×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024
عبدالناصر همتی رکورد دار چاپ پول در تاریخ کشور

یک کارشناس اقتصادی با تصریح بر اینکه آمار و ارقام ریاضی جای فلسفه‌بافی نیست، ادعای اخیر همتی رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی را مبنی بر اینکه دولت سیزدهم فوق‌سلطان چاپ پول است، مستند به آمار و ارقام رد کرد.

عبدالناصر همتی رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در دولت دوازدهم که از سوم مرداد سال ۱۳۹۷ تا ۹ خرداد سال ۱۴۰۰ ریاست بانک مرکزی را به‌عهده داشته است، اخیراً با انتشار ویدیویی در اینستاگرام، دولت سیزدهم را فوق‌سلطان چاپ پول خطاب کرده مدعی شد، در سال ۱۴۰۰ دولت سیزدهم ۱۴۲ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است، در این رابطه با یونس عباسی کارشناس  اقتصادی و پژوهشگر و مدرس دانشگاه امام صادق علیه السلام گفت‌وگو کردیم؛

 

عباسی در واکنش به ادعای رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی گفت: این ادعای عجیب را می‌توان در راستای تلاشهای شبانه‌روزی جمعی برای ناکارآمد نشان دادن دولت چندماهه ولو به‌بهای از دست دادن منافع ملی قلمداد کرد، ولی اکنون وقت آن است فارغ از انگیزه‌های این ادعا به بررسی علمی این ادعا پرداخت.

 

این پژوهشگر حوزه اقتصاد مالی با تصریح بر اینکه طبق داده‌های پولی و بانکی منتشرشده توسط بانک مرکزی پایه پولی از ۵۱۷ هزار میلیارد تومان در انتهای تیر ۱۴۰۰ با ۶۳ هزار میلیارد تومان افزایش به ۵۸۰ هزار میلیارد تومان در انتهای بهمن ۱۴۰۰ رسیده است، گفت: نقدینگی نیز در بازه مشابه از ۳۸۱۹ هزار میلیارد تومان به مبلغ ۴۶۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

 

وی افزود: بنابر آمار رسمی افزایش ۶۳ هزار میلیارد تومانی پایه پولی و ۸۰۵ هزار میلیارد تومانی نقدینگی هیچ‌کدام تطابقی با ادعای دکتر همتی ندارد.

 

عباسی در بیان دلایل رد این ادعا با تصریح بر اینکه چاپ پول توسط دولت در ادبیات اقتصادی همان خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی است، گفت: در سمت منابع، پایه پولی به‌معنای استقراض دولت از بانک مرکزی است و در سمت مصارف هم به اسکناس و مسکوک در جریان پایه پولی اطلاق می‌شود.

 

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی از ۴۶٫۳ هزار میلیارد تومان در انتهای تیر ۱۴۰۰ به منفی ۷۹ هزار میلیارد تومان در انتهای بهمن ۱۴۰۰ رسیده است که به‌معنای افزایش مطالبه بخش‌های دولتی از بانک مرکزی است.

 

وی با اشاره به اینکه نقدینگی و پایه پولی متغیرهای انباشت هستند، گفت: به این معنا که همیشه افزایش پیدا می‌کنند و به همین دلیل نرخ رشد این متغیر ها دارای اهمیت است و در تخمین تورم و اثرات تورمی مهم است.

 

رکورد رشد نقدینگی و پایه پولی در دوران ریاست همتی ثبت شده است

 

این پژوهشگر اقتصادی با تصریح بر اینکه از فروردین سال ۱۳۹۸ تا بهمن ماه سال ۱۴۰۰ بیشترین رشد ماهانه نقدینگی به‌میزان ۵٫۰۳ درصد در اسفند سال ۱۳۹۹ رخ داده است، گفت: طی این بازه بیشترین نرخ رشد پایه پولی نیز به‌میزان ۷٫۴ درصد در انتهای سال ۱۳۹۸ و رکورد بعدی در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به میزان ۵٫۹ درصد بوده است.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.