×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024
جولان مجرمان در کرمانشاه با افزایش مناطق حاشیه‌ای/ “عمده کانون سرقت‌ها در مناطق حاشیه‌نشین قرار دارد”

 در پی گسترش مناطق حاشیه‌ای کرمانشاه، این مناطق به محلی برای جولان مجرمان و وقوع جرائم مختلف تبدیل شده‌اند.

۶۰ درصد جمعیت استان در شهرستان کرمانشاه متمرکز است و یک سوم جمعیت شهر کرمانشاه نیز در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند که به طور عمده از مناطق و محلات جرم‌خیز محسوب می‌شوند.

زمانی که حاشیه نشین‌ها دچار درد، رنج و محرومیت زیاد می‌شوند و فرد احساس می‌کند که قادر به انجام هیچ کاری نیست نسبت به وضعیت موجود دچار عصیان می‌شود و این حس عصیان می‌تواند منجر به آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، خودکشی، رشوه‌گیری، سرقت و خرید و فروش اسلحه شود.

وضعیت نامناسب اقتصادی، بیکاری، نبود امکانات رفاهی و عوامل فرهنگی از جمله دلایل وقوع جرم در مناطق حاشیه‌نشین است که با توجه بیشتر به آن می‌توان از وقوع بسیاری از جرائم و پرورش مجرمان پیشگیری کرد.

وقوع بخش عمده‌ای از جرائم در مناطق حاشیه‌ای و دستگیری بیشتر مجرمان در این مناطق گواه محکمی بر ضرورت توجه بیشتر به معضل حاشیه‌نشینی است اما با وجود این شواهد و وضعیت نامناسب این مناطق به نظر می‌رسد اراده‌ای از سوی مسئولان برای ساماندهی آن وجود ندارد.

عمده کانون سرقت‌ها در مناطق حاشیه‌نشین قرار دارد

سرهنگ فرزاد اکبری رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتطامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بخش مهمی از جرائم مربوط به شهرک‌های حاشیه‌نشین است اظهار داشت: عمده جرائم، مجرمان و دستگیرشدگان مربوط به مناطق حاشیه‌نشین هستند که نیاز است دستگاه‌های مربوطه زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و رفاهی را به صورت عادلانه در این شهرک‌ها پیگیری کنند که شاهد کاهش جرائم باشیم.

وی عنوان کرد: نیروی انتظامی علاوه بر آموزش‌های همگانی، اقدامات مشاوره‌ای را در این شهرک‌ها فعال کرده و با توجه به تجزیه و تحلیل‌های آماری مرتبط با جرائم، این مناطق را رصد کرده و با انتقال به دستگاه‌های سیاسی و قضایی پیگیر جرائم می‌شود.

اکبری گفت: در حوزه سخت افزاری با اجرای طرح‌های پیشگیری از جرائم و مقابله‌ای و ایست و بازرسی‌های موقت نسبت به دستگیری و کنترلی مجرمان انجام می‌شود و تعداد گشت‌ها در این مناطق بیشتر است.

وی با اشاره به ضرورت ورود تمام دستگاه‌ها و ادارات در حوزه مقابله با جرم افزود: در طرح پلیس امنیت محله محور از معتمدان و متنفذین محلات جرم‌خیز استفاده می‌شود اما وظیفه اصلی پلیس اقدامات قهری و مقابله‌ای با جرائم است.

اکبری عنوان کرد: ۳۴ درصد تشکیل پرونده‌ها و دستگیرشدگان مربوط به سرقت و ۱۶ درصد مربوط به فروش مواد مخدر و معتادان است و صرف نظر از اقدامات فرهنگی و اجتماعی اقدامات سخت‌افزاری در مقابله با آن‌ها انجام شده است.

رئیس پلیس پیشگیری انتظامی استان کرمانشاه گفت: امسال نزدیک به ۵۰۰۰ سارق در استان دستگیر شده که بخشی مربوط به سرقت‌های خرد است که به طور عمده کانون آن‌ها در شهرک‌های حاشیه‌نشین است.

اکبری با اشاره به اینکه نزدیک به ۹۶ درصد مجرمان از آقایان هستند افزود: ۸۵ درصد دستگیرشدگان در تمام زمینه‌ها بیکار هستند، ۹۷ درصد آن‌ها بی‌سواد و تحصیلات زیر دیپلم دارند و نزدیک به ۷۰ درصد آن‌ها مجرد هستند؛ بنابراین تحصیلات، اقتصاد و اشتغال و تجرد می‌تواند در وقوع جرم مؤثر باشد.

وی گفت: میانگین افزایش وقوع سرقت در کشور بین ۱۲ تا ۱۷ درصد است اما در استان کرمانشاه با وجود تمام مشکلات اقتصادی و بیکاری هشت درصد است و افزایش در کشف ۱۴ درصد و افزایش دستگیرشدگان ۹ درصد بوده است.

برقراری نظم و امنیت در محلات حاشیه نشین را در دستور کار قرار داده‌ایم 

شهرام کرمی دادستان کرمانشاه با اشاره به وجود برخی مشکلات در محلات حاشیه‌نشین کرمانشاه اظهار داشت: حدود یک سوم از جمعیت شهر کرمانشاه در محلات حاشیه‌ای زندگی می‌کنند که جمعیت قابل توجهی است.

وی عنوان کرد: طی سال‌های گذشته با بررسی‌های صورت گرفته حدود ۱۱ محله حاشیه‌ای در شهر کرمانشاه که بستر آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و بروز انواع بزه و جرم هستند، شناسایی شده است.

دادستان کرمانشاه گفت: متأسفانه برخی اراذل و اوباش و مجرمان سابقه‌دار امنیت این مناطق را دچار خدشه کرده‌اند و ناامنی را در سایر مناطق شهر نیز به وجود می‌آورند.

کرمی با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی برقراری امنیت و برخورد با مخلان نظم و امنیت را در مناطق حاشیه نشین در اولویت قرار داده است افزود: براین اساس از نیروی انتظامی استان خواسته‌ایم تا طرح پاکسازی این محلات را که در گذشته نیز در چند مرحله اجرایی شده را دوباره در این محلات اجرایی کند.

وی گفت: امیدواریم به زودی با اجرای این طرح علاوه بر پاکسازی محلات حاشیه نشین شهر از اراذل و اوباش و مجرمان سابقه دار، مهمات و سلاح‌های سرد و گرم نیز که در این محلات به فروش می‌رسد نیز جمع‌آوری شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.