×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
سگ های بلاصاحب در سنندج جمع آوری و عقیم سازی می شوند

براساس مفاد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و موارد دیگر همچنین جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد را وظایف شهرداری دانسته است و شهرداری سنندج نیز طبق آن اقدام به جمع آوری این حیوانات کرده است.

صبح امروز صبح تجمعی از سوی حامیان حیوانات در انتقاد به نحوه جمع‌آوری ونگه‌داری سگ‌های بلاصاحب توسط شهرداری، صورت گرفت و همین امر موجب شد که با جمعی از تجمع‌کنندگان و چند نفر از مسئولین شهردار از مرکز نگهداری این سگ ها بازدیدی داشته و با رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج گفتگویی داشته باشیم.

شکور صلواتی اظهار داشت: ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر از مطالبات شهروندان است و شهرداری سنندج از تمام ظرفیت های خود برای پاسخگویی به این مطالبه استفاده می‌کند.

وی افزود: در راستای ارائه خدمات بهینه و استاندارد به شهروندان و تحقق مفاهیم حقوق شهروندی و توسعه و رشد همگون ابعاد این مهم در تمام بخش‌های فعالیت‌های شهری با لحاظ کردن توجه به سایر مخلوقات آفریدگار، این سازمان با هدف اجرایی کردن دستورالعمل کنترل جمعیت حیوانات شهری، «ستاد کنترل جمعیت سگ‌های آزاد» را راه‌اندازی کرد و فعالیت ستاد در قالب تأسیس مرکز نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های آزاد و آموزش‌های عمومی شهروندان تحقق یافت.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج افزود: در حال حاضر مرکز نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌ها در سنندج با ظرفیت ۶۰ قلاده سگ بلاصاحب در ماه فعالیت دارد هر چند با توجه به وضعیت کنونی جمعیت سگ‌ها در سطح شهر و درخواست‌های شهروندان و انتظار ارگان‌های ناظر بر فعالیت شهرداری‌ها نیاز ما در اجرای اصولی کنترل جمعیت سگ‌ها بیش از این میزان است.

صلواتی اضافه کرد: در این راستا با عنایت به هماهنگی‌های بعمل آمده و با اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر برای استفاده از ظرفیت‌های افراد فعال در این زمینه برای افزایش جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و تعیین مکان‌های مناسب و در دسترس برای ارتقاء ظرفیت نگهداری موقت آنها شاهد کاهش محسوس سگ‌ها در سطح شهر خواهیم بود.

وی تاکید کرد: لازمه اجرای موفق این مهم، همکاری ادارات مرتبط و متخصص با شهرداری، اجرای این طرح در دهیاری‌های اطراف شهر سنندج، شهرداری‌های اطراف، همکاری شهروندان در گذاشتن زباله‌ها در موعد خاص (۹ تا ۱۱ شب) و همکاری با پرسنل ستاد کنترل جمعیت، عدم تغذیه و نگهداری سگ‌ها در محلات، حمایت سازمان‌های مردم‌نهاد به ویژه فعالان زیست‌محیطی برای ساماندهی اصولی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج افزود: از عمده مشکلات شهرداری سنندج در زمینه ساماندهی سگ‌ها، سگ‌های بلاصاحبی است که متاسفانه از سطح سایر شهرها و روستاها جمع‌آوری شده و شبانه به شهر سنندج انتقال می‌یابند و در میادین ورودی، بلوارهای حاشیه و مسیرهای کم تردد رهاسازی می‌شوند.

صلواتی خاطرنشان کرد: هدف شهرداری از جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و بلاصاحب، بهبود زندگی سگ‌ها با روش‌های علمی، مناسب و اخلاقی، تامین آسایش، آرامش و امنیت شهروندان است و از شهروندان و سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌های متولی در این حوزه انتظار داریم که سازمان پسماند شهرداری را در این خصوص یاری کنند.

وی گفت: سگ‌هایی که زنده‌گیری و عقیم‌سازی می‌شوند را برای نگهبانی گله و ساختمان با مدرک تحویل شهروندانی که نیاز داشته باشند، خواهیم داد.

در ادامه با یکی از فعالین محیط زیستی که در این تجمع حضور داشت، گفتگوی کوتاهی داشتیم و او در رابطه با این موضوع گفت:امروز مطلع شدیم شهرداری قصد کشتن سگ‌ها را دارد و ما به عنوان فعالین محیط زیستی جهت تایید و یا رد این قضیه با مدیریت سازمان مدیریت پسماند شهرداری از محل نگهداری سگهای آزاد بازدیدی داشتیم و خوشبختانه هیچ گونه کشتاری مشاهده نشده و فقط مسئله جمع‌آوری و عقیم سازی آنها در این مرکز وجود دارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برای اولین‌بار از این مرکز بازدید داشته‌ایم گفت: در این مرکز علاوه بر اقدامات انجام شده نیاز به انجام یک سری اقدامات دیگر است که در این خصوص وعده هایی به ما داده شد و ما هم به به عنوان فعالین محیط زیستی نهایت همکاری را با این مجموعه خواهیم داشت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.