×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
صدور ٤ گواهینامه استاندارد محصول دانش‌بنیان در کردستان

مدیر کل اداره استاندارد کردستان گفت: با توجه به نام‌گذاری سال ۱٤۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام”تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین” این اداره‌کل با همکاری پارک و علم فناوری استان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، اقدام به صدور ٤ گواهینامه استاندارد محصول دانش‌بنیان نموده است.

ژیلا یزدانی طی نشست مطبوعاتی با خبرنگاران که در واحد تولیدی فرآوری صنایع پتروشیمی غرب با نام تجاری آوان، برگزار شد، به اقدامات شاخص این اداره کل اشاره کرد و گفت: آماده‌سازی ساختمان اداری و آزمایشگاهی استاندارد در مرز باشماق با توجه به حجم مبادلات، با توجه به اینکه باشماق مرز صادراتی کشور است، زمینی به متراژ ۳۳۰ متر مربع در محوطه‌ی گمرک باشماق مریوان به اداره‌کل استاندارد به منظور ساخت و راه‌اندازی آزمایشگاه تعیین ماهیت فرآورده‌های نفتی و کالاهای صادراتی، وارداتی واگذار شده است و عملیات عمرانی آن شروع شده است.

وی ادامه داد: به منظور تسریع در پاسخگویی تعیین ماهیت کالاهای صادراتی و وارداتی با اقدامات انجام شده در استان کردستان، میانگین پاسخ دهی در استان نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین‌تر بوده و استان کردستان در زمینه‌ی سرعت در پاسخ‌دهی به تعیین ماهیت نمونه‌های صادراتی و وارداتی استان هشتم کشوری است.

یزدانی اضافه کرد: در همین راستا، با همکاری بخش خصوصی آزمایشگاه تعیین ماهیت در سیرانبند بانه فعال شده است و انتقال آزمایشگاه تعیین ماهیت مریوان به باشماق نیز در دست پیگیری است.

مدیرکل اداره استاندارد کردستان، اظهار کرد: با توجه به تصویب منطقه آزاد تجاری بانه، شروع به فعالیت منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی بانه و افزایش صادرات و واردات کالا از مرز سیرانبند و به دلیل ضرورت حضور استاندارد در منطقه، ساختمانی به اداره استاندارد بانه اختصاص داده شده است که پس از انجام تعمیرات در نظر داریم با کمک بخش خصوصی، آزمایشگاه لوازم خانگی را به منظور تسریع در انجام آزمون و ارائه نتایج آزمون برای کالاهای تولیدی استان و کالاهای وارداتی راه‌اندازی نماییم.

یزدانی اذعان داشت: با توجه به نیاز استان کردستان به وجود آزمایشگاه مرجع استاندارد مطابق با ماده ۲۵ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، مجوز لازم از کارگروه استانی ماده ۲۳ قانون الحاق (۲) در خصوص توسعه فضای آزمایشگاهی اداره کل استاندارد استان کردستان اخذ شده است و پس از تامین اعتبار، پروژه مذکور در سایت اداری سنندج شروع خواهد شد.

وی اظهار داشت: به منظور تسریع در ارائه نتیجه آزمون نمونه‌های تعیین ماهیت صادراتی و وارداتی و فرآورده‌های تولیدی غذایی و ساختمانی در استان، فضای آزمایشگاه‌های شهرستان‌های مریوان و سقز جهت بهره‌برداری به صورت استیجاری به بخش خصوصی واگذار گردید. بر این اساس فضا و بخشی از تجهیزات لازم از طریق اداره‌کل تأمین شد و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری لازم جهت تکمیل تجهیزات و تأمین نیروی متخصص را برعهده گرفت.

مدیر کل اداره استاندارد کردستان اظهار داشت: با توجه به نام‌گذاری سال ۱٤۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام”تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین” این اداره‌کل با همکاری پارک و علم فناوری استان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، اقدام به صدور ٤ گواهینامه استاندارد محصول دانش‌بنیان نموده است.

یزدانی در ادامه گفت: در راستای کنترل نشانه‌گذاری و وزن محصول در واحدهای تولیدی طرح پیش بسته‌بندی برای اولین بار در اسفند سال ۱٤۰۰ در کشور اجرایی شد، استان کردستان به عنوان پایلوت در اجرای طرح و در دو مرحله معرفی شد.

وی به ضرورت استانداردسازی آسانسور تاکید و اظهار کرد: کل آسانسورهای مراکز عمومی توسط بازرسان این اداره رصد شده و با دستور قضایی جهت پلمپ آسانسورهای فاقد استاندارد اقدام خواهد شد.

سنندج تولیدکننده لوله های پنج لایه شاخه‌ای در غرب کشور

مدیرعامل شرکت فرآوری صنایع پتروشیمی غرب با نام آوان در سنندج در این نشست با بیان اینکه ۶ سال متوالی واحد نمونه استاندارد در کردستان معرفی شده است، اظهار داشت: این واحد تولیدی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۹ با یک خط تولید آغاز کرد و سال ۱۳۸۰ هم خط تولید دیگری به این واحد افزوده شد و در حال حاضر برای ۲۸ نفر به صورت مستقیم و برای یک هزار نفر هم به طور غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

درودی اذعان داشت: سال ۱۳۹۳ موفق به راه‌اندازی خط تولید لوله های پنج لایه شاخه ای برای نخستین بار در غرب کشور شدیم و هم اکنون تنها واحد تولیدی این نوع لوله در غرب کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه محصولات این شرکت علاوه بر داخل کشور به کشورهای عراق و آذربایجان هم صادر می شود، اضافه کرد: توسعه خط تولید لوله پولیکا، تولید محصول دانش بنیان از جمله برنامه این واحد تولید در سال جاری خواهد بود.

گزارش/ ثریا صلواتی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.