×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024
عراق بر مواضع ثابت خود در حفظ وحدت سوریه تاکید کرد

به گزارش اقتصاد کلان، وزارت خارجه عراق امروز /پنجشنبه/ اعلام کرد که این کشور در جریان حضور در پانزدهمین نشست “روند آستانه” در شهر سوچی روسیه بر مواضع ثابت خود مبنی بر حفظ وحدت سوریه و بازگشت آوارگان به این کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد کلان، در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: «عبدالرحمن حامد الحسینی» سفیر عراق در روسیه در پانزدهمین نشست روند آستانه در شهر سوچی شرکت کرد. این امر بعد از دعوت از عراق برای شرکت در این نشست به عنوان ناظر انجام شد.

پانزدهمین نشست کشورهای ضامن صلح سوریه موسوم به روند آستانه روزهای شانزدهم و هفدهم فوریه جاری (۲۸ و ۲۹ بهمن) در شهر سوچی روسیه برگزار شود و در آن تحولات اوضاع امنیتی، سیاسی و انسانی در سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: رئیس هیات عراقی در حاشیه مذاکرات روند آستانه، دیدارهایی با هیات های کشورهای شرکت کننده شامل ایران، سوریه، ترکیه و اردن و نیز «گیر پدرسون» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و «آلکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه برگزار کرد.

براساس این بیانیه، نماینده عراق در جریان این دیدارها بر “موضع سیاست خارجی عراق درقبال اوضاع سوریه مبنی بر لزوم حفظ و پاسداری از وحدت و سلامت سرزمینی این کشور و بازگشت آوارگان به آن تاکید کرد.”

نشست روند آستانه عصر دیروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه مشترکی پایان یافت. ایران، روسیه و ترکیه در این بیانیه تصرف و انتقال درآمدهای نفتی سوریه را محکوم و بر تعلق این منابع به دولت سوریه تاکید کردند.

در بیانیه مشترک بار دیگر بر تعهد تزلزل ناپذیر در قبال حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور سازمان ملل تأکید و خاطرنشان شد که همگان باید این اصول را  رعایت کرده و به آنها احترام بگذارند.

روسیه، ترکیه، ایران همچنین ابراز عقیده کردند که درگیری سوریه هیچگونه راه حل نظامی ندارد و بر تعهد خود برای پیشبُرد یک روند سیاسی دارای قابلیت حیاتی و طولانی مدت، که توسط خود سوری ها و با کمک سازمان ملل، مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل هدایت و اجرا شود، تأکید کردند.

همچنین مقرر شد کمیته قانون اساسی سوریه باید بدون هرگونه دخالت خارجی و تحمیل زمانی فعالیت کند.

روسیه، ترکیه و ایران خواستار توقف حملات اسرائیل به سوریه شده و این حملات را نقض قوانین بین المللی و تهدیدی برای امنیت منطقه دانستند.

کشورهای ضامن آستانه ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت بحرانی انسانی در سوریه و تاثیر کرونا بر آن، هرگونه تحریم یکجانبه علیه این کشور را مردود دانستند.

مقرر شد که نشست آتی آستانه اواسط سال میلادی جاری در نورسلطان قراقستان برگزار شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.