×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
وصیت نامه حناچی! شهردار بعدی انظباط مالی در شهر را دنبال کند

حناچی در صحن علنی شورای شهر: شهردار بعدی انضباط مالی در شهر را دنبال کند.

روز گذشته شهردار تهران به همراه معاونان خود میهمان شورای شهر تهران بودند. ماجرای شلیک توپ در میدان آزادی، حواشی مطرح‌شده درباره حاجی‌فیروز و همچنین بودجه شهرداری از موضوعات مطرح‌شده در جلسه روز گذشته شورای شهر بود. پیروز حناچی با حضور در دویست‌و‌هشتاد‌وچهارمین جلسه شورای شهر تهران در قالب ارائه گزارش عملکرد شهرداری تهران گفت: «به طور قطع سال ۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های نظام مدیریت شهری بوده است. همراه با تورم شدید که تأثیر خود را بر افزایش خدمات در شهر گذاشته بود، کاهش درآمدها و شرایط کرونایی نیز وجود داشت و از سوی دیگر شرایطی را خودمان در جهت قول‌هایی که به مردم داده بودیم، ایجاد کرده بودیم. نگاه جدید به میدان‌های شهری، بازنگری در طرح تفصیلی محدوده ۱۰۸هکتاری برج میلاد و شیوه برگزاری آن و ابلاغ نهایی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ از اقدامات شهرداری تهران بود. در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و بودجه نیز تحولات بسیاری به وجود آمد».

حناچی با بیان اینکه ارزیابی سازمان‌ها و شرکت‌ها به شکل علمی و کاهش نیروهای انسانی به زیر ۶۰ هزار نفر توسط این حوزه تعقیب می‌شد، گفت: «اکنون ما به وقایع ۱۳۰۰ مراجعه می‌کنیم. در آینده نیز به وقایع این روزها مراجعه خواهد شد. جلسه هم‌اندیشی روز یکشنبه هفته آینده با اعضای شورای شهر به سال ۱۴۰۰ معطوف خواهد شد. سال ۱۳۹۹ را مرور کوتاهی می‌کنیم که چه اقداماتی انجام داده‌ایم. انضباط مالی و فیزیکی در شهر از قول‌هایی است که مدیریت شهری به مردم داده بود. امیدوارم در سال جدید که سال انتخابات و تغییر است، تلاش کنیم این نگاه فارغ از آنکه چه کسی مدیر شهر باشد ادامه پیدا کند. برای نهادینه‌شدن این تجربه نیاز است چند دوره در شهر پشت سر گذاشته شود و امیدواریم هر فردی که به عنوان مدیر شهر انتخاب می‌شود، این مسیر را تعقیب کند. این ریل گذاشته شده است و اعضای شورای شهر هم در قانون برنامه سوم و هم در بودجه سالانه اثرات این روند را مشاهده کرده‌اند. امیدوارم امسال که سال انتخابات و تغییر است، تلاش کنیم این نگاه ادامه پیدا کند و هر کسی که مدیریت شهری می‌شود این ریل گذاشته‌شده را تعقیب کند».

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تحقق بیش از ۹۰درصدی بودجه در سال ۱۳۹۹ گفت: «بودجه سال گذشته بیش از ۹۰ درصد محقق شده که هنوز روی سامانه قرار نگرفته است. در روزهای آخر سال اوراق مشارکت سال ۹۹ با عاملیت بانک شهر حل شد و در جلسه‌ای با حضور جهانگیری و مسئولان بانک مرکزی، بانک شهر به عنوان بانک عامل پذیرفته شد. موضوع بورسی‌شدن شرکت‌های همشهری و شهروند را تعقیب کردیم که شهروند مشکلات کمتری دارد اما همشهری به دلیل زیان انباشته سنوات گذشته با مشکلاتی روبه‌رو است. بهره‌برداری از ۳۹ کیلومتر خط جدید مترو و بهره‌برداری از چند ایستگاه مترو از دیگر اقداماتی بود که در سال ۹۹ به نتیجه رسید. بدون مناسب‌سازی ایستگاهی افتتاح نشد و در سال ۹۹، ۱۰۴ دستگاه پله‌برقی و  ۵۷ آسانسور را با هدف مناسب‌سازی فضاها به بهره‌برداری رساندیم. بهره‌برداری از سه رام قطار در سال ۹۹ و یک رام قطار سه‌واگنه ملی که پنجشنبه هفته جاری رسما و با حضور رئیس‌جمهور بهره‌برداری می‌شود از دیگر اقدامات بود».

وی با بیان اینکه سه‌هزار‌و ۷۵۰ میلیارد اوراق مشارکت در سال ۹۹ منتشر شد، گفت: «سه هزار میلیارد اوراق مشارکت نیز برای اورهال‌کردن ناوگان مترو در سال ۹۹ انجام شد. ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۲۰ دستگاه مینی‌بوس به ناوگان اضافه شد و بازسازی و نوسازی ۹۵۵ دستگاه اتوبوس دوکابین در دستور کار قرار گرفت. در سال گذشته ۷۴ دستگاه اتوبوس دوکابین بازسازی و به ناوگان اضافه شد». حناچی در ادامه با اشاره به توسعه ۳۰۰ کیلومتر مسیر پیاده و دوچرخه‌سواری در تهران گفت: «بهره‌برداری از بزرگراه شهید رستگار، ادامه احداث خیابان استاد معین، افتتاح بال غربی زیرگذر گلوبندک که تا خرداد قول داده شده است تا بال شرقی نیز به افتتاح برسد و همچنین محور قطار تهران-تبریز به طول ۹ کیلومتر در حال پیگیری و انجام است».

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه شهرسازی گفت: «پروژه فدائیان اسلام، تصویب بافت‌های فرسوده و اضافه‌شدن بخش‌هایی به بافت فرسوده که امکان استفاده از تسهیلات دولتی را ایجاد می‌کند از جمله اقداماتی بود که انجام شد. پروژه نفرآباد شهرری با نگاه ایرانی-اسلامی مورد تصویب قرار گرفت. نگاه جدید به میدانگاه‌های شهری و بهره‌برداری از آنها از دیگر اقدامات بود. بازنگری در طرح تفصیلی برج میلاد که شیوه عملیات در گود پرخطر برج میلاد را نیز تحت تأثیر قرار می‌داد و بازنگری در طرح تفصیلی منطقه ۲۲ از دیگر اقدامات انجام‌شده بود. کاهش نیروی انسانی شهرداری تهران به زیر ۶۰ هزار نفر نیز از اقداماتی است که ترغیب شد. در عین حال که سال سختی را پشت سر گذاشتیم، اما سال بسیار پربرکتی بود و تلاش کردیم با توجه به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم، شهرداری درگیر حاشیه‌های انتخابات نشود».

شهردار تهران به برخی اتفاقات نادر که سال‌ها از آن گذشته بود و در سال ۹۹ به سرانجام رسید نیز اشاره کرد و توضیح داد: «پروژه فدائیان اسلام بعد از سالیان سال به نتیجه رسید. در کمیسیون ماده ۵ مصوب شد. بحث بافت‌های فرسوده هم در کمیسیون ماده ۵ و هم در شورای عالی شهرسازی به تصویب رسید. مشکل بخش‌هایی از محدوده‌های محلات که شرایط افزوده‌شدن به بافت فرسوده به‌منظور استفاده از تسهیلات دولت را داشتند نیز حل شد. نفرآباد شهرری با نگاه معماری ایرانی- اسلامی مورد تصویب قرار گرفت. محله‌های کن و فرحزاد به تصویب رسیده شد. همین‌طور نگاه جدید در میدانگاه‌های شهری و بهره‌برداری از آنها که امیدواریم با شدت بیشتری تعقیب شود. بازنگری در طرح تفصیلی ۱۰۸هکتاری برج میلاد و گود خطرناک برج و شیوه بارگذاری آن هم در همین طرح تعیین تکلیف شد». حناچی در ادامه صحبت‌هایش به حوزه برنامه‌ریزی و بودجه نیز اشاره کرده و گفت: «تحولات زیادی در این حوزه به وجود آمد. شیوه بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۰ هنوز ابلاغ نشده است. ارزیابی عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌ها به شیوه عملی با اطلاعاتی که از خودشان به دست آمد، در دستور کار بود. کاهش نیروی انسانی شهرداری تهران به زیر ۶۰ هزار نفر از اتفاقاتی بود که توسط این حوزه تعقیب شد. با تصویب شورا تغییراتی در این حوزه‌ها در سال ۱۴۰۰ ایجاد خواهد شد». اصرار معاون فرهنگی شهردار بر نژادپرستی حاجی فیروز محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران نیز با حضور در صحن شورای شهر در دویست‌و‌هشتادو‌چهارمین جلسه به ارائه گزارش از اقدمات انجام‌شده در نوروز ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: «مهم‌ترین برنامه ما کارناوال نوروزی ۱۴۰۰ بود و ۵۰۰ اجرا در همه مناطق انجام شد. نوای نواحی در ۱۴۰۰ برنامه بعدی بود و با توجه به اینکه امسال فضای سفر برای همشهریان کمتر فراهم بود، این فضا ایجاد و ۶۳ اجرای موسیقی محلی اقوام اجرا و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. جشن سال تحویل در میدان آزادی اجرا شد. با توجه به بی‌توجهی که به اصلی‌ترین پلازای شهری می‌شد، با اجرای برنامه نوروز و دو شب کنسرت، مجموعه برج بسیار جذاب‌تر و بهتر دیده شد».

