×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 17 May , 2024
اختیارات استانداران کم است

وزیر کشور در گفتگوی تلوزیونی به مناسبت هفته دولت عنوان کرد: حکمرانی عمومی با این وزارتخانه است و نقش تجمیع‌کننده را دارد؛ وزارت کشور بین کارکردهای مختلف دولت در هر سطحی از مناطق و یا استان‌ها یکپارچه‌سازی می‌کند و بسیج‌کننده ظرفیت‌های کشور، میدان‌داری و موتور محرک بودن نیز توسط این وزارتخانه انجام می‌گیرد.

وحیدی گفت: وزارت کشور باید در جایگاه اصلی خود بنشیند و ما ارتقای کیفیت و کفایت حکمرانی را در نظر داریم؛ بعضا برخی خلاءها پر نمی‌شود و در این زمینه به مشکل برمی‌خوریم. جریان حکمرانی چندلایه و چندجانبه است و باید هنجارهای حکمرانی را بین مردم شکل بدهیم.


وی خاطر نشان کرد: برنامه‌های بخشی، استانی و ملی داریم و اگر این‌ها در تعادل نباشد مزاحمت بین اجزا ایجاد می‌کند؛ مثلا برخی صنایع که مصرف زیاد آب دارند آن منطقه دچار بحران آب شده و زمانی که این کار انجام می‌گرفت، این مسئله در نظر گرفته نشده بود. این تعادل عدالت و توازنه منطقه‌ای ایجاد می‌کند و این مسئله مورد تأکید بوده است.
وزیر کشور اظهار داشت: کشور ما هم‌اکنون به‌صورت وزارتخانه‌محور اداره می‌شود و یک نظر وجود دارد که کشور را استان‌محور اداره کنیم و امکانات در استان‌ها بسیج شود و وزارتخانه‌ها بر این مسئله نظارت و پشتیبانی کنند؛ بنده قائل بر این نگاهم و استان‌ها برای توسعه و رشد در نظر گرفته بشوند.


وحیدی گفت: الان اختیارات استانداران و فرمانداران کم است و باید اختیارات کافی را داشته باشد و این مسئله باید به‌خوبی تعریف شده و تا حد امکان نیز بودجه‌ها استانی نوشته بشود.
وی در ادامه سخنان خود درباره انتخاب استانداران و شاخص‌های آن تصریح کرد: امام خمینی(ره) در وصیتنامه‌شان به شاخص‌های استانداران پرداخته‌اند و این نشان از عمق بینش ایشان دارد؛ حضرت امام هم‌چنین به وزرای کشور توصیه کرده‌اند و ویژگی‌های مورد نیاز را بیان کرده‌اند و این خصوصیات توسط مقام معظم رهبری نیز بیان شده است.

مثلا در حال حاضر مسائل اقتصادی از موضوعات مهم کشور است و حتما یک استاندار باید در این زمینه آگاهی داشته باشد؛ تدین، پاکدستی، مبارزه با فساد، اهل خدمت بودن از دیگر شاخص‌های یک مسئول و مدیر خواهد بود.


وحیدی درباره مسئله کرونا و مسئولیت خود به‌عنوان مسئول قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تصمیمات برای نتیجه‌بخش بودن محدودیت‌ها تصریح کرد: محدودیت‌ها باید به صورت هوشمند انجام بگیرد و شرایط در مناطق مختلف متفاوت است و در حال کار روی پلت‌فرم مدیریت هوشمند هستیم تا با شناخت مشکل در هر منطقه، برای حل آن نسخه بدهیم و این را از طریق دادن از اختیارات به استانداران انجام خواهیم داد و هم‌چنین باید قرارگاه‌های استانی تقویت شوند تا به رصد و اقدامات لازمه بپردازند.


وی ادامه داد: در این‌صورت می‌توان به‌گونه‌ای عمل کنیم که به مردم و کسبه فشار وارد نشود و هم اینکه محدودیت‌ها اثربخش باشد تا شرایط بهتر بشود.
وزیر کشور در ادامه این برنامه تلویزیونی درباره آسیب‌های اجتماعی گفت: توجه به این موضوع مهم خواست رهبر معظم انقلاب، مردم و یک ضرورت است؛ در این زمینه باید به ریشه‌ها و بسترهای شکل‌گیری این آسیب‌ها بپردازیم. مثلا حاشیه‌نشینی حاصل کارکردهای غلط و یا ناکارکردی‌های نظام اداری ماست؛ وقتی منابع به‌موقع و با شکل مناسب توزیع نشود و توازنه منطقه‌ای رخ ندهد، حاشیه‌نشینی شکل می‌گیرد.

وحیدی درباره تمهیدات این وزارتخانه برای مبارزه با قاچاق اظهار داشت: در این زمینه باید نگاه سیستمی داشت و برخورد جزئی در یک نقطه‌ خاص مشکل را حل نمی‌کند و یعنی نگاه از مبدأ تا مصرف؛ با این‌کار و با سامانه‌های لازم و هماهنگ کردن آنها می‌توانیم به‌خوبی عمل کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.