×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
“یخ برجام” در زیر آفتاب داغ دوحه

 

تناقض در رفتار
تعلل در تصمیم‌گیری
و زیاده‌خواهی

آیا دوحه محل احیای برجام خواهد بود؟

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن در آستانه آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در قطر، بدون هیچ اشاره ای به نقش کشورش توپ این مذاکرات را هم در زمین ایران انداخت.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران درباره مذاکرات پیش رو در قطر با تکرار ادعاهای همیشگی آمریکا مدعی شد: در مورد ایران باید بگویم که دیدگاه آمریکا از مدت ها پیش صریح بوده است، به این معنی که ما مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم.

این مقام دولت بایدن افزود: ما فکر می کنیم یک توافق دیپلماتیک بهترین راه برای انجام این کار است. ما فکر می کنیم که بازگشت متقابل به برجام در راستای منافع آمریکا و شرکای ما است.

وی با ادعای اینکه ” برای ایران یک توافق روی میز است” همچون گذشته مدعی شد تصمیم گیری در مورد پذیرفتن یا رد این توافق بر عهده ایران است.

این در حالی است که به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه حساسیت و ملاحظات ایران را درباره صهیونیست‌ها و تحرکات این رژیم در دیدار با چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به صراحت بیان کردم، گفت: دور جدید گفت‌ وگوها برای رفع تحریم‌ها با واقع بینی آمریکا و سه کشور اروپایی به نقطه توافق منجر شود.

مذاکرات وین پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده، اسفند سال گذشته به دلیل تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید واشنگتن به وضعیت بن‌بست کشیده شد.

دولت دموکرات جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته که در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در نتیجه گفت‌وگوهای روز شنبه میان وزیر امور خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحالی از سرگرفته خواهد شد که این آخرین شانس ایالات متحده برای برداشتن گام‌های ضروری، معتبر و اعتماد ساز در راستای رسیدن به توافق نهایی با ایران است.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف رفع تحریم‌ها و حفظ توافق هسته‌ای نشان داد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر در سفر به تهران ضمن اعلام ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت که دور تازه مذاکرات نه در وین که در یک کشور منطقه و به طور خاص در یک کشور شورای همکاری برگزار خواهد شد.

منابع آگاه در وزارت خارجه قطر پیشتر گفته بودند که قرار است دور جدید مذاکرات برای احیای برجام در این کشور حاشیه خلیج فارس برگزار شود.

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که مذاکرات با ایران برای احیای برجام از سرگرفته می‌شود و واشنگتن برای حضور در دور جدید مذاکرات غیر مستقیم موافقت کرده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز دوشنبه به وقت محلی نوشت، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که واشنگتن با حضور در دور جدید مذاکرات که رسانه های ایرانی گفته اند در دوحه، پایتخت قطر برگزار می شود، موافقت کرده است.

این رسانه آمریکایی مدعی شد که با این حال این مقام آمریکایی نسبت به نزدیک بودن توافق احتمالی با ایران در مقایسه با شرایط آن در سه ماه گذشته ابراز خوش بینی نکرد.

واشنگتن پست به نقل از این مقام که خواست نامش فاش نشود، در عین حال گفت: ما پیش داوری نمی کنیم، اما انتظارات خود را کنترل شده حفظ می کنیم.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه در مورد زمان و مکان مذاکرات گفت: مذاکرات به منظور لغو تحریم ها فردا در دوحه با حضور تیم مذاکره کننده کشورمان برگزار می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.