جوادی‌یگانه تصریح کرد: «در سال ۵۶ در این فضا ۱۶ توپ شلیک شد. امسال به مجموعه برج آزادی اطلاع دادیم و همکاری لازم را در این ماجرا با ما داشتند و این موضوع که گفتند از ماجرا بی‌اطلاع بودند، ناقص بوده است. مسئله شلیک توپ در میدان آزادی در صلاحیت و تخصص ما نیست، از ارتش درخواست کردیم و با استانداری و نهادهای نظامی نیز مکاتبه داشتیم. شب قبل از اجرا این نگرانی‌ها بود و این نگرانی را اعلام کردیم و جواب گرفتیم. شلیک توپ در میدان آزادی نه آن‌قدر صدای بلندی داشت که بخواهم گوشم را بگیرم و نه موج آن‌چنانی داشت. ما از فرمانده میدان تقاضا کردیم و توضیح داد و آن توضیح منتشر شد. جایابی و نوع شلیک توسط ارتش انجام شد. طراح برج بر اساس عکس‌هایی که منتشر شده می‌گوید این عکس‌ها هیچ ربطی به شلیک ندارد و توضیحات لازم را داد. شلیک توپ یک سنت خوب تهرانی است که باید احیا شود. تخصص ما نبوده است و ما کاری نکردیم و از قبل به ما اطمینان داده شد اما در سال‌های بعد باید دقت بیشتری شود».

وی در ادامه توضیحاتی درباره بخش‌نامه پرهیز از استفاده از رنگ سیاه در چهره حاجی‌فیروز داد و گفت: «مسئله حاجی‌فیروز موضوعی است که از ۲۰ اسفند و با شروع کارناوال‌های نوروزی به‌دلیل صورت سیاه حاجی‌فیروز مورد انتقاد واقع شد. این مسئله چند بعد متفاوت دارد که در این بخش‌نامه به آن اشاره شد؛ یک بعد آن اساطیری است، بعد دوم هنری و بخش سوم موضوع تاریخی و بازگشت به برده‌داری در ایران به‌ویژه در دوره قاجار است که کمتر به آن اشاره شده است. بعد چهارم آن اجتماعی است و اینکه بخشی از مردم ایران که پوست تیره‌تری دارند از این موضوع ناراحت می‌شوند و آن را توهین به خود تلقی می‌کنند. ما در برنامه خود کاری به حاجی‌فیروز شهر تهران نداریم اما آنچه شهرداری تهران اجرا می‌کند و با پول مردم تهران اجرا می‌شود نباید واجد توهین به بخشی از مردم ایران و موضوع غیراخلاقی باشد. منحصرا برای صورت سیاه حاجی‌فیروزهایی که توسط کارناوال‌های شهرداری تهران اجرا می‌شده این بخش‌نامه را دادیم و در روزهای بعدی صورت سفید حاجی‌فیروز استفاده شد. این موضوعی نیست که یکباره انجام شده باشد».

