×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 19 May , 2024
مذاکرات وین بدون تعیین زمان ادامه می یابد

به گزارش خبرگزاری اقتصاد کلان، هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که در روز جمعه ۱۳ فروردین به صورت مجازی آغاز شده بود با نشست دیگری دیروز از ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی (۱۷:۰۰ به وقت تهران) در وین از سر گرفته شد. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، ریاست هیئت کشورمان را در این نشست برعهده دارد و نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی، وی را در این نشست همراهی می‌کنند. رایزنی‌های فنی در قالب نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای از جمله مهم‌ترین موضوعات در دستور کار این نشست است. پیش از برگزاری کمیسیون مشترک برجام، رایزنی‌های فشرده میان هیئت‌های مختلف در وین انجام شد و سیدعباس عراقچی دیروز با رئیس هیئت روسیه و دوشنبه شب هم با رئیس هیئت چین دیدار کرد. رئیس هیئت ایرانی حاضر در نشست برجام همچنین صبح دیروز با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک دیدار و آخرین ترتیبات اجرایی مربوط به برگزاری کمیسیون را مرور کرد. پس از این دیدار و هنگام خروج عراقچی از محل ملاقات، یکی از عناصر ضدانقلاب اقدام به فحاشی کرد و قصد تهاجم به وی را داشت که ناکام ماند. منافقین و دیگر عناصر ضدانقلاب در وین روز گذشته در اعتراض به مذاکرات، در مقابل هتل محل برگزاری کمیسیون مشترک تجمع کردند. سفارت ایران در وین هشدار‌های لازم را به پلیس اتریش نسبت به حفظ امنیت مذاکره‌کنندگان کشورمان داده است.
مشخص نیست که مذاکرات دقیقاً چگونه برگزار شده و نمایندگان امریکا و ایران در نهایت به چه شکلی ارتباط برقرار کرده‌اند، ولی در نهایت در پایان نشست اولیه، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی این نشست کمیسیون مشترک برجام در وین را موفقیت‌آمیز توصیف کرد و افزود دو گروه کارشناسی موظف شدند اقداماتی را که باید از سوی واشنگتن و تهران برای احیای کامل برجام اتخاذ شود، شناسایی کنند. وی در توئیتی نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام موفقیت‌آمیز بود. دو گروه در سطح کارشناسی (درباره برداشته شدن تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای) موظف شدند اقدامات ملموسی را که باید از سوی واشنگتن و تهران برای احیای کامل برجام اتخاذ شود، شناسایی کنند. این گروه‌ها بلافاصله آغاز به کار کردند. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توئیتی دیگر در خصوص نشست وین نوشت: احیای برجام فوراً اتفاق نمی‌افتد. مدتی زمان خواهد برد. چقدر؟ هیچ‌کسی نمی‌داند.
تکرار لفاظی برد-برد
مجید تخت‌روانچی، نماینده کشورمان در سازمان ملل درباره مذاکرات اعضای کمیسیون مشترک برجام که در وین انجام می‌شود، در صفحه توئیترش نوشت: ایران و گروه ۱+۴ امروز مذاکرات هسته‌ای را در وین از سر می‌گیرند. امریکا تاکنون نتوانسته به وعده کارزار انتخاباتی جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر بازگشت به برجام [توافق هسته‌ای]عمل کند. تخت‌روانچی در ادامه نوشت: اگر امریکا تمام تحریم‌ها را لغو کند، سپس ایران تمام اقدامات جبرانی را متوقف خواهد کرد. این می‌تواند یک موقعیت برد- برد برای همه باشد.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.