسائل پیش آمده پیرامون وضعیت ٢ نفر از منتخبین و عدم توافق مجدد اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار، با وجود برگزاری نشست‌های جداگانه ای با حضور اعضای هیأت حل اختلاف به منظور مصالحه نتیجه‌ای حاصل نشد و در نهایت دادستان محترم عمومی و انقلاب استان کرمانشاه در نشستی با اعضای شورای شهر و یادآوری لزوم حفظ وجه عمومی شورا بر ضرورت تسریع در برگزاری مراسم تحلیف شورای شهر کرمانشاه تأکید کرد.

بر این اساس با توجه به وجود موارد مشابه در برخی شهرها، از وزارت کشور مکاتبه‌ای در تاریخ ١٨ شهریور ماه مبنی اقدام فرماندار مبنی بر برگزاری مجدد مراسم تحلیف شورای اسلامی شهر کرمانشاه با حضور ٩ نفر دریافت و با استناد به ماده ٧ قانون انتخابات شوراهای اسلامی مهلت ٢ ماهه برای تعیین تکلیف به ۲ نفر از منتخبین اختصاص یافته است و عنوان شده از دعوت منتخبین علی البدل تا اتمام مهلت یاد شده برای شرکت در جلسات شورای شهر خودداری شود که نامه مذکور در اختیار اصحاب رسانه قرار می‌گیرد.

بر این اساس با توجه به اتهام ناروا برخی افراد در رسانه‌ها که این نوع گفتمان و فرافکنی یقیناً نیاز به بررسی نیات و علل دارد؛ یادآور می‌شود رعایت قانون و دفاع از حقوق عامه و مصالح عمومی همواره برای همه مسؤولین و مدیران استانی در اولویت بوده و بر این اساس تمامی پیگیری‌های لازم بر اساس روند قانونی و با تاکید بر لزوم تسریع در انجام امور صورت گرفته است که اعضای شورای شهر کرمانشاه هر چه سریع‌تر به توافق و تفاهم برای تعیین تکلیف مدیریت شهری برسند اما این مورد به دلیل برخی اختلاف‌ها انجام نشده و دوباره هم تأکید داریم که به احترام اعتماد و رأی مردم در این خصوص با همکاری اقدام کنند.

لذا برخی مطالب منتشر شده به نقل از یکی از اعضای علی البدل شورا مبنی بر مداخله استانداری برای عدم دعوت از اعضای علی البدل کذب محض و تهمت‌های ناروا بوده و بی شک این افراد بیش از منافع عمومی پیگیر منفعت شخصی هستند و بی شک قانون ملاک قرار خواهد گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.