×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
کاهش ذخیره سازی سوخت، علت صادرات بنزین با قیمت پایین بود

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در آئین امضای تفاهم نامه تأمین مالی مخزنگاه شهید نادر مهدوی گفت: آنچه در صنعت پالایش و پخش در دهه اخیر رخ داد نتیجه ۸-۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بود که در طرح‌های مهر ماندگار به ثبت رسید.

وی افزود: متأسفانه در دولت‌های قبل ساخت مخزن را ممنوع کرده بودند و از سال ۹۲ تاکنون یک مخزن فراورده‌های نفتی ساخته نشده است. نتیجه آن این شد که در ایام کرونا بنزین با لیتری ۵۰۰ تومان، یعنی یک سوم عرصه داخلی صادر می‌شد و علی رغم حجم بالای صادرات منابع پایینی به کشور سرازیر شد.

سالاری تصریح کرد: نتیجه آن این شد که علیرغم اینکه ۴ میلیارد دلار صادرات داشتیم، صورت‌های مالی ۴ شرکت ما زیان ده هستند.

وی افزود: این خط لوله جدید با ظرفیت ۶۰۰ میلیون لیتر از بزرگترین مخازن ذخیره سازی جنوب کشور است که با توجه به افزایش ظرفیت پالایشی و انتقال فرآورده‌های نفتی مثل خط لوله تابش یک ضرورت بود.

در سال جدید با وجود این‌که به دلیل پایان کرونا افزایش مصرف داشتیم و مصرف داخلی ما به ۹۷ میلیون لیتر رسیده بود اما ۵ محموله نفت گاز و نفت سفید را هم صادر کردیم.

وی با تاکید بر این که ظرفیت این را داریم ماهی یک تفاهم‌نامه امضا کنیم، گفت: منابع مختلفی از جمله ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، BOT، سوآپ نفتی و… در نظر گرفتیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.