×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 19 May , 2024
کمر خمیده بیمارستان‌ها زیر موج چهارم کرونا

کمر بیمارستان‌ها با شکل گیری موج چهارم کرونا در کشور خمیده‌تر از قبل شده و این شرایط می‌تواند به فرسوده‌تر شدن کادر بهداشت و درمان پس از یک سال و چند ماه مبارزه تن به تن با کووید ۱۹ در مراکز بهداشتی و درمانی منجر شود.

نمودارهای ابتلا و بستری به علت کرونا در کشور همچنان صعودی بوده و موج چهارم به سرعت در حال پیش روی است. وضعیتی که اکنون ۲۵۷ شهر را در وضعیت قرمز و ۱۲۹ شهر را در وضعیت نارنجی قرار داده و ۵۱ شهر هم در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند.

این در شرایطی است که هنوز به قله موج چهارم کرونا در کشور نرسیده‌ایم و روند ابتلا و بستری به سرعت در حال افزایش است.

افزایش عجیب موارد بستری در موج چهارم

نکته عجیب در موج چهارم کرونا در ایران این‌که تعداد موارد بستری به علت ابتلا به ویروس کرونا در اوج خیز سوم کرونا در کشور به ۲۳ هزار نفر رسیده بود و در حال حاضر و با توجه به این‌که هنوز به اوج خیز چهارم نرسیدیم، تعداد بستری‌ها به ۴۳ هزار نفر رسیده است.

علی رضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه گفت: در حال حاضر تعداد بستری‌ها به ۴۳ هزار نفر رسیده و پیش بینی می‌شود که در اوج پیک چهارم کرونا، تعداد بستری‌ها به ۶۰ هزار نفر برسد که یک رکورد بی سابقه محسوب می‌شود.

حالا حالاها از وضعیت قرمز خارج نمی‌شویم

با شرایط حاضر در موج چهارم کرونا و وضعیت بیمارستان‌ها به نظر می‌رسد که این خیز بیماری تا مدتی در کشور ادامه داشته باشد. آن هم در شرایطی که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان مطلوب نیست و روند واکسیناسیون به سرعت مناسبی نرسیده است.

رییسی درباره وضعیت قرمز کرونایی بیان کرد: فعلا فقط بحث تمدید محدودیت‌های کرونا مطرح است و احتمالا محدودیت‌ها دو هفته دیگر تمدید می‌شود. حتی اگر نمودار صعودی کرونا در پیک چهارم ثابت شود و از حالت صعودی خارج یا نزولی شود، حالا حالاها از وضعیت قرمز خارج نمی‌شویم.

بیمارستان‌های تهران زیر فشار کرونا

موج چهارم کرونا همه تلاش خود را به کار بسته تا نهایت فشار را به کادر بهداشت و درمان در بیمارستان‌های کشور وارد کند و این وضعیت در تهران نیز همانند سایر شهرستان‌ها قابل مشاهده است.

خسرو صادق نیت رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در این زمینه بیان کرد: از ۵۰۰ تخت اختصاص یافته به بیماران کرونایی، ۴۵۰ تخت توسط بیماران مبتلا به کرونا اشغال شده است. در بدترین وضعیت موج سوم کرونا، ۳۱۰ بیمار بستری داشتیم و در موج چهارم تعداد بیماران بستری به نسبت موج سوم، ۵۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که هنوز به قله موج چهارم کرونا نرسیدیم.

وی ادامه داد: تعداد بیماران نیازمند به آی سی یو هم در موج چهارم افزایش یافته است. در موج‌های اول و دوم حدود ۱۰ درصد و در موج سوم حدود ۲۰ درصد و در موج چهارم کرونا حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بیماران به بستری شدن در آی سی یو نیاز دارند.

رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) درباره ارائه خدمت به بیماران غیرکرونایی نیز گفت: مراجعه بیماران غیر کرونایی به نسبت دوره‌های قبل متفاوت شده است. در دوره‌های قبلی مردم به دلیل ترس مراجعه نمی‌کردند و در حال حاضر به دلیل وخیم‌تر شدن حال بیماران غیر کرونایی، مراجعه این بیماران هم ادامه دارد. در حال حاضر فقط ۱۰ تخت خالی برای بیماران غیر کرونایی داریم. اگر بگوییم یک بیمارستان با پر بودن ۸۵ درصد تخت‌ها باید وضعیت بحرانی اعلام کند، بیمارستان امام خمینی (ره) با بیش از هزار و ۱۰۰ تخت فعال، بیش از ۹۵ درصد تخت‌های آن اشغال شده و وضعیت دشواری داریم.

بی رحمی کرونا در همه شهرها

تقریبا همه بیمارستان‌ها در شهرها با افزایش مراجعه مواجه هستند و این وضعیت می‌تواند روز به روز منجر به خستگی بیش از حد کادر بهداشت و درمان شود. نیروهایی خسته که بیش از یک سال است که در خط مقدم با ویروس کرونا می‌جنگند.

محمد دهقانی رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره وضعیت استان خراسان جنوبی گفت: مراجعه‌ها به بیمارستان‌های خراسان جنوبی همچنان روند افزایشی دارد و موارد فوت ناشی از کرونا نیز در این استان در حال افزایش است. در پیک‌های قبلی هم به این صورت بوده که معمولا دو تا سه هفته بعد از افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها و بستری بیماران، آمار فوتی‌ها افزایش پیدا کرد و برای موج چهارم هم این وضعیت قابل پیش‌بینی بود و هشدار دادیم.

فرهاد سلطانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز درباره وضعیت بیمارستان‌های خوزستان بیان کرد: ظرفیت تخت‌های آی سی یو بیمارستان‌های این استان کاملا پر شده است. بالغ بر دو هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند.

محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز درباره وضعیت این استان اظهار کرد: روزانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ بیمار به علت ابتلا به کووید ۱۹ در این استان بستری می‌شوند و مدیریت تخت‌های بیمارستانی در حال انجام است تا با مشکل کمبود تخت مواجه نشویم. هنوز به پیک نرسیده‌ایم و اگر لازم باشد بیمارستان‌های بعدی را هم درگیر خواهیم کرد.

طاهره چنگیز رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: در حال حاضر نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ بیمار بستری کووید ۱۹ در استان اصفهان داریم و این یعنی بیش از یک سوم تخت‌های بیمارستانی استان درگیر بیماران کرونا است. متاسفانه وضعیت خوبی نیست و در ۲۴ ساعت حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ بیمار جدید بستری می‌شوند.

ابتلای خانوادگی در موج چهارم کرونا

نکته قابل تامل دیگر در موج چهارم کرونا، ابتلای خانوادگی به ویروس کرونا است. وضعیتی که می‌تواند ناشی از دورهمی‌های خانوادگی باشد.

علی رضا منافی راثی رییس بیمارستان امام حسین (ع) تهران در این زمینه گفت: ابتلای خانوادگی به ویروس کرونا در موج جدید کرونا به شدت عیان است. در مهمانی خانوادگی افراد موقع غذا خوردن یا صحبت کردن، از ماسک استفاده نمی‌کنند و این موضوع در موج جدید کاملا مشخص است و در بیمارستان امام حسین (ع) تهران تعداد زیادی از افراد به صورت خانوادگی بستری شده‌اند.

به هر حال موج چهارم کرونا به سرعت در حال پیش روی بوده و بار مضاعفی به مراکز بهداشتی و درمانی وارد کرده است. وضعیتی که به نظر می‌رسد به علت درگیری با ویروس جهش یافته کرونا، در هفته‌های آتی هم ادامه خواهد داشت.

افزایش جدی بیماران بستری و سرپایی کرونا در همه استان‌ها

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره وضعیت بیماران بستری و سرپایی در کشور به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه به علت کووید ۱۹ در کشور همچنان شیب تند صعودی دارد و همه استان‌ها با افزایش جدی بیماران بستری و موارد سرپایی مواجه هستند.

معاون وزیر بهداشت افزود: از طرفی میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور همچنان پایین و نگران کننده بوده و طبق آخرین گزارش ها ۵۸.۵ درصد گزارش شده است. کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان‌های ایلام و سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

وی ادامه داد: در هفته گذشته استان‌های ایلام، همدان، چهارمحال و بختیاری و مازندران دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری و استان‌های البرز، همدان، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و مرکزی دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور هم با حد مطلوب فاصله زیادی دارد و حدود ۶۰ درصد گزارش شده است و استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و آذربایجان غربی دارای کمترین میزان استفاده از ماسک در کشور هستند.

انتهلی پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.