چالش لیبرال ها در مواجهه با نهضت ملی مسکن

چالش لیبرال ها در مواجهه با نهضت ملی مسکن

نهضت ملی مسکن اگرچه آن‌طور که باید و طبق پیش‌‌‌‌بینی دولت سیزدهم پیش نرفت، اما سوال اصلی اینجا است که دولت چهاردهم با گزینه های لیبرالی که در تیم اقتصادی خود مطرح کرده در قبال این طرح چه برنامه ای خواهد داشت؟
نهضت ملی مسکن را یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم می‌‌‌ توان دانست؛ طرحی که ابتدا به نوعی دیگر در دولت احمدی‌‌‌‌نژاد رونمایی شد و قرار بود که هزینه زمین را از ساخت مسکن کم کنند تا درنتیجه خانه در سبد خانواده‌‌‌‌ها به‌‌‌‌خصوص قشر متوسط، ارزان‌‌‌‌تر تمام شود.
در واقع نهضت ملی مسکن همان طرح مسکن مهر به نوعی مسکن دولتی را نمایندگی می‌‌‌‌کند که در آن هزینه زمین حذف شده تا مسکن ارزان‌‌‌‌تر تمام شود.

چرا مسکن دولتی؟
مسکن دولتی، می‌‌‌‌تواند راهی میانبر برای خانه‌‌‌‌دار شدن مردم به‌‌‌‌ویژه قشر متوسط رو به پایین جامعه باشد. البته بماند که اجرای نادرست و نامناسب آن در دولت احمدی‌‌‌‌نژاد به‌‌‌‌علاوه در نظر نگرفتن اثر تورمی و تلاطم‌‌‌‌های دلاری و ارزی و ریالی از سوی او، یک اشتباه مهلک بود و حتی توانست ضربه‌‌‌‌ای هم به اعتماد مردم به اساس خانه‌‌‌‌های دولتی بزند.
پس از از احمدی نژاد؛ حسن روحانی با نگاه بازار آزاد به اقتصاد عقیده داشت که یک‌‌‌‌سر دخالت دولت در ساخت مسکن همیشه باخت است و اگر دولت او هنر کند و همین واحدهای نیمه ساخته باقی مانده از دولت احمدی‌‌‌‌نژاد را تمام کند، شاهکار کرده است.

دولت سیزدهم اما بر این باور بود که هنوز مسکن دولتی جواب می‌‌‌‌دهد اما نه آنطور که احمدی‌‌‌‌نژاد عمل کرد و دولت روحانی از ادامه آن سر باز زد؛ بلکه مردم باید خودشان خانه بسازنند، هر طور که می‌‌‌‌خواهند، با هر نقشه‌‌‌‌ای که می‌‌‌‌خواهند و حتی در هر جایی که تمایل دارند. لذا طرح بافت فرسوده، مسکن خودمالکی، نهضت ملی مسکن، طرح جوانی جمعیت و… مطرح شد تا نشان دهد این طرح انعطاف خوبی دارد.

دولت سیزدهم و نهضت ملی مسکن
حالا دیگر دولت سیزدهم به پایان خود رسیده و دولت چهاردهم در ابتدای خط قرار دارد. به عقیده کارشناسان، دولت نهضت ملی مسکن را ادامه می‌‌‌‌دهد اما امکان دارد که مقابل توسعه کمی آن بایستد. یعنی به عبارت دیگر احتمال دارد تیم پزشکیان بر این عقیده باشند که همین واحدهای موجود را باید تکمیل کرد و تحویل داد.

اما به نظر می رسد این گزاره، گزاره درستی است که: دولت چهاردهم چاره‌‌‌‌ای جز ادامه راه نهضت ملی ندارد؛ چرا که نهضت ملی مسکن موجب ایجاد حق برای متقاضیان شده و کار به جایی رسیده که دیگر قابل بازگشت نیست. از این رو چالش تیم اقتصادی مسعود پزشکیان در مواجهه با طرح نهضت ملی؛ که به احتمال زیاد تیمی معتقد به عدم مداخله دولت در ساخت مسکن هستند؛ چالشی تماشایی و البته نفس گیر خواهد بود.

کاوه زارعی

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesad-kalan.com/?p=10147

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: