×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024
صحبت و تعامل با دشمن به معناي تسليم شدن در مقابل آن نيست

رهبر انقلاب اسلامي صبح روز يكشنبه در ديدار تصويري با جمعي از قشرهاي مختلف مردم قم. قيام تاريخي ۱۹ دي ۱۳۵۶ قم را نشان‌دهنده «عمق اعتقاد ديني» و «غيرت ديني همراه با عقلانيت» خواندند. و با اشاره به كينه عميق امريكا به نظام برخاسته از اعتقادات ملت ايران. گفتند: بايد با درك وظيفه كنوني، با اميد و وحدت و قدرت به سمت چشم‌انداز روشنِ آينده حركت كنيم. كه در اين مسير مسوولان نيز بايد با تقويت و تكميل ابعاد مردمي. تلاش‌هاي مشهود خود را براي حل مشكلات گسترش دهند. رهبر انقلاب حادثه ۱۹ دي ۱۳۵۶ را منشأ ايجاد حركتي سلسله‌وار در شهرهاي مختلف و در نهايت پيروزي انقلاب خواندند. و افزودند: اين‌گونه حوادث كه مضامين قوي و پيام‌هاي بزرگي براي نسل‌هاي آينده دارند. نبايد در غبار فراموشي، كمرنگ شوند. ايشان  افزودند: «تسليم نشدن در برابر دشمن مستكبر و زورگو» نيز جزو اصول انقلاب است.

ايشان افزودند: حادثه ۱۹دي و دنباله‌هاي سياسي- اجتماعي آن، نشان‌دهنده عمق اعتقادات ديني مردم بود. زيرا اگر امام به عنوان يك مرجع تقليد و عالِم ديني در مركزيت آن نبود. هيچ شخص و جريان ديگري نمي‌توانست ملت را شهر به شهر به خروش و قيام وادارد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به محوريت علماي ديني شجاع و سياست‌شناس. در اغلب حوادث تاريخي و اجتماعي ۱۵۰ سال اخير ايران از جمله قضيه تنباكو. نهضت مشروطه، حادثه گوهرشاد، قيام ۳۰ تير و قيام ۱۵ خرداد. گفتند: عناصر بانفوذ ممكن است. شماري از مردم را به حركت درآورند اما به موج درآوردن اقيانوس عظيم ملت. در مقابل استعمار و استكبار و دنباله‌هاي آنها. فقط كار عالِم و مرجع ديني است. و از همين جا مي‌توان راز دشمن عميق مستكبران را با دين. علماي ديني، علماي سياسي، فقه سياسي و اسلام سياسي درك كرد.

امريكا از بُن دندان با نظام اسلامي دشمن است

رهبر انقلاب با اشاره به كساني كه شعار «مرگ بر امريكا». را علت خصومت هميشگي استكبار با جمهوري اسلامي مي‌دانند. افزودند: امريكا از بُن دندان با نظام اسلامي دشمن است. زيرا اين نظام را برخاسته از دين و مظهر اعتقادات ديني ملت مي‌داند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، غيرت ديني را از ديگر عوامل قيام ۱۹ دي برشمردند. و گفتند: برخي تلاش و تبليغ مي‌كنند كه غيرت ديني را «بي‌منطقي و خشونت» بنامند اما حقيقت اين است. كه غيرت ديني همراه با عقلانيت و برخاسته از بصيرت است. و بصيرت نيز شعبه و مظهري از عقلانيت است.

