سامانه انتقال آب از سد قوچم به دهگلان به زودی بهره‌برداری می‌شود

سامانه انتقال آب از سد قوچم به دهگلان به زودی بهره‌برداری می‌شود

سامانه انتقال آب از سد قوچم به دهگلان به زودی بهره‌برداری می‌شود

به گزارش اقتصاد کلان، کیومرث حبیبی در دیدار با مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی در سنندج اظهار کرد: سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم و دهگلان آماده است و فقط با برخی مشکلات حقوقی مواجه هستیم که به زودی برطرف می شود.

وی افزود: به دنبال آن طرح انتقال آب از سد قوچم به شهر قروه و دزج نیز با سرعت بیشتری در دستور کار قرار می گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان یادآور شد: طی سال جاری ۱۶۰ کیلومتر از راه های استان آسفالت شد که ۲ برابر مدت مشابه سال گذشته است.

حبیبی به افتتاح ۱۴۶ پروژه با ۳۰ هزار میلیارد ریال هزینه اشاره کرد و ادامه داد: برای ارتقای تصفیه خانه فاضلاب سنندج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده وآماده بهره برداری است اما به دلایلی فعلا امکان آبگیری سد ژاوه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پنج کیلومتر از کریدور شمال جنوب آماده بهره برداری و تنها نیازمند ۵۰ میلیارد ریال اعتبار است، افزود: تالار فرهنگ سنندج هم جزو پروژه های ملی است که در هفت فاز بهره برداری می شود و پنج فاز آن تا پایان سال آماده بهره برداری است.

معاون عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه پروژه سنه سنتر تا ۲ ماه آینده به بهره برداری می رسد، اظهار کرد: طرح تعریض گردنه صلوات آباد سنندج ۸۸ درصد پیشرفت دارد و پیمانکار پروژه ۷۵۰ میلیارد ریال طلب دارد.

آماده بهره برداری بودن ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد گاران از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار آن و اختصاص ۶ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریالی اعتبار اربعین به دستگاه ها، از دیگر مطالبی بود که حبیبی به آن اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تا چند ماه آینده در استان اماده بهره برداری در استان است، افزود: شاخص راه روستایی از ۵۸ درصد به ۷۷ درصد ارتقا یافته و اراضی آبی از ۱۲ درصد به ۱۵ درصد رسیده است.

معاون عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه سرانه فضای ورزشی از ۶ دهم درصد به ۷ دهم درصد رسیده است، اضافه کرد: تعهد استان برای ساخت مسکن ملی ۸۷ هزار واحد در چهار سال است که ۷۱ درصد آن تا سال سوم محقق شده است، ضمن اینکه ۲ شهر موفق در این زمینه سقز و قروه است.

کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری در کردستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان هم با ارائه گزارشی از شاخص های کلان اقتصادی استان اظهار کرد: نرخ بیکاری تابع عوامل و متقضیات محلی ملی و خارج از آن است.

اکبر محمدی افزود: نرخ بیکاری استان کردستان در بهار امسال ۸.۶ درصد بوده که نسبت به فصل بهار سال گذشته که ۱۰.۴ بوده، حدود ۱.۸ درصد کاهش داشته است.

وی یادآور شد: کردستان از لحاظ رشد اقتصادی در دهه گذشته از استانهای کمتر برخوردار با ۵.۸ درصد و بر اساس برآورد تولید محصولات بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان راجع به نرخ تورم هم گفت: نرخ تورم تابع عوامل ملی و محلی است که در تولید محصولات جایگاه مطلوبی نداریم و سبد هزینه در استان متفاوت تر از دیگر استانهاست؛ به عنوان مثال سهم مسکن خانوارها در استان ۴۰ درصد بیشتر از دیگر استان هاست.

محمدی با بیان اینکه از لحاظ سهم هزینه اقلام خوراکی در استان بیشتر از سایر استانهاست، افزود: به واسطه انباشت تقاضای مسکن و محدودیت زمین برای واگذاری، قیمت املاک در کردستان بسیار بالاست.

وی تاکید کرد: مسایل زیرساختی و انبارداری هم نرخ تورم را بالا برده و استان سوم هستیم؛ ضمن اینکه فروردین سال گذشته شاخص تورم استان ۵۲.۷ بود که تیرماه به ۳۹.۱ درصد کاهش یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان به طرح های مهم در دست اجرا اشاره داشت و گفت: تالار فرهنگ تا پایان آبان‌ماه بهره‌برداری می‌شود و ۱۲۰ میلیارد تومان امسال اعتبار داشت؛ همچنین ساختمان دارالقرآن و انتقال خون هم بهره برداری خواهد شد.

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesad-kalan.com/?p=10597

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: