×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
پاکسازی کردستان از معتادین متجاهر همزمان با سال تحصیلی جدید

استاندار کردستان گفت: بنا به وعده‌ای که پیشتر داده بودیم همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید معتادین متجاهر جمع‌آوری و شاهد حضور هیچ‌یک از آنها در معابر نخواهیم بود.

اسماعیل زارعی کوشا عصر روز چهارشنبه در ششمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد،اظهار داشت: مرکز ماده ۱۶ که راه‌اندازی آن به صورت ویژه پیگیری شده با کار جهادی و تلاش شهرداری سنندج، در اول مهرماه به بهربرداری خواهد رسید که جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه کردستان باید در میان استان‌های کشور یک استان نمونه از بابت پاکسازی شهرها از وجود معتادین متجاهر باشد، اضافه کرد: بنا به وعده‌ای که پیشتر داده بودیم همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید معتادین متجاهر جمع‌آوری و شاهد حضور هیچ‌یک از آنها در معابر نخواهیم بود.

استاندار کردستان افزود: تداوم و بقای کار مرکز نگهداری معتادان متجاهر به همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها و متولیان امر نیاز دارد و در این زمینه مسئولیت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سنگین‌تر خواهد بود.

زارعی‌کوشا با اشاره به اینکه زدودن معتادین متجاهر از سطح استان بخشی از مسئولیت این شورا است، گفت: مبارزه و برخورد با فروشندگان و توزیع‌ کنندگان مواد مخدر از مسائل مهم و الویت دار استان است.

زنان کارتن خواب ساماندهی می‌شوند

لیلا آژیر، مدیر امور بانوان و خانواده استانداری کردستان در ادامه این جلسه عنوان کرد: با همکاری سمن‌های استان و مطالعه بالینی انجام شده تا به امروز در سطح استان ۵۰ نفر زن کارتن خواب شناسایی شده که تقریبا ۲۵ تا ۳۰ نفر از آنان در شهر سنندج حضور دارند.

وی افزود: کل زنان کارتن خوابی که شناسایی شده متجاهر نیستند و ۹۵ درصد آنها تمایل به ترک اعتیاد دارند اما عمده‌ترین دلیل عدم مراجعه آنان به مراکز ترک اعتیاد، هزینه‌ها و وضعیت نامطلوب و نارضایتی آنان از این مراکز و همچنین رها شدن پس از ترک است.

آژیر اضافه کرد: با توجه به وضعیت موجود و مطالعات کیفی و بالینی انجام شده، طرح توانمند سازی بهبود‌ یافتگان اعتیاد طراحی شده است که در فاز اول شناسایی زنان معتاد و در فاز دوم انتقال آنان به کمپ ترک اعتیاد، سم زدایی و نگهداری و توانمند سازی این زنان تا ۳ ماه انجام خواهد شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری نقطه مغفول رها شدن پس از ترک را، عمده‌ترین دلیل بازگشت معتادین به مصرف مواد دانست و گفت: در مرحله او این طرح، پس از ترک تیمی از روانشناسان تشکیل و برای هر یک از زنان یک روانشناس در نظر گرفته خواهد شد و در مرحله بعدی به مهارت آموزی و توانمند سازی آنان پرداخته می‌شود.

آژیر به شناسایی زنان کارتن خواب در کل استان و انجام برآورد مالی برای نگهداری آنان اشاره کرد و گفت: عمده‌ترین این افراد توسط همسر خود دچار اعتیاد و در نهایت از سوی خانواده طرد شده‌‌اند و این طرح یکی از راهکارهای موثر برای بازگشت آنان به چرخه معمول زندگی است.

وی در پایان گفت: برای اجرای این طرح، به راه‌اندازی سامانه‌سرا و طرح یاری‌گران زندگی و خیرین و کمک بهزیستی و شهرداری بیش از پیش نیاز داریم.

راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ تا اول مهر ماه در سنندج

سید انور رشیدی، شهردار سنندج در این جلسه
از راه‌اندازی و تحویل مرکز ماده‌ ۱۶ تا ابتدای مهرماه خبر داد و گفت: این مکان ظرفیت ساماندهی ۴۵۰ معتاد متجاهر را دارد و این افراد همزمان با روند درمان، مهارت‌های حرفه‌ای در رشته های مختلف با توجه به نیاز بازار کار را فرا می‌گیرند تابعد از بهبودی کامل جذب بازار کار شوند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در خیابان ۱۷ شهریور کمپ ترک اعتیادی با ظرفیت ٤۰ نفر در اختیار بانوان قرار دارد و هیچگونه هزینه‌ای از این مجموعه بابت اجاره دریافت نمی‌شود.

رشیدی به ساماندهی زنان کارتن خواب اشاره‌ و عنوان کرد: شهرداری سنندج آمادگی راه‌اندازی سامانه‌سرا یا مرکز ماده ‌۱۶ برای نگهداری بانوان را دارد و این مجموعه‌ها را در اختیار بانوان بهبود‌ یافته قرار خواهد داد.

گزارش/ ثریا صلواتی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.