×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024
نشست محافظه‌کاران آمریکا؛ اتکا به ترامپ، تداوم اختلاف

به گزارش اقتصاد کلان، کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران آمریکا با سخنرانی دونالد ترامپ به کار خود پایان داد که اگرچه بر اتحاد و آغاز جنبش برای پیروزی در رقابت‌های آتی تاکید داشت اما نتوانست اختلافات موجود در این حزب را بپوشاند.

کنفرانس امسال به جای اینکه در واشنگتن دی سی برگزار شود، در ایالت قرمز فلوریدا برگزار شد و دلیل آن را سخت‌گیری مقامات آبی(دموکرات) پایتخت آمریکا در اعمال محدودیت اجتماع به خاطر کرونا عنوان کردند.

به اعتقاد آنها فلوریدا به خاطر رعایت نکردن این محدودیت‌ها بیش از جاهای دیگر به آمریکا شباهت دارد، ضمن اینکه فرماندار این ایالت هم جزو طرفداران عدم محدودیت و حتی استفاده نکردن از ماسک است.

به این ترتیب از هفتم تا یکشنبه دهم اسفند ماه، محافظه‌کاران آمریکا در اورلاندوی فلوریدا گرد هم آمدند تا بار دیگر این حزب را که پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۱۳ آبان و شورش ۱۷ دی‌ماه در وضعیت بغرنجی قرار گرفته بود، نجات دهند.

حزبی که پیش از این اجتماع، زمزمه تفرقه و جدایی برخی اعضای آن همچون دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا شنیده و گفته می‌شد قرار است حزب سومی را ایجاد کند؛ اما رفتار جمهوری‌خواهان در خلال استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان و دادگاه وی در مجلس سنا، نشان داد که این حزب بیش از همیشه به شخص ترامپ وابسته شده است و اگر او را از دست بدهند، با توجه به پایگاه و آرای مردمی وی، ممکن نیست دیگر بتوانند در رقابت‌ها بر حریف دموکرات غلبه کنند.

در این چند روز نشست محافظه‌کاران، سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه و همچنین برخی صاحبان صنایع که حامیان مالی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ بودند، سخنرانی کردند.

مایک پمپئو وزیر خارجه سابق، سارا هاکابی سندرز سخنگوی پیشین کاخ سفید، تام کاتن و تد کروز سناتورهای جمهوری‌خواه، جیم جوردن حامی سرسخت ترامپ در مجلس نمایندگان، واین لاپیئر معاون رئیس اجرایی انجمن ملی سلاح (ان آر ای)، لری کودلو مدیر شوورای اقتصاد ملی کاخ سفید در دولت ترامپ، برخی از چهره‌های مشهور در این نشست بودند.

اما نشست امسال، غائبان خاصی هم داشت. مایک پنس معاون ترامپ که در اواخر انتخابات و شورش کنگره دچار اختلاف جدی با ترامپ شد، نیکی هیلی یکی از چهره‌هایی که پیش از این برای انتخابات ۲۰۲۴ مطرح شده بود، میچ مک‌کانل رهبر اقلیت سنای آمریکا که ترامپ را مسئول حادثه ۱۷ دی‌ماه می‌دانست، از مهم‌ترین چهره‌های غایب بودند. مارکو روبیو سناتور حامی ترامپ هم بهانه مشکل خانوادگی را مطرح کرد و از حضور در این نشست، انصراف داد.

تمرکز بر مبارزه با چین، ادامه سیاست آمریکا اول ترامپ، مبارزه با دولت دموکرات بایدن با متهم کردن وی به تبعیت از دستور کار جریان چپ، تمرکز بر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ۲۰۲۲ و همچنین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، دستور کار اصلی حزب جمهوری‌خواه را نشان داد.

تاکید بر وحدت این حزب و بازگشت ترامپ به صحنه عمومی، ۴۰ روز پس از خروج از کاخ سفید، عزم این حزب برای پایان دادن به اختلافات و تلاش برای تصاحب حداقل یکی از مجالس کنگره را نشان می‌دهد.

مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا در این باره گفت: جنبش محافظه کاران با وجود برخی اختلافات که در ماه های اخیر خبرساز شد، “زنده و سرحال” است.

وی افزود “بسیار مطمئن” است که حزب در ماه‌های آینده نیز به موفقیت خود ادامه خواهد داد و او بر یک “انتخابات بزرگ ، یک رقابت خوب در سال ۲۰۲۲” برای جمهوریخواهان حساب باز کرده است.

پمپئو گفت: “اختلافات شخصی” همیشه وجود دارد ، اما هنوز هم “شما در حال انجام یک مأموریت هستید، مجموعه‌ای از سیاست‌ها مهم هستند و راهی برای همکاری با یکدیگر پیدا می‌کنید. من بسیار مطمئن هستم که جنبش محافظه کار ادامه خواهد یافت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا هم که آخرین سخنران این کنفرانس در سال ۲۰۲۱ بود، بر این نکته تاکید کرد که حزب سومی را ایجاد نخواهد کرد و حزب جمهوری‌خواه قوی‌تر از گذشته فعالیت خواهد کرد تا در مجلس نمایندگان، سنا و ریاست جمهوری پیروز شود.

وی بر وحدت جمهوری‌خواهان تاکید کرد اما در این سخنرانی مک‌کانل را مدیون خود نشان داد که تنها با حمایتش توانسته به سنا راه یابد، اسامی ۱۰ عضو مجلس نمایندگان و ۷ سناتور جمهوری‌خواهی که به نفع استیضاح وی رای داده بودند را خواند تا حضار انزجار خود را به آنها نشان دهند و از رهبری با هوش، توانا و سخت‌کوش برای حزب سخن گفت.

ترامپ از حضور خود برای رقابت‌های آتی سخنی نگفت اما مدعی شد شاید تصمیم بگیرد که برای سومین بار!! دموکرات‌ها را شکست دهد. او اظهار کرد مایل است ببیند چه کسی از طرف جمهوری‌خواهان نامزد ریاست جمهوری می‌شود و این را چندبار تکرار کرد.

او به شکل‌های مختلف، تقلب در انتخابات را تکرار و حملات زیادی را متوجه جو بایدن کرد و دولت او را بدترین دولت تاریخ مدرن آمریکا دانست.

ترامپ در عین حال از طرفداران خود خواست به تیم او کمک مالی داشته باشند و گفت جنبش ما از اکنون شروع می‌شود و روزهای درخشان در پیش روی آنها است اما به شرطی که ما به جلو حرکت کنند.

وی افزود: ماه نخست جو بایدن فاجعه‌بار بوده است و این به شما بستگی دارد که برخیزید و آمریکا را نجات دهید.

نظرسنجی‌هایی که در خلال این نشست‌ها انجام شد هم گویای آن است که ۳۲ درصد حضار با نامزدی دوباره ترامپ مخالف بودند اما ۹۵ درصد گفتند که حزب جمهوری‌خواه سیاست‌ها و دستور کار ترامپ را پیش ببرد.

اعلام نکردن نامزدی ترامپ برای انتخابات آتی، برگزاری نظرسنجی در این خصوص و کسب رتبه سومی فرزند وی برای نامزدهای جمهوری‌خواه به جز شخص ترامپ، گویای آن است که حزب جمهوری‌خواه هنوز در وضعیت ثبات برای تصمیم‌گیری نیست و باید شرایط را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهند هرچند هدف اصلی آنها برای شکست دموکرات‌ها، قطعی است.

در این میان، برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت آمریکا در توئیتی در مورد کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران آمریکا نوشت: متاسفانه حزب جمهوریخواه به دموکراسی پشت کرده و به یک حزب اقتدارگر تبدیل شده، (حزبی که) آرا را سرکوب می کند و مشوق دروغ های بزرگ و تئوری های توطئه است.

سندرز در ادامه این توئیت آورد: آمریکایی های بسیاری برای دفاع از سبک دموکراتیک زندگی ما جنگیده و جان باخته اند. ما نمی توانیم در قبال آنها کوتاهی کنیم و این کار را نخواهیم کرد.

حال باید دید که این کنفرانس تا چه حد می تواند به احیای اعتبار از دست رفته ترامپ و حزب جمهوریخواه کمک کند.

ترامپ رو یکشنبه به کانون توجهات بازگشت و به محافظه کاران مشتاق گفت که ممکن است برای سال ۲۰۲۴ نامزد انتخابات شود. بدین ترتیب وی تلاش کرد تسلط خود بر حزب جمهوریخواه را که از مدار قدرت خارج شده است، بار دیگر اعلام کند.

این مرد ۷۴ ساله در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه کاران از مسائلی سخن گفت که از قبل انتظار آن می رفت. وی در عین حال جمعیت حاضر را بر آن داشت تا حدس زنند که آیا بار دیگر در گود رقابت با جو بایدن قرار می گیرد یا نه.

ترامپ که از توئیتر و دیگر رسانه های اجتماعی منع شده، از زمان ترک کاخ سفید در اقامتگاه خود در فلوریدا، خارج از کانون توجه قرار داشته است.

وی اما در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه کاران با تشویق طولانی مدت وفاداران روبه رو شد، افرادی که اکثرشان با وجود همه گیری کووید – ۱۹، بدون ماسک در این مراسم حضور داشتند.

احزاب سیاسی آمریکا معمولا پس از یک رشته اموری چون مواردی که جمهوریخواهان در چهار سال ریاست جمهوری ترامپ به چشم دیدند، با تسویه حساب هایی روبه رو می شوند. درمورد حزب جمهوریخواه این مساله شامل از دست دادن کاخ سفید، سنا و مجلس نمایندگان آمریکاست.

حزب جمهوریخواه همچنین به واسطه دروغ های مکرر ترامپ درمورد شکستش در انتخابات، استیضاح وی به دلیل تحریک حمله به کنگره و اختلافاتی که اقداماتش بین جمهوریخواهان برقرار و پوپولیست های طرفدار ترامپ ایجاد کرده، انگشت نما شده است.

اما این حزب به جای رهایی از شر این رهبر دردسرساز و ترسیم مسیری جدید، همچنان او را گزینه ای برای حفظ قدرتش در آینده تلقی می کند.

این برداشتی است که مشوق او بوده و باعث شده وی خود را شخصیت بانفوذ و انتقام جوی جمهوریخواهان در نظر گیرد.

دستکم در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه کاران آمریکا، اشتیاق برای ترامپ تا حد زیادی بالا بود. شرکت کنندگان در این کنفرانس در کنار مجسمه درخشان و طلایی رئیس جمهوری سابق قرار می گرفتند و هر زمان که از او تعریف و تمجید می شد، صدای فریاد و هورا بلند می شد.

طبق یک نظرسنجی که در این کنفرانس انجام و قبل از سخنرانی ترامپ منتشر شد، تقریبا ۷ نفر از هر ۱۰ پرسش شونده گفتند که خواستار بازگشت مجدد او هستند.

همچنین درمورد موضوع هدایت آینده حزب جمهوریخواه، حمایت از ترامپیسم بالا بود به طوری که ۹۵ درصد از پرسش شوندگان از تمایل به ادامه سیاست و برنامه های ترامپ دم زدند.

زمانی که در نظرسنجی درمورد نامزد دلخواهشان برای سال ۲۰۲۴ پرسیده شد، ۵۵ درصد ترامپ را انتخاب کردند و ۲۱ درصد به ران دسانتیس فرماندار فلوریدا و میزبان بالفعل کنفرانس اقدام سیاسی محافظه کاران رای دادند.

در همین حال، کنفرانس سالانه اقدام سیاسی محافظه کاران، یک چیز را به طور آشکارا نشان داد، اینکه حزب جمهوریخواه همچنان حزب ترامپ است.

هرچند ترامپ پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ را از دست داد، اما شرکت کنندگان در این کنفرانس همچنان دور او می گشتند.

در واقع دیدگاه های ضد ترامپی، غایب این کنفرانس بود. با توجه به مرکزیت توجهات در این کنفرانس بر ترامپ، اجتماع محافظه کاران تا حد قابل توجهی هر گونه دیدگاه مخالف با رئیس جمهوری سابق را به دور انداخت.

تنها ۳ درصد از افرادی که در نظرسنجی یاد شده شرکت کردند، گفتند که حزب جمهوریخواه باید توجهش را از ترامپ برگیرد و ۲  درصد نیز در این زمینه ابراز عدم اطمینان کردند.

کنفرانس امسال اقدام سیاسی محافظه کاران نشان داد که ترامپیسم در مرکز حزب جمهوریخواه باقی است. رئیس جمهوری سابق، ترامپیسم را به عنوان یک فلسفه محافظه کارانه مطرح کرد که مرزهای قوی و محافظه کاری مالی و فرهنگی را ارتقا می بخشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.