×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
حذف ارز ترجیحی اگر درست مدیریت شود تورم حداقلی به دنبال دارد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حذف ارز ترجیحی اگر درست مدیریت شود. تورم حداقلی به دنبال دارد، اما اگر  درست مدیریت نشود. تورم غیرقابل کنترل می‌شود.

اصغر سلیمی درباره حذف ارز ترجیحی از بسیاری اقلام مانند دارو، اظهار کرد: حذف ارز ترجیحی از اقلام کشاورزی و دارو که با زندگی روزمره مردم عجین است. مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد. و اکنون که ارز ترجیحی هنوز از دارو حذف نشده. بسیاری از افراد توان خرید دارو ندارند و بعد از حذف شدن این ارز از دارو بدون شک مشکلات افزون‌تر خواهد شد.

وی افزود: قطعاً مجلس مراقب است که اگر ارز ترجیحی قرار باشد. از کالایی حذف شود شرایطی به وجود بیاید که مردم از نظر معیشتی دچار مشکل نشوند. و مجلس به طور جدی به دنبال این است. که در پی حذف ارز ترجیحی، کشور با تورم و گرانی مواجه نشود. موضوع حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه دولت آمده. و این‌گونه نیست که حتماً در مجلس تصویب شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس گفت: امیدواریم با صحبت‌هایی که در کمیسیون تلفیق بودجه مطرح شده. این موضوع با مراکز دولتی و پژوهشی مطرح و بررسی و تمام جوانب امر در نظر گرفته شود. تا افرادی که از ارز ترجیحی استفاده می‌کنند، دچار مشکل نشوند. بسیاری از سود جویان از موضوع حذف ارز ترجیحی سوءاستفاده کردند و رانت تشکیل دادند. و کالاها را با قیمت واقعی به دست مصرف کننده اصلی نرساندند.

حذف ارز ترجیحی

سلیمی تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی نباید سبب تورم شدید در کشور شود به طوری که قادر به کنترل آن نباشیم. قطعاً مجلس با همفکری و تعاملی که با دولت دارد به دنبال بهترین راه است که مشکلی برای مردم به وجود نیاید.

وی افزود: برای مثال دولت باید برای بیماران خاص که مرتب از دارو استفاده می‌کنند، مبالغی را در نظر بگیرد و در کل راهکارهایی را دولت و مجلس با همفکری یکدیگر باید در نظر بگیرند تا مردم دچار مشکل جدی نشوند و یارانه مخصوصی به افراد آسیب‌پذیر اختصاص یابد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قطعاً اگر بتوانیم درست موضوع حذف ارز ترجیحی را مدیریت کنیم دست بسیاری از دلالان و رانت‌خواران و افرادی که از این فرایند سودهای کلانی به جیب می‌زنند، قطع خواهد شد. بنابراین حذف ارز ترجیحی اگر درست مدیریت شود تورم حداقلی به دنبال دارد، اما اگر درست مدیریت نشود، تورم غیرقابل‌کنترل می‌شود، البته جو روانی نیز نقش زیادی در بالا رفتن قیمت‌ها دارد.

سلیمی در پاسخ به این سؤال که قیمت گوشت قرمز ممکن است به بالای ۲۰۰ هزار تومان برسد، گفت: اصولاً در فصل زمستان قیمت گوشت مقداری گران‌تر می‌شود و در بهار و تابستان که زاد و ولد گوسفندان زیاد است قیمت گوشت کاهش می‌یابد. معتقدم قیمت‌ کالاهای مختلف و از جمله گوشت را با مدیریت درست می‌توان کنترل کرد.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک تلگرام