×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024
رسانه‌های غربی بررسی کردند؛ پیامدهای موفقیت یا شکست مذاکرات وین

رسانه‌های آمریکایی با اشاره به تداوم گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌های جهانی در وین، پیامدهای شکست و یا موفقیت این فرآیند دیپلماتیک را بررسی کردند.

تارنمای شبکه اقتصادی بلومبرگ نیز با اشاره به دور بعدی گفت‌وگوهای وین نوشت که این مذاکرات در حالی انجام خواهد شد که تهران و واشنگتن خواسته‌های متفاوتی داشته و بازارهای جهانی این تحولات را به‌دقت دنبال می‌کنند.

بلومبرگ دیشب (۲۲ فروردین) نوشت که ایران و قدرت‌های جهانی در حالی این هفته برای ادامه گفت‌وگوها عازم وین اتریش می‌شوند که تهران بر برداشته شدن یکجای تحریم‌های آمریکا تمرکز کرده و واشنگتن نیز بر این موضع پافشاری می‌کند که تحریم‌ها در ازای پایبند ایران به توافق ۲۰۱۵ برداشته می‌شود.

در ادامه گزارش این تارنمای آمریکایی آمده است: جدی‌ترین تلاش‌ها برای ازسرگیری اجرای برجام در حالی پیگیری می‌شود که سیری از اتفاقات به ظاهر متناقض موجب ناتوانی در درک نیّات اصلی ایران شده است.

ایران هفته پیش شناور کره جنوبی را که سه ماه پیش در اختیار گرفته بود آزاد کرد به امید آنکه ۷ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی‌اش که به دلیل تحریم‌های آمریکا در این کشور آسیای شرقی مسدود شده، آزاد شود. ایران همچنین در نیروگاه نطنز غنی‌سازی را آغاز کرد و سپس خبر آمد که این تأسیسات دچار مشکل تأمین نیروی برق شده است.

در همین حال حملات اسرارآمیز به شناورها کماکان در خاورمیانه جریان دارد و یک شناور با پرچم ایران در دریای سرخ با مین دریایی برخورد کرد. گویا این اقدام کار اسرائیل بوده است. پیش‌تر در دریای عرب و دریای مدیترانه نیز کشتی‌های ایرانی و اسرائیلی هدف حمله قرار گرفته بودند.

به نوشته بلومبرگ، بازارهای جهانی مراقبند و هر حرکت مهمی در گفت‌وگوهای هسته‌ای و تخفیف تحریم‌ها ایران را قادر می‌سازد تا شیرهای نفت خود را باز کند.

در سرمقاله دیروز (۲۲ فروردین) روزنامه نیویورک‌تایمز با هشدار نسبت به شکست مذاکرات آتی آمده است: هر چه زمان می‌گذرد شرایط بی‌ثبات‌تر می‌شود. در صورت توافق نکردن با ایران، دسترسی آژانس به فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس مصوبه مجلس این کشور محدود می‌شود.

تحریم‌ها، بیشتر از حکومت، به مردم آسیب ‌زده است. کمبود دارو و واکسن کرونا در ایران به امریکا نسبت داده می‌شود.

نیویورک‌تایمز نوشت: اما حقیقت آزاردهنده، بی‌ثباتی تحریم‌های ناشی از سیاست فشار حداکثری است که نه تنها در دگرگون‌سازی رفتار ایران شکست‌خورده، بلکه تهران به صورت تدریجی تعهداتش را برای تنبیه ایالات‌متحده به دلیل خودداری از اجرای وعده‌ها و تعهداتش، نقض کرده تا به واشنگتن، شکل جهان بدون توافق هسته‌ای ایران را نشان دهد.

دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که از روز سه‌شنبه هفته پیش (۱۷ فروردین) در وین از سر گرفته‌شده بود، در روز جمعه (۲۰ فروردین) برگزار شد. ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم» و «هسته‌ای» مهم‌ترین دستور کار این نشست بود.

در پایان این جلسه، توافق شد، نشست آتی کمیسیون در سطح معاونان روز چهارشنبه این هفته (۲۵ فروردین) در وین برگزار شود و بلافاصله در چارچوب گروه‌های کارشناسی، رایزنی‌های فنی و تخصصی به صورت فشرده برای تهیه و ارائه فهرست اقداماتی که باید از سوی همه طرف‌ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته‌ای برای احیای برجام صورت گیرد، ادامه یابد.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.