معاون شهردار تهران تأکید کرد: «اصرار دارم که موضوع نژادپرستی است و باید بدانیم که رفتار مطلوبی نیست. می‌دانستیم که مورد انتقاد واقع می‌شویم و جالب است بسیاری می‌گویند اقدامی نمایشی بوده است؛ اما معتقدم یکی از مثبت‌ترین اقدامات در شهر تهران است. باید تلاش کنیم که در تهران لباس و لهجه دیگران مسخره نشود، مهاجران مورد تمسخر واقع نشوند و آنچه را که به ما بازمی‌گردد و در سطح قانونی است، اجرا کردیم. اگر دستورالعمل نبود این اقدام نمی‌شد و تلنگری زدیم که حساسیت و حساس‌شدن به این موضوع از طریق مدیریت شهری انجام شد». عملکرد ضعیف شهرداری در  استقبال از  نوروز حجت نظری در دویست‌وهشتادوچهارمین جلسه علنی شورا پس از ا‌ستماع گزارش محمدرضا جوادی‌یگانه گفت: «از چند جهت نمی‌توان به کارنامه معاونت مذکور در نوروز نمره قبولی داد. تا زمانی ‌که بخش‌نامه پرهیز از استفاده حاجی‌فیروز صادر نشده بود، فکر نمی‌کردیم حاجی‌فیروز به ما طعنه می‌زند و با این اقدام به موضوع نژادی دامن زده شد؛ با وجود اینکه پیش از این به آن فکر هم نمی‌کردیم. نمی‌شود بر اساس یک فرضیه بخش‌نامه بدهیم و شهر و مملکتی را به هم بریزیم. بنابراین خواهش می‌کنم شهر و شهروندان را در این شرایط دشوار ملتهب‌تر نکنید». نظری با بیان اینکه ما در شرایط موجود نیاز به نشاط داریم، افزود: «اما اقدامات شهرداری در نوروز ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های گذشته هم ضعیف‌تر بود و در واقع به استقبال نوروز نرفتیم. شهرداری باید برای هر اقدامی مصوبه شورا را دریافت کند و خواهش می‌کنم در ماه رمضان برای ضیافت الهی برنامه ویژه داشته باشیم تا کم‌کاری‌های نوروزمان جبران شود». سیاست‌گذاری شأن شوراست و اجرا شأن شهرداری است همچنین محمدجواد حق‌شناس ضمن تبریک سال نو گفت: «از شهرداری تهران که در روزهایی که شهر درگیر کرونا بود ساعات مفرحی را برای شهروندان به ‌وجود آوردند، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. سیاست‌گذاری شأن شوراست و اجرا شأن شهرداری است. قطعا به یاد داریم در این دوره برای اولین‌بار نوروزخوانی را از درِ شورای شهر آغاز کردیم و شهرداری نیز در دوره‌های آقایان نجفی، افشانی و حناچی تلاش کردند نوروز و شادی را به ‌عنوان یک مسئله جدی و اصلی در میان شهروندان دنبال کنند که این رویکرد در سال گذشته علی‌رغم کرونا تبدیل به مسئله جدی ما شد و یکی از موفقیت‌های این دوره توجه به اهمیت نوروز بود. امسال نیز شاهد برنامه‌های ارزشمندی در پارک‌ها، بوستان‌ها و میادین بودیم. به‌ویژه حضور موسیقی اقوام و ملل در شهرستان‌ها و تهران که به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت». رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ادامه داد: «متأسفانه یک رویکرد نادرست و نابجا با بخش‌نامه‌ای که جناب آقای جوادی ارائه کرده‌اند با موضوعی که در کشور و شهر ما هیچ‌وقت موضوعیت نداشته است، ایجاد شد. چند هزار سال از تاریخ نوروز در کشور ما می‌گذرد و نمادهایی مثل نوروز، سیزده‌بدر، چهارشنبه‌سوری و حاجی‌فیروز و مواردی از این دست جزء سنت‌ها و فضاهایی است که بخش‌نامه‌پذیر نیست. موضوع تبعیض ‌نژاد در غرب وجود دارد و محققان و چهره‌های ارزشمندی سال‌هاست افتخارشان این است که در رابطه با احقاق حقوق سیاهان تلاش کنند، اما این مسئله ایران ما نیست. در ایران هیچ‌گاه مسئله نژادی وجود نداشته است. ما مسئله سیاه و سفید نداشتیم. اینکه ما خودمان مسئله‌ای را که از تلویزیون بیگانه‌ای که از عربستان سعودی حقوق می‌گیرد، استارت بزنیم و در دام آن بیفتیم اتفاق بسیار نگران‌کننده‌ای است. قطعا نباید این اتفاق می‌افتاد و باید بخش‌نامه‌ای که صادر شد پس گرفته می‌شد. ما تذکر دادیم که اصلاح شود و شهرداری باید بداند کجا نشسته است و وارد سیاست‌گذاری نشود. خواهش می‌کنم این بخش‌نامه اصلاح شود و اگر مسئله‌ای وجود دارد از شورای شهر و کمیسیون فرهنگی اجتماعی در نظر گرفته شود».

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.