×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
ضرورت بررسی وجود آرسنیک در سد تالوار بیجار

 

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی در جلسه ای با حضور وزیر نیرو ضمن درخواست افزایش حقابه کردستان از سد تالوار خواهان بررسی احتمال وجود آرسنیک در آب این سد شد.

علیرضا زندیان روز گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان بیجار که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، با بیان اینکه شهرستان بیجار علی‌رغم ظرفیت‌های مختلف، دارای آسیب‌ها و مشکلات عدیده است، اظهار داشت: متأسفانه امروزه بیجار های کوچک در اطراف تهران همانند اسلام‌شهر، شهریار و ورامین تشکیل شده به طوری‌که ۲۰۰هزار نفر به این شهرها مهاجرت کرده‌اند و این یک آسیب است.

زندیان با اشاره به اینکه امروزه در شهرستان بیجار در بخش‌های کشاورزی، صنعت،فولاد و پتروشیمی نیازمند آب هستیم، بیان کرد: برای این صنعت خواستار افزایش میزان تخصیص‌ها هستیم چراکه علاوه‌بر آب آشامیدنی، ۶۷ روستای این شهرستان تنش آبی دارند که امیدواریم از سد تالوار این نیازمندی برطرف شود.

عوارض آرسنیک در آب آشامیدنی

علاوه بر خطرات بالقوه و عوارض آرسنیک در آب آشامیدنی از نظر ایجاد آثار نامطلوب بر روی و جنین، سلامتی نوزادان و کودکان و ایجاد بیماری در بزرگسالان، برخی از مطالعات علمی نشان می دهد که وجود این ماده در آب آشامیدنی زنان باردار ممکن است با بروز سقط خود به خودی، زایمان زودرس، وزن کم نوزاد در هنگام تولد و افزایش مرگ و میر نوزادی مرتبط باشد. آرسنیک در بدن می تواند در کودکان بزرگتر، منجر به اختلالات شناختی و افزایش ابتلا به سرطان های دوران کودکی شود.

حساسیت افراد به وجود آرسنیک در آب آشامیدنی متفاوت است و عوامل متعددی مانند سن، استعداد ژنتیکی، رژیم غذایی و وجود عوامل سرطان زای دیگر مانند دود سیگار و آلودگی هوا می تواند در ایجاد و شدت علائم آن نقش داشته باشد؛ اما مهمترین عامل شناخته شده در این رابطه وجود تفاوت های فردی در فرایند تجزیه و متابولیسم آرسنیک در جوامع مختلف می باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.