ضمن اينكه در عمل نيز در اغلب موارد. غيرت ديني با عقلانيت همراه بوده است. ايشان امام خميني (رض) را مظهر كامل غيرت ديني همراه با عقلانيت و خردمندي دانستند. و افزودند: شاگرد شايسته امام، آيت‌الله مصباح نيز، هم در غيرت ديني در اوج بود. و هم در عقلانيت يك فيلسوف به معني واقعي كلمه بود. ايشان تصميم رژيم طاغوت براي چاپ مقاله موهن درباره امام در يكي از روزنامه‌ها را تصميمي براساس محاسبه و نقشه خواندند. و گفتند: طاغوت با درك نفوذ روزافزون امام در مردم، مي‌خواست جايگاهِ انگيزه‌بخش و انرژي‌بخش ايشان را تنزّل دهد. و مركزيت نهضت را از بين ببرد و اگر مشت محكم مردم قم در ۱۹ دي ۵۶ به سينه طاغوت نمي‌خورد. اين حركت را در شكل‌هاي مختلف ادامه مي‌داد.

رهبر انقلاب با اشاره به پشتگرمي طاغوت به حمايت واشنگتن و سخنان كارتر رييس‌جمهور وقتِ امريكا در ۱۰ دي ۵۶ در تهران. افزودند: كارتر براساس محاسبات غلط امريكايي‌ها كه همچنان ادامه دارد. ايرانِ پهلوي را «جزيره ثبات» ناميد اما قيام مردم قم و سلسله‌قيام‌هاي بعد از آن. به‌ گونه‌اي نقشه محاسباتي رژيم و امريكا را بر هم زد. كه كارتر مجبور شد. سال ۵۷، ژنرالي به ‌نام هايزر را به ايران بفرستد تا با كشتار، كودتا يا هر روش ديگر. نهضت اسلامي ملت ايران را سركوب كند. كه به فضل الهي ناكام ماند.

شهادت سردار سليماني

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به شهادت رساندن سردار سليماني را نمونه ديگري از استمرار محاسبات غلط امريكايي‌‌ها دانستند. و افزودند: تروريست‌ها مي‌خواستند حاج‌قاسم را به عنوان نماد حركت عظيمي كه نماينده‌اش بود، از بين ببرند. اما حركت عظيم و ابراز ارادت و محبت عمومي ملت ايران و مردم كشورهاي ديگر در دومين سالگرد شهادت سردار. به عنوان يك حركت عظيم ناشي از دست قدرت خداوند، نشان داد. كه دستگاه محاسباتي امريكايي‌ها حقاً و انصافاً معيوب و خراب است.

رهبر انقلاب با اشاره به گذشت ۴۳ سال از روزهاي پرشكوه پيروزي انقلاب و برپايي نظام مردم‌سالاري ديني. وظيفه يك ملتِ زنده را عبرت گرفتن از گذشته. شناخت وظايف كنوني و تعيين چشم‌انداز و گام‌هاي استوار براي حركت پرقدرت به سمت آن چشم‌انداز دانستند. و افزودند: اين وظيفه‌داني و آينده‌شناسي موجب كاميابي و پيروزي نهايي يعني حيات طيبه ملت ايران و تأمين دين، دنيا و رفاه روحي و جسمي براي ملت خواهد شد.

ايشان با ابراز خرسندي از گسترش فكر و عمل جوانان مومن و حزب‌اللهي در سراسر كشور. گفتند: برخي اظهارنظرها و گزارش‌ها گوياي حقيقت ملت نيست و باطن و احساسات واقعي مردم را بايد در مسائلي همچون تشييع شهيد سليماني درك كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه چند تذكر مهم خطاب به مردم و مسوولان براي حفظ نشاط و حركت رو به پيشرفت انقلاب اسلامي بيان كردند. ايشان «غيرت ديني» را عامل نجات كشور در بزنگاه‌هاي مختلف و تبديل كردن تهديدها به فرصت خواندند و افزودند: غيرت ديني را حفظ كنيد زيرا اين غيرت ديني مردم بود. كه كشور را در دفاع مقدس – يعني آن جنگ بين‌المللي كه امريكا، شوروي، ناتو و ارتجاعِ آن روز براي به زانو درآوردن انقلاب به راه انداخته بودند- پيروز كرد.رهبر انقلاب، تشييع تاريخي شهيد سليماني را نمونه ديگري از فورانِ غيرتِ فرصت‌ساز مردم دانستند. و گفتند: در آن مراسم، ملت ايران بار ديگر وحدت و هويت ديني و انقلابي خود را عيان كرد و اگر آن پيكر مقدس به سوريه، لبنان و پاكستان نيز مي‌رفت، همانند ايران و عراق مورد استقبال عظيم ملت‌هاي مسلمان قرار مي‌گرفت.

تسليم نشدن در برابر دشمن

ايشان ۹ دي ۸۸ را مصداق ديگري از تجلّي غيرت ديني مردم خواندند و خاطرنشان كردند: در آن حادثه نيز غيرت ديني مردم آثار سوءتهديدها را از بين برد. و آنها را به فرصت تبديل كرد، بنابراين بايد گويندگان، نويسندگان و صاحبان نفوذ تلاش كنند. تا غيرت ديني مردم محفوظ بماند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «حساسيت‌زدايي از اصول و مباني انقلاب به‌وسيله تبليغات وسيع در فضاي مجازي و رسانه‌هاي بيگانه و برجسته‌سازي سخنان افراد كم‌مايه و پر ادعا». را از ديگر برنامه‌هاي دشمن دانستند و گفتند: اصول انقلاب از جمله «شكل‌گيري حكومت و جامعه براساس هندسه ديني»، «استقلال» و«مبارزه با فساد و بي‌عدالتي» نبايد تضعيف شوند.

ايشان در همين زمينه افزودند: «تسليم نشدن در برابر دشمن مستكبر و زورگو» نيز جزو اصول انقلاب است. و اينكه در مقطعي با دشمن مذاكره، صحبت و تعامل شود به معناي تسليم شدن در مقابل آن نيست، همچنان‌كه تاكنون تسليم نشده و از اين پس نيز نخواهيم شد. رهبر انقلاب، حساسيت‌زدايي از اصول انقلاب را بخشي از جنگ نرم وسيع و متنوع عليه ملت دانستند. و با دعوت از اهل فكر و قلم و صاحبان فعاليت‌هاي اجتماعي و مجازي براي مقابله با اين نقشه، افزودند: اين تصور كه اصول انقلاب براي مردم و آينده سودمند نيست، خلاف واقع و بي‌انصافي محض است.

ايشان با تأكيد بر اينكه پايبندي به اصول انقلاب از مهم‌ترين ابزارهاي پيشرفت كشور است، خاطرنشان كردند: در طول اين ۴۳ سال هر جا پيشرفت و حركت كرده‌ايم، محصول روحيه و مجاهدت افراد مومن و انقلابي بوده و هر جا كار زمين مانده، پاي فرصت‌طلبي، فساد، اشرافي‌گري و نگاه‌هاي غيرانقلابي در ميان است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تذكري ديگر، همگان را به «حفظ وحدت و انسجام ملي» فراخواندند و تأكيد كردند: البته در خصوص بعضي كه در مقابل انقلاب مي‌ايستند. انقلاب چاره‌اي جز ايستادگي ندارد. اما نبايد «اختلاف‌نظر و سليقه» به جبهه‌گيري در مقابل يكديگر، تضعيف اميد و مخدوش شدن انسجام عمومي منجر شود.

دشمن تفرقه بينداز و حكومت كن

ايشان با اشاره به تخصص برخي دشمنان انقلاب در سياست «تفرقه بينداز و حكومت كن». و تلاش آنها براي ايجاد اختلاف‌هاي مذهبي و درگير كردن شيعه و سنّي، افزودند: نبايد اجازه داد اين مسائل در كشور اتفاق بيفتد و اوج بگيرد. همچنان كه قرن‌ها است شيعه و سنّي در كشور در كنار يكديگر و بدون درگيري و اختلاف زندگي كرده‌اند، بنابراين نبايد براي اختلاف‌ها بهانه‌اي به وجود بيايد كه خوشبختانه نيز به وجود نيامده است.رهبر انقلاب اسلامي افزودند: حالا يك كسي حرف غلطي مي‌زند و يك نفر هم احساس تكليف مي‌كند اما اين مسائل را نبايد ادامه داد و همه بايد انسجام عمومي را حفظ كنند.

ايشان، جمهوري اسلامي ايران را مظهر اسلام و حاكميت امت اسلامي خواندند و با اشاره به اظهار علاقه و تعصب اهل سنت در كشورهاي مختلف به جمهوري اسلامي گفتند: مراسم عظيم تجليل از شهيد سليماني در كشورهاي اسلامي نمونه‌اي از اين علاقه و تعصب و پشتيباني امت اسلامي از جمهوري اسلامي از شرق آسيا تا غرب آفريقا است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در توصيه بعدي با تأكيد بر لزوم تقويت اميد به آينده، گفتند: جوانِ اميدوار، بهتر كار و تلاش و تحقيق مي‌كند البته تقويت اميد فقط با حرف‌زدن نيست. و مسوولان بايد با كار و تلاش خود كه امروز بحمدالله به آن مشغول هستند، دل جوانان را از اميد لبريز كنند. ايشان با اشاره به مكتوم ماندن موفقيت‌هاي جمهوري اسلامي در عرصه‌هاي گوناگون افزودند: با وجود مشكلات اقتصادي و معيشتي به‌خصوص براي طبقات ضعيف و مشكلاتي همچون مشكلات بانكي و مالياتي، جمهوري اسلامي دستاوردهاي مهمي در بخش‌هاي مختلف داشته. كه بايد براي مردم و كساني كه فقط با بيان مشكلات از اين موفقيت‌ها غافل هستند. بيان شود.

تحسين گرايش مردمي

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تحسين گرايش مردمي و محسوس دولت، تقويت و تكميل اين حركت را ضروري خواندند. و افزودند: بايد به وعده‌ها نيز در موعِد خود عمل كرد و اگر به هر دليلي اجراي وعده ممكن نشد، صريح و صادقانه براي مردم توضيح داد. ايشان ايجاد سازوكاري براي استفاده از ديدگاه‌ها و شيوه‌هاي پيشنهادي صاحبنظران، متخصصان و مردم و بررسي چگونگي استفاده از مشاركت‌هاي مردمي را در اقدامات دولت لازم دانستند. و به دولتمردان توصيه كردند از ظرفيت‌هاي مردمي براي نظارت عمومي بر مسائلي نظير فساد و ويژه‌خواري نيز استفاده كنند.

رهبر انقلاب در پايان سخنانشان تأكيد كردند: مسوولان با همه وجود براي مردم كار كنند. و با نيت خالص، كار و تلاشِ محسوسِ فعلي را گسترش دهند. تا خداوند اين تلاش‌ها را هرچه بيشتر پُر بركت گرداند.
بعضي اظهارنظرها و گزارش‌ها گوياي حقيقت ملت نيست. باطن و احساسات واقعي مردم را بايد در تشييع شهيد سليماني درك كرد.
آيت‌الله مصباح شاگرد شايسته امام، در غيرت ديني در اوج بود و در عقلانيت، فيلسوفي به ‌معني واقعي كلمه.
هرجا كاري بر زمين مانده پاي فساد، اشرافي‌گري و نگاه‌هاي غيرانقلابي در ميان است.
حالا يك كسي حرف غلطي مي‌زند و يك نفر هم احساس تكليف مي‌كند؛ نبايد به اختلافات مذهبي و قومي دامن زد!
اين تصور كه اصول انقلاب براي مردم و آينده سودمند نيست، خلاف واقع و بي‌انصافي محض است.
آيت‌الله مصباح شاگرد شايسته امام، در غيرت ديني در اوج بود و در عقلانيت، فيلسوفي به ‌معني واقعي كلمه.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک تلگرام