×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024
تدارک انتخاباتی نهادها و تشکل‌های سیاسی

کمتر از ۲۰ روز تا آغاز زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، تشکل‌های سیاسی در تکاپوی استقرار سازوکاری برای تعیین نامزدهای خود و نهادهای انتخاباتی در تدارک لوازم برگزاری امن و سالم انتخابات هستند.

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادهای مسئول در برگزاری انتخابات

*کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و اعلام نام ۱۲ جبهه قانونی

دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با توجه به انجام برخی فعالیت‌های تشکیلاتی و سیاسی در قالب عناوینی چون شورا، ائتلاف، نهاد و سایر موارد مشابه، در اطلاعیه‌ای فهرست جبهه‌های تشکیل شده مطابق شرایط قانونی را منتشر کرد.

بر اساس این اطلاعیه، به طور معمول، در آستانه انتخابات مختلف، برخی احزاب و گروه های سیاسی به منظور ائتلاف و همگرایی، مبادرت به تشکیل جبهه می‌نمایند که برابر قانون احزاب می‌بایست کلیه مسؤولیت آن را بپذیرند و مراتب را به اطلاع کمیسیون احزاب برسانند؛ لذا ضمن تاکید بر انجام فرآیند قانونی پیش گفته، فعالیتهای ائتلافی کلیه احزاب و گروه‌های سیاسی، فقط در قالب و عنوان مقرر در قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی وجاهت دارد و استفاده از سایر عناوین مغایر با عناوین مصرح در قانون پذیرفته نیست.

بر اساس پیوست این اطلاعیه، تنها ۱۲ جبهه ی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، جبهه اصلاحات ایران، جبهه ایستادگی ایران اسلامی، جبهه پایداری انقلاب اسلامی، جبهه پیشرفت ، رفاه و عدالت، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه تحول گرایان ایران اسلامی، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا)، جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران، جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی ( همنا)، جبهه وحدت ملی، جبهه ائتلاف بزرگ نیروهای انقلاب اسلامی استان قم (ابناء ) مطابق فرایند قانونی و با اطلاع رسانی به کمیسیون احزاب تشکیل شده است و  سایر احزاب پروانه دار متقاضی تشکیل جبهه می بایست فرایند ذکر شده در قانون احزاب را طی نمایند.

* معاون سیاسی وزیر کشور: وزارت کشور در انتخابات بی‌طرف است

«جمال عرف» معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور در همایش بخشداران سراسر کشور که به صورت ویدیوکنفرانسی در محل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به این که انتخابات ریاست جمهوری، مهم ترین و حساس ترین انتخابات در کشور است، اظهار داشت: باید همت و تلاش همه ما به عنوان مجریان اصلی برگزاری انتخابات، رعایت مرّ قانون باشد. رویکرد وزارت کشور در برگزاری انتخابات امن و سالم بر دو مدار بیطرفی و قانونمداری است.

* سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس: ۱۷۱ نماینده برای ابلاغ و اجرایی شدن طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به دبیر شورای نگهبان نامه نوشتند

« علی حدادی» سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: نشست مشترکی بین اعضای کمیسیون، شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشکیل شد. توافقاتی حاصل و جمع بندی صورت گرفت که در ۲۴ فروردین ایراد رفع و به شورای نگهبان ارسال شد. الان آنچه که پیش آمده، این است که شورای نگهبان این مصوبه مجلس را تایید کرده و نظر خاصی ندارد اما نکته ای که وجود دارد این است که ایرادات هیات عالی نظارت مجمع همچنان باقی است.

بیان کرد: امروز نمایندگان مجلس با ۱۷۱ امضا نامه ای خطاب به آیت الله جنتی تنظیم کردند مبنی بر اینکه با توجه به تلاشی که انجام شده و زمانی که تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است ضمن اینکه در قانون اساسی و در سیاست‌ها کلی ابلاغی مسوولیت بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری برعهده شورای نگهبان است، از دبیر  این شورا  درخواست شده به موضوع ورود کند تا قانون قبل از انتخابات ابلاغ و در انتخابات  ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ اجرایی شود.

