×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
میانجی ها مقصر اصلی جان کندن برجام

بیانیه های تهدیدآمیز و تحریم‌های غیرقانونی در حالی علیه جمهوری اسلامی از سوی طرف‌های غربی صادر می‌شود که آنها خود ایران را پای میز مذاکره آورده‌اند و تهران هم با حسن نیت پیشنهادات آنها را بررسی کرده است. شاید به همین دلیل است که «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات این اقدام سه کشور اروپایی را «خیلی بی موقع» و درست در زمان حساس مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توصیف کرده است.

با این همه ادعاها در رسانه‌ها اینگونه روایت می‌شود که جمهوری اسلامی تعمدا مذاکرات را کند و متوقف کرده است تا زمستان در اروپا آغاز شود و ایران از اهرم انرژی خود برای اثرگذاری در مذاکرات استفاده کند! این تحریف و تقطیع در تحلیل در حالی از صورت می‌گیرد که پاییز سال جاری انتخابات کنگره آمریکا هم در پیش است و هر تحلیلگر مسائل بین‌الملل هم می‌داند که بایدن و دموکرات‌ها برای حفظ دست برتر خود در برابر جمهوری خواهان و شانس پیروزی، امضای برجام را متوقف کرده است.

فشارهای لابی‌های رژیم صهیونیستی هم متغییر غیرقابل انکاری است که هر زمان مذاکرات جدی و توافق نزدیک می‌شود، شدت یافته و مذاکره‌کنندگان آمریکا را به عقب‌نشینی وادار می‌کنند. لائیر یاپید، با توافق هسته‌ای، عرصه را به نتانیاهو در داخل خواهد باخت و برای پیشگیری از این باخت به هر ابزاری متوسل می‌شود.

بحران انرژی در اروپا و ذخایر نفت و گاز ایران، گرچه واقعیاتی غیرقابل انکار در جهان امروز هستند اما تصمیم و اقدام دولت و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای بر اساس اصول و واقعیات دیگری است. جمهوری اسلامی به خوبی می‌داند که حتی در صورت امضای توافق با غرب، ماهیت اجرایی آن چندمرحله‌ای و زمان‌بر خواهد بود و بیش از ۶ ماه زمان می‌برد تا ایران بتواند به شرایط نرمال در تولید و عرضه انرژی به بازارهای جهان بازگردد.

بر همین اساس، هرچند نباید از بعد روانی امضای برجام در بازارهای انرژی غفلت کرد اما ادعای اهرم سازی از انرژی برای فشار به غرب در پرونده هسته‌ای، چندان معقول به نظر نمی‌رسد. طرح این موضوع در شرایط کنونی جز در راستای ایجاد حاشیه برای ایران نیست و تهران بی توجه به این حاشیه‌سازی‌ها، در پی اصول خود در مذاکرات است.

مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران، به صورت صریح و شفاف اعلام کرده‌اند که تن به زیاده‌خواهی‌ها و نظارت‌های فراتر از تعهدات در پرونده پادمانی نخواهند داد و طبق مفاد همان برجام موضوعاتی چون «منشا ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای» پیش از این مختومه شده و گشایش دوباره آن با فشارها توهمات رژیم صهیونیستی شدنی نیست و تهران در زمین بازی سیاسی غرب گرفتار نخواهد شد.

تهران در طول مذاکرات تا هر اندازه که ممکن بود و مصالحش اجازه می‌داد از خود انعطاف نشان داد، منطقی و معقول برخورد کرد اما اینکه بخواهد درباره مهمترین انگیزه مذاکرات را که لغو تحریم‌ها و بسته شدن مسیر زیاده‌خواهی‌های غرب است، مسامحه به خرج دهد، چندان معقول و پذیرفتنی نیست.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.