×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
توسعه کشت گلخانه ای کردستان در دستور کار جهادکشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان،روز دوشنبه طی سفری یک روزه به شهرستان‌های سروآباد و مریوان در قالب تور خبری، ازواحدهای تولید محصولات کشاورزی و چندین مجموعه گلخانه‌ای، با محوریت ترویج و توسعه گلخانه‌ها بازدید کرد.
پیمان اسکندری، در بازید از کارخانه قارچ اورامان سبز طی ویدئو کنفراسی با شبکه ملی برکت اظهار داشت: جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان ۱۲۰ هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود ۳/۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می کنند و ۳۰ درصد اقتصاد و معیشت مردم استان وابسته به کشاورزی است.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه گندم یکی از مهمترین محصولات کشاورزی استان به شمار می‌آید طی سال جاری ۶۲۰ هزارتن خرید مازاد بر نیاز کشاورزان داشته‌ایم که حدودا ۱۰ درصد خرید گندم کشور می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نبود اراضی آبی را یکی از مشکلات استان در حوزه کشاورزی برشمرد و افزود: هماکنون ۱۲درصد اراضی کشاورزی استان آبی و ۸۸ درصد به صورت دیم می‌باشد و ۹۰ درصد از مقدار گندم برداشتی استان، مربوط به دیم زارها بوده است.

اسکندری در ادامه با اشاره به اینکه سطح گلخانه‌ها در استان کردستان ۳۷ هکتار است اذعان داشت:استان ما در مقایسه با سایر استان‌ها از لحاظ سطح کشت گلخانه در ردیف آخر کشور قراردارد و با توجه سیاست‌گذاری جدید وزارت کشاورزی، توسعه کشت گلخانه‌ای در استان، در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
وی به راه‌اندازی نهضت گلخانه‌ای در استان اشاره کرد و گفت: با توجه اینکه مقرون به صرفه‌تر بودن تولید محصولات گلخانه‌‌ای و همچنین مرزی بودن استان کردستان، خصوصا شهرستان‌مریوان و بانه از سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری و ارتقای سطح زیر کشت گلخانه‌ای دعوت می‌کنیم.

اسکندری در ادامه با عنوان اینکه سفر امروز به منظور معرفی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های شهرستان‌های سروآباد و مریوان بوده است، افزود: طی چند سال اخیر شاهد رشد بسیار خوب سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در این شهرستان‌ها بوده‌ایم و درحال حاضر چندین واحد ۳ هزار راسی و یک واحد ۵ راسی دام در حوزه دامداری در مریوان وجود دارد.

شرکت قارچ اورامان سبز گریزی زد یکی از بزرگترین واحدهای تولید قارچ در کشور به شمار می آید

وی در ادامه با بیان اینکه شرکت قارچ اورامان سبز گریزی زد یکی از بزرگترین واحدهای تولید قارچ در کشور به شمار می آید، اظهار کرد: این مجموعه با تولید ۲۰۰۰ تن قارچ در سال نصف تولید قارچ استان را دارد و در حال حاضر کردستان سالیانه با تولید٤۰۰۰ تن قارچ در رتبه ۱۳ کشور قرار دارد.

مدیر قارچ کشت اورامان سبز، در همین جلسه با بیان اینکه شرکت قارچ اورامان سبز با هدف پرورش و تولید قارچ و طرح‌های مرتبط با آن در سال ۱۳۹۲ تاسیس شد، اظهار داشت: این شرکت به عنوان تنها واحد تولید صنعتی قارچ در غرب کشور با بهرگیری از دانش و فناوری روز دنیا، سالانه ۲۰۰۰ تن قارچ مطابق با استاندارهای‌ غذایی روز دنیا تولید می‌کند.

‌عادل حسینی‌پور با اشاره به اینکه ۶۰ درصد محصولات تولیدی این شرکت به بازارهای جهانی صادر می‌شود گفت: درحال حاضر ۱۰۸ نفر در این شرکت مشغول به فعالیت هستند که درصورت تکمیل زنجیره تولید این تعداد به ٤۳۰ نفر افزایش خواهد یافت.

