×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
پروندە بعدی استان کردستان برای ثبت جهانی غار باستانی کرفتو در دیواندرە است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان بە ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان اشاره کرد و گفت: پروندە بعدی استان کردستان برای ثبت جهانی غار باستانی کرفتو در دیواندرە است.

استان کردستان در بحث اکوتوریسم و طبیعت‌گردی بسیار شاخص است و می‌تواند بە قطب اکوتوریسم و طبیعت گردی و روستاگردی ایران تبدیل شود.

یعقوب گویلیان امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان، به نقش رسانه برای ایجاد توسعە پایدار بە عنوان بخشی تاثیرگذار اشاره و اظهار داشت: سیستم میراث فرهنگی و گردشگری سیستمی فرابخشی است که به تمام حوزه‌ها از جمله رسانه ها ارتباط دارد و رسانه‌ها با معرفی ظرفیت‌های استان ما را در تحقق اهداف این نهاد یاری خواهند داد.

وی گفت: استان کردستان دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزە گردشگری و صنایع دستی است و از سرمایەگذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایەگذاری در استان کردستان دعوت می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشارە بە اینکە استان کردستان دارای ابنیە و بناهای تاریخی فراوانی است، افزود: در سال گذشتە چهار بنای تاریخی استان بە تملک سازمان میراث فرهنگی درآمد و دو بنای آن از جملە منزل سیمین چایچی و منزل متوصل بە اقامتگاە سنتی تبدیل شد.

گویلیان با اشاره به اینکه بناهای تاریخی ظرفیت و گنجینەای بسیار مهم در استان است کە معرف هویت و فرهنگ استان هستند گفت: برای اولین بار ٦ میلیارد تومان برای بازسازی بناهای تاریخی بە بخش خصوصی اختصاص دادە شدە است.

وی به رونق گردشگری در استان اشاره و ادامه داد: ظرفیت اکثر هتل‌ها و مراکز اقامتی در این فصل از ماه تکمیل است و در حال حاضر پنج هزار تخت برای اسکان مسافر در استان کردستان وجود دارد که در مواقع اضطراری همچون ایام نوروز و تعطیلات این میزان بە ۲۳ هزار تخت نیز رسیدە است.

گویلیان در ادامه افزود: تبدیل عمارت خسرو آباد بە عنوان کاخ موزە، تبدیل مسجد دارالحسان بە عنوان موزە مسجد و مدرسە، ایجاد موزە خط و کتابت در مسجد خسروآباد گروس بیجار، ایجاد موزە باستان شناسی و مردم شناسی در سقز از جمله برنامه‌های این نهاد می‌باشد.

وی بە ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان اشاره کرد و گفت: پروندە بعدی استان کردستان برای ثبت جهانی غار باستانی کرفتو در دیواندرە است.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از گلیم و دست بافتەهای سنتی استان به عنوان یکی از برندهای جهانی نام برد و اضافە کرد: تیمچە حاج شهباز بیجاربه بخش خصوصی واگذار و به مجموعەای برای عرضە و نمایش گلیم و دست‌بافتەهای سنتی بیجار تبدیل شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه استان کردستان می‌تواند بە قطب اکوتوریسم و طبیعت گردی و روستاگردی ایران تبدیل شود،افزود: در حال حاضر ۳٤ اقامتگاە بومگردی بر اساس ضوابط اکولوژی در استان وجود دارد و از سال گذشتە نیز تاکنون ۱۰ اقامتگاە بومگردی در استان راەاندازی شدە است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با اشاره بە رویدادها و جشنوارەهای فرهنگی برگزار شدە در استان، گفت : تاکنون ۹ جشنوارە و چند رویداد فرهنگی در استان برگزار شدە کە رویداد توت‌فرنگی شیان بسیار در معرفی استان موثر بودە است.

وی از اختصاص تاکنون ۱۲۲ میلیارد از تسهیلات تبصرە ۱٨ بە استان خبرداد و گفت: استان کردستان جزو استان‌های پیشران در حوزە تسهیلات و اختصاص آن بە بخش خصوصی است.

گویلیان همچنین از اختصاص ۲٤ هکتار از اراضی منابع طبیعی بە حوزە گردشگری بانە و پیگیری برای تامین زمین ۱۲ هکتاری برای احداث بازارچه دائمی صنایع دستی در سنندج خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان اظهار داشت: به منظورحمایت از فعالان حوزه صنایع دستی، ۲ کارگاە صنایع دستی در تایلە و فیض آباد در هفتە دولت افتتاح خواهد شد که در این مجموعه برای ۱۳۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود اذعان داشت: باتوجه معرفی سنندج به عنوان شهرخلاق موسیقی، ایجاد موزە موسیقی و برگزاری تورهای موسیقی و گردشگری موسیقی در استان ضروریست و به همین منظور خانە جواهری‌ بە عنوان موزەموسیقی در اختیار شهرداری قرار دادە شدە است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.