×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 18 May , 2024
چگونه تغییرات کُند اقلیمی باعث نجات جان‌ها می‌شود؟

به گزارش اقتصاد کلان ،صرف اینکه آمریکا به توافق آب و هوایی پاریس بازگشته است، بدان معنا نیست که جهان در مسیر آینده اقلیمی بهتری قرار دارد.

به گزارش روز سه شنبه تقنصاد کلان به نقل از نشریه تایم، توافق آب و هوایی پاریس مصوب سال ۲۰۱۵ که امضاکنندگان آن متعهد شدند گرمایش جهانی را مهار کنند، صرفا گام نخست است.

کشورهای عضو هنوز مجبورند برنامه های کاهش انتشار کربن را اتخاذ کنند و با سطح فعلی تعهدات، جهان در مسیر افزایش دمای جهانی بیش از ۲.۵ درجه سانتیگراد قرار دارد.

 مطالعه ای که در نشریه علمی «بهداشت جهانی لنست» منتشر شد، نشان داد ؛ اگر کشورهای مختلف سطح آرمان های اقلیمی شان برای عمل به اهداف توافق پاریس را افزایش دهند ، ممکن است تا سال ۲۰۴۰، به طور سالانه جان میلیون ها نفر نجات یابد.

با اتخاذ برنامه های آب و هوایی در سطح توافق پاریس و اولویت دادن به سلامت، ۹ کشور مورد استناد در این تحقیق شامل برزیل، چین، آلمان، هند، اندونزی، نیجریه، آفریقای جنوبی، انگلیس و آمریکا می توانند هر سال جان ۶.۴ میلیون نفر را به واسطه رژیم غذایی بهتر، ۱.۶ میلیون نفر را به واسطه هوای پاکیزه تر و ۲.۱ میلیون نفر را به واسطه افزایش ورزش نجات دهند.

نیمی از جمعیت جهان در این ۹ کشور ساکن هستند و این کشورها ۷۰ درصد از انتشار کربن در جهانی را موجب می شوند؛ ضمن اینکه این کشورها با تجدیدنظر در تعهداتشان می توانند تفاوت بزرگی هم برای جهان و هم برای مردم خود ایجاد کنند.

«ایان هامیلتون» مولف اصلی این تحقیق و مدیر اجرایی برنامه تغییرات اقلیمی و سلامت لنست گفت: گزارش ما بر انگیزه های مهم اما اغلب نادیده گرفته شده برای مقابله با تغییرات آب و هوایی متمرکز است.

وی افزود: عمل به توافق پاریس نه تنها مانع از مرگ زودهنگام میلیون ها نفر در هر سال می شود، بلکه کیفیت زندگی میلیون ها نفر دیگر نیز از طریق سلامت بهتر بهبود می دهد.

در این مطالعه، میزان تولید گازهای گلخانه ای حاصل از بخش های انرژی، کشاورزی و حمل و نقل و مرگ و میر سالانه ناشی از آلودگی هوا، فاکتورهای خطر مرتبط با رژیم غذایی و عدم تحرک جسمانی بررسی و سپس براساس سه سناریوی مختلف انتشار، میزان تلفات برای سال ۲۰۴۰ تخمین زده شد.

در سناریوی توافق پاریس این نتیجه حاصل شد که کیفیت زندگی افراد به طور قابل توجهی افزایش می یابد، به طوری که جان ۵.۸ میلیون نفر در سال به واسطه رژیم غذایی بهتر، جان ۱.۲ میلیون نفر به واسطه هوای پاکیزه تر و جان ۱.۲ میلیون نفر به واسطه ورزش نجات داده می شود.

جای تعجب نیست که رژیم غذایی بهتر شامل افزایش مصرف میوه، سبزیجات و حبوبات و کاهش مصرف گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده برای سلامت انسان و سیاره زمین مفید است.

براساس اعلام سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، تولید لبنیات و گوشت جهانی به تنهایی ۱۴.۵ درصد از انتشار کربن جهانی را موجب می شود.

حتی کاهش اندک مصرف جهانی گوشت می تواند تاثیر بالایی بر مساله آب و هوایی و سلامت داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.