وی افزود: باتوجه به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است این شرکت در راستای تداوم و استقرار شرکت‌های دانش بنیان خود طرح ” تولید رویش قارچ با استفاده از کمپوست مصرف شده و ضایعات کارخانه قند از طریق تونل پاستوریزه” را اجرا کرده‌ است و که این طرح دارای ثبت گواهی ثبت اختراع می‌‌باشد.

بهبرداری از بزرگترین واحد تبدیلی صنایع غرب کشور در مریوان طی هفته دولت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه از کارخانه ژینانوش بازدید و با بیان اینکه یکی از اهداف ما جلوگیری از خام فروشی محصولات باغی در استان است، گفت: کارخانه ژینا‌نوش روژهه‌لات یکی از بزرگترین واحدهای صنایع تبدیلی در استان است که در زمینی به مساحت حدود ۱۰هکتار احداث گردیده است و در واقع زیرمجموعه همان گروه استک است و حدود۴٫۸هکتارزیربنا دارد.

اسکندری اضافه کرد: ژینانوش درزمینه آبمیوه ؛کنسانتره میوه ؛پوره وعصاره مالت فعالیت داردکه درحال حاضرخط انواع آبمیوه فعال وخط‌های کنسانتره وپوره نیزراه اندازی شده وخط عصاره مالت نیزدارای پیشرفت فیزیکی ۹۵درصداست.

وی با اشاره به اینکه این شرکت درسال گذشته بیش از۱۵۰۰تن انگور؛بیش از۱۰۰تن گوجه فرنگی وبیش از۱۰۰تن انار دریافت داشته و به کنسانتره وپوره تبدیل نموده است گفت: تاکنون بیش از ۹هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که با به بهره‌برداری آن که در هفته دولت صورت خواهد گرفت، برای بیش از ۵۰۰ نفر اشتغال زایی خواهد داشت.

توسعه کشت گلخانه‌ها در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی

بازدید از مجتمع گلخانه‌ای روستای کال علیا ازدیگر پروژه‌های مورد بازدید بود. این مجتمع دارای ۱۲ واحد گلخانه است که از این تعداد پنج واحد به کشت آلوئه‌ورا و مابقی هم به خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی اختصاص پیدا کرده است. لازم به ذکر است که این مجتمع در زمینی به مساحت ٤هزار و پانصد متر مربع با ۲۸ هزار بوته آلوئه‌ورا و تولید ۲۰۰ تن در سال تنها مجموعه تولید کننده این گیاه در استان است که برای احداث آن ۱ هزار ٤۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و همچنین در بخش دیگری از مجتمع، زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر به کشت توت‌فرنگی اختصاص یافته و سالیانه ۲۵ تا ۳۰ تن توت‌فرنگی برداشت می‌کند.

سردخانه ۵۰۰۰ تنی زیر و بالای صفر روستای گویزه کویره به زودی راه‌اندازی می‌شود

پیمان اسکندری در ادامه از سردخانه ۵۰۰۰ تنی زیر و بالای صفر روستای گویزه کویره که ظرفیت۵۰۰۰تن سورت و بسته بندی میوه تازه رانیز دارد بازدید کرد. این مجموعه در زمینی به مساحت حدود۶۰۰۰مترمربع احداث گردیده است و ۴۳۰۰مترمربع زیربنا دارد که تاکنون ۷۳میلیاردتومان هزینه ۸۰درصد رشد فیزیکی داشته است و برای تکمیل کامل آن به ۳۳ میلیارد تومان نیاز دارد.

به گفته مدیر عامل مجموعه، از این میزان سرمایه گذاری ۳۷میلیاردتومان تسهیلات بانکی از بانک کشاورزی بوده است و در صورت به بهره برداری رسیدن کل طرح بیش از ۸۰ نفر اشتغال زایی خواهد داشت.

بازدید از دو گلخانه کوچک مقیاس در مریوان و خانه بوم‌گردی با عنوان “شه‌م” در روستای درود از توابع شهرستان سروآباد از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

انتهای پیام/ ثریا صلواتی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.