×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 7 May , 2024
بهره‌های بانکی اقتصاد کشور را فلج کرده است

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بهره‌های بانکی بالا باعث می‌شود افراد به جای سرمایه‌گذاری در تولید کشور، پول‌های خود را در بانک ها سپرده گذاری کرده و بهره‌های بالا دریافت کنند.

محمد صادق مشایخ کارشناس اقتصادی، در خصوص نرخ بهره های بانکی و تاثیر آن بر اقتصاد اظهار کرد: بانک ها سودهایی بین ۱۸ تا ۲۰ درصد پرداخت می کنند.از سویی دیگر حدود ۳۰ درصد سود بازپرداخت تسهیلات می‌گیرند.

وی ادامه داد: بهره‌های بانکی بالا باعث می‌شود افراد به جای سرمایه‌گذاری در تولید کشور پول‌های خود را در بانک ها سپرده گذاری کرده و بهره‌های بالا دریافت کنند.

مشایخ گفت: بهره‌های بانکی موجب افزایش تورم می‌شود. همچنین باید گفت که اقتصاد کشور غیرعلمی است. کنترل نقدینگی در صورتی اتفاق می‌افتد که پول‌های موجود در بانک ها وارد سرمایه‌گذاری و تولید شوند.حدود چهار تریلیون دلار سرمایه‌های کشور به بخش ساخت و ساز اختصاص پیدا می کند که بخش اعظمی از این ساختمان‌های احداثی خالی از سکنه هستند.

طبق گزارش سایت “oecd” (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) تغییرات در دارایی‌ها و ساختار‌های مالی بانک‌ها آن‌ها را به طور کلی نسبت به تغییر نرخ نرخ بهره آسیب پذیرتر می‌کند.

براساس این گزارش، نرخ بهره بلند مدت به اوراق قرضه دولتی گفته می‌شود که در مدت ده سال سررسید می‌شوند. نرخ‌ها عمدتا توسط قیمت وام دهنده، خطر وام گیرنده و سقوط ارزش سرمایه تعیین می‌شود. نرخ بهره بلند مدت به طور کلی میانگین نرخ روزانه است که به صورت درصد اندازه گیری می‌شود. این نرخ‌های بهره متضمن قیمت‌هایی است که اوراق قرضه دولتی در بازار‌های مالی معامله می‌شوند و نه نرخ بهره‌ای که وام در آن صادر شده است.

در همه موارد، آن‌ها به اوراق قرضه‌ای گفته می‌شوند که بازپرداخت سرمایه آن‌ها توسط دولت تضمین شده است. نرخ بهره بلند مدت یکی از عوامل تعیین کننده سرمایه گذاری در تجارت است. نرخ سود پایین بلند مدت سرمایه گذاری در تجهیزات جدید را تشویق می‌کند و نرخ بهره بالا آن را دلسرد می‌کند. سرمایه گذاری به نوبه خود منبع اصلی رشد اقتصادی است.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.