*سخنگوی نیروی انتظامی: با میتینگ‌های غیرقانونی انتخاباتی و اقدامات تخریبی برخورد می‌کنیم

«سردار مهدی حاجیان» سخنگوی نیروی انتظامی در مصاحبه‌ای درباره اقدامات پلیس در حوزه برگزاری انتخابات گفت: مسئولیت تامین نظم و انتظامات در انتخابات برعهده نیروی انتظامی است. برای تحقق این مهم اگر نیاز باشد از نیروهای بسیج نیز کمک خواهیم گرفت و در مجموع برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل داریم.

سخنگوی ناجا درباره احتمال برگزاری میتینگ‌های زودهنگام انتخاباتی به ویژه در شرایط کرونا گفت: برخورد پلیس بر مبنای قانون خواهد بود. اگر میتینگی غیرقانونی باشد، اسمش با خودش هست و در همه کشورها هم همین است و هر میتینگی که غیرقانونی باشد نگاه ما بر مبنای قانون است و پلیس به عنوان مجری قانون با کسی که خلاف قانون انجام دهد، برخورد می‌کند.

وی در مورد اقدامات تخریبی در مورد نامزدهای احتمالی یا انتخابات نیز گفت: تخریب هم که همانطور که از نامش پیداست، جرم است و حتما با آن برخورد می‌شود.

از احزاب اصولگراچه خبر؟

*معاون امور استانهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب: نامزدها و برنامه‌های مرتبط توسط تیم های تخصصی این شورا، در زمان مناسب مشخص و اعلام عمومی خواهد شد

«نورالدین قدیمی» معاون امور استانهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به فرآیند انتخاب نامزد شورای ائتلاف در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: با اتخاذ روش‌های مناسب، با یک جامعه آماری مشخص، از تعدادی از اعضا و مرتبطین با شوراهای ائتلاف نیروهای انقلاب دراستان‌ها و شهرستان‌ها خواسته شد که افراد مورد نظر خود را برای قرار گرفتن در فرآیند بررسی و انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از بین کاندیداهای بالفعل و بالقوه ریاست جمهوری ۱۴۰۰معرفی کنند.

معاون اموراستانهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه پس از دریافت اسامی پیشنهادی، اسامی افراد مورد نظر، در اختیار دبیرخانه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب قرارگرفت، افزود: در مرحله بعدی، طی چند روز آینده، کمیته مشخص شده از طرف دبیرخانه شورای ائتلاف، با افراد پیشنهادی ارتباط خواهد گرفت و در صورتی که این افراد تصمیم جدی برای حضور در عرصه انتخابات داشته باشند و از طرفی نیز، فرایند پیش بینی شده و ضوابط شورای ائتلاف را بپذیرند، وارد مرحله بعدی خواهند شد. کاندیداهای مورد حمایت شورای ائتلاف با پیشنهاد اعضای مجامع نیروهای انقلاب در سراسر کشور، پذیرش ضوابط این شورا توسط کاندیداها و بررسی برنامه ها و سایر موارد مرتبط توسط تیم های تخصصی این شورا، در زمان مناسب مشخص واعلام عمومی خواهد شد.

آخرین اخبار از احزاب اصلاح‌طلب

*عضو جبهه اصلاحات ایران: نشانه‌ای از کناره‌گیری عارف از رقابت‌ها وجود ندارد

«احمد شریف» عضو جبهه اصلاحات ایران، درباره انتشار خبری مبنی بر حذف عارف از عرصه انتخابات، گفت: بعید می‌دانم این اخبار صحت داشته باشد. تاکنون چنین موردی سابقه نداشته و هنوز اصلاحات در مورد مصادیق کاندیداها به توافق نرسیده است تا درباره حضور یا عدم حضور عارف تصمیمی اتخاذ شود. البته اخبار حاکی از آن است که عارف جلسات خود را مرتب تشکیل می‌دهد و در حال فعالیت است، بنابراین نشانه‌ای از کناره‌گیری او نیست و نمود بیرونی برای این اخبار وجود ندارد.

عضو جبهه اصلاحات ایران با بیان اینکه در نهاد اجماع‌ساز هنوز تصمیمات نهایی درباره مصادیق احتمالی اصلاحات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اتخاذ نشده است، بیان کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری، عرصه رقابت ژنرال‌های جریان‌های سیاسی است، بنابراین بعید است افراد ناشناخته به عنوان کاندیدا معرفی شوند. کسانی که داعیه حضور در انتخابات را دارند، افرادی هستند که سرشناس هستند و تا کنون تمایل آنها برای اعلام نامزدی دیده شده است.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.