×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
قطار ملی مترو حرکت کرد

به گزارش خبرگزاری اقتصاد کلان، دانش و توانمندی جوانان نخبه ایرانی سرانجام نخستین قطار متروی ملی را روی ریل انداخت. درست تیر ماه سال ۹۸ بود که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران تفاهمنامه‌ای را امضا کردند تا نخستین قطار ملی کشور در چنین روزی رونمایی شود. با وجود همه تنگناهای مالی و تحریمی اما حدوداً ۱۸ ماه بعد این اتفاق افتاد. افتخار دستیابی به دانش و تکنولوژی قطار مترو در داخل و امید به تولید انبوه در آینده تیتر اول رسانه‌های کشور شد. قطاری که حدوداً ۸۸ درصد دانش تولید آن بومی‌سازی شده و از این طریق هشت میلیون یورو صرفه‌جویی می‌شود. ناوگان مترو تهران هم اکنون هفت خط و حدود ۱۴۰ ایستگاه دارد و پیش‌بینی می‌شود که با تولید انبوه قطار ملی از واردات واگن‌ها نیز بی‌نیاز شویم.

بنا به گفته شهردار تهران برای ۱۰ کلانشهر کشور در کمتر از ۱۰ سال آینده به پنج هزار واگن مترو نیاز داریم. برهمین اساس دیروز طی مراسمی از طرح تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترو به‌صورت ویدیو کنفرانسی با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری و معاون علمی و فناوری و همچنین شهردار و استاندار تهران رونمایی شد. 

به ‌گزارش سایت ریاست جمهوری روز پنجشنبه حسن روحانی در افتتاح ویدیوکنفرانسی پنج طرح ملی دانش بنیان ونوآوری گفت: برای ما بسیار خوشحال کننده است که در شصت و یکمین پنجشنبه افتتاح کشور شاهد افتتاح پروژه‌های بسیار مهم فناورانه و علمی بودیم که در بسیاری از موارد ما را خودکفا و از واردات بسیاری از محصولات بی‌نیاز می‌کند. رئیس جمهوری افزود: بخشی از افتتاحیه این طرح به تولید یک رام با هفت واگن مترو اختصاص داشت که جزو نیاز فوری ما در کلانشهرها است. به لطف خدا امروز این قدرت را یافته‌ایم تا بتوانیم واگن‌های مورد نیاز را تولید کنیم و بتدریج روی پای خود بایستیم و خودکفا شویم. 

رئیس‌جمهوری افتتاح طرح‌های دانش بنیان و فناورانه در کشور را بسیار افتخار‌آمیز خواند و گفت: در بخش تولید واکسن امروز تحول بزرگی را در کشور شاهد هستیم و اینکه قدم به قدم در زمینه‌های علمی و فناوری و بخصوص بهداشت و درمان خودکفا می‌شویم، جای غرور برای ایرانیان است. او با اشاره به تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و جنگ اقتصادی سه ساله امریکا علیه ملت ایران، گفت: معمولاً جلادان تاریخ در اقدامات غیرقانونی و تحریم‌های خود غذا و داروی ملت‌ها را استثنا می‌کردند اما ترامپ روی دست همه جلادهای تاریخ زد و در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران هیچ استثنایی نداشت.

روحانی با بیان اینکه دولت یاغی و ضد قانون ترامپ هیچ توجهی نکرد و حتی در دوران شیوع کرونا هم هیچ تسهیلی حتی در زمینه خرید دارو و واکسن قائل نشد، افزود: امروز دولت جدید امریکا به زبان مدعی است که ترامپ خطا و اشتباه کرده و به صراحت می‌گوید فشار حداکثری علیه ملت ایران شکست خورده است و همه دنیا به این موضوع اعتراف می‌کنند. روحانی تصریح کرد: اگر چه مردم ایران در اثر این جنگ تمام عیار و تحریم همه‌جانبه در فشار و رنج فراوانی قرار گرفتند، اما امروز ملت ایران در یک جنگ با ابرقدرتی مثل امریکا مقاومت و ایستادگی کرده و به اعتراف دوست و دشمن به پیروزی قطعی و ۱۰۰ درصدی رسیده است.

رئیس جمهوری با افتخارآمیز توصیف کردن دستاوردهایی که در این روز به ملت ایران عرضه شد، گفت: هم اکنون شاید در بعضی زمینه‌ها از جمله تولید واکسن در غرب آسیا جزو اولین‌ها باشیم. با وجود آنکه هر سال میلیون‌ها دوز واکسن آنفلوانزا وارد می‌کردیم، این مایه مباهات است که امسال می‌توانیم از واکسن آنفلوانزای داخلی در کنار واکسن کرونای داخلی استفاده کنیم.  روحانی با انتقاد از عملیات فریب و تحریف با محوریت اقدام نکردن دولت برای خرید واکسن و انجام واکسیناسیون گفت: این عملیات از سوی رسانه‌های ضد ایران و ضد ملت ایران هدایت می‌شود که ضدیت و دشمنی آنها نه صرفاً با نظام جمهوری اسلامی بلکه با ایران و ملت ایران است، اما بدانند که فرجام این اقدامات آنها رسوایی و شکست است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جزو اولین کشورهایی بودیم که برای خرید واکسن اقدام کردیم و همه دستورات لازم در این زمینه از همان اولین روزهای تولید واکسن به مسئولان امر داده شده بود، گفت: اما تحریم‌ها و مانع‌تراشی‌های امریکایی‌ها باعث شده نتوانیم واکسن‌هایی را که بعضاً حتی پول آنها را هم پرداخت کرده‌ایم یا برای خرید آنها به توافق رسیده‌ایم به داخل کشور منتقل کنیم.
روحانی همچنین با اشاره به دیگر افتتاح‌ها در عرصه صنعت گفت: دستاوردهای علمی و فناورانه از جمله موتور سیکلت سه سیلندر با مصرف بهینه و استاندارد یورو ۶ و همچنین واگن‌های قطار مترویی تولید شده، از جمله نیازهای ضروری امروز کشور هستند که با تلاش متخصصان داخلی تولید شده و امروز به شکل رسمی وارد مدار تولید و بهره‌برداری شدند که کسب این دستاوردها را به ملت ایران تبریک می‌گویم.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.