×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
حذف کنید، مردم گرفتار می شوند

فریاد نماینده کردستان در خانه ملت

مجلس به خلع ید خود رای داد
سرنوشت ارز ترجیحی در دستان پاستور

روز گذشته نمایندگان مجلس ارز ترجیحی را حذف کردند. البته طبق مصوبه مجلس، این اختیار به دولت داده شده تا به تشخیص خود این ارز را حفظ یا حذف کند. اما چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و یا از طریق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد، به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

نکته اینجاست که بنا به اظهارنظر کارشناسان، حذف ارز ترجیحی تنها به ضرر مردم تمام خواهد شد کما اینکه در حال حاضر هم با توجه به تورم موجود و اقتصاد بیمار وضع مناسبی ندارند. سید مهدی فرشادان نماینده کردستان ضمن ابراز مخالفت با حذف ارز ترجیحی، مشکلات در جهت تهیه کارلا های اساسی را نتیجه این طرح دانست و گفت ” ارز ۴۲۰۰ تومانی باید بماند، مردم تحت فشار هستند و حتی خبر حذف این ارز بر کالا های اساسی و دارو تاثیر گذاشته است”


برخی منتقدین معتقدند تصویب برجام حتی آنطور که دولت خواسته، اثرش بر اقتصاد ایران حداقل شش ماه تا یکسال بعد روشن می‌شود. در این فاصله موج تورم حاصل تصمیم‌های غیر کارشناسی مانند حذف ارز ترجیحی کمر تولید را می شکند.