×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
سرنوشت تشکیل دولت جدید عراق به کجا می‌رسد؟

«محمد الخالدی» رئیس فراکسیون «بیارق الخیر» در مجلس قبلی عراق گفت که امکان تشکیل دولت جدید با توجه به مخالفت گسترده به نتایج انتخابات پارلمانی عراق وجود ندارد.

وی افزود: نتایج انتخابات اکتبر و تخلفات رخ‌داده در آن به‌مراتب بدتر از انتخابات ۲۰۱۸ بود. تخلفات کمیساریا در انتخابات اکتبر آشکار بود و کمیساریا به سؤالات گروه‌های سیاسی پاسخی نداد.

الخالدی گفت: بدون توافق گروه‌های سیاسی درباره نتایج نمی‌توان به‌سمت تشکیل دولت آتی حرکت کرد به‌ویژه که اعتراضات به نتایج انتخابات گسترده است.

وی اضافه کرد: ابهام آشکاری در نتایج وجود دارد و بسیاری از نامزدها آرای خود را از دست داده‌اند. معترضان حق دارند که پاسخ قانع‌کننده از کمیساریا بشوند.

«صباح العکیلی» تحلیلگر سیاسی عراقی هم گفت که تصویر مبهمی از آینده سیاسی به‌علت نتایج انتخابات وجود دارد.

وی افزود: آرای باطله ۷۰۰ هزار است و این رقم بزرگی است که معادل کرسی‌های فراکسیون صدری است. شمار صندوقهای مشکل‌دار ۳۶۵۰ صندوق است و کمیساریا فقط ۲۵ درصد از آنها را قرمزرنگ تشخیص داده است.

همچنین یک عضو هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی اعلام کرد با گروه‌های سُنی و کُرد توافق شده است تا پیش از حصول انسجام در بیت شیعی وارد هیچ ائتلافی نشوند.

«سعد السعدی»، عضو هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی اظهار داشت: موضع ما واضح و روشن است و وارد هیچ گفت‌وگو و تفاهمی درباره تشکیل دولت آتی نخواهیم شد زیرا ما مخالف نتایج انتخاباتی هستیم که در آن تقلب و دست‌اندازی‌های بسیار شده است.

وی اضافه کرد: فراکسیون‌های اهل‌سنت و کُرد نیز اتفاق‌نظر دارند که پیش از حصول انسجام در بیت شیعی وارد ائتلاف‌بندی‌ها نشوند و ما همچنان منتظر نتایج نهایی انتخابات و تصمیم دادگاه فدرال درباره شکایت‌ها هستیم.

السعدی در پایان یادآور شد: دیدارهایی که اکنون انجام می‌شود، امری طبیعی است و همواره پس از هر انتخاباتی چنین دیدارهایی صورت می‌گیرد.

موضع‌گیری تازه عصائب اهل‌حق عراق

جنبش عصائب اهل‌حق عراق تهدید به تحریم «فرایند سیاسی» کرد.

«محمود الربیعی»، سخنگوی عصائب اهل‌حق تصریح کرد: وضعیت سیاسی عراق نیازمند فداکاری از جانب ماست، و در صورتی که طرف‌های مسلط بر نتایج انتخابات اصرار ورزند، این فداکاری می‌تواند تحریم فرایند سیاسی باشد و ما به‌سمت جنگ داخلی حرکت نخواهیم کرد.

الربیعی افزود: نمی‌دانیم کمیساریای عالی انتخابات چه‌چیزی را به هیئت قضایی ارجاع داده است اما طی روزهای آینده این هیئت به شکایت‌ها رسیدگی خواهد کرد.

وی ابراز کرد: تقلب الکترونیک به‌شیوه الگوریتم انجام شده و آرای یک نامزد به نامزد دیگر انتقال یافته است و مسئله تقلب در انتخابات روشن است و اسم طرفی را که این کار را کرده است به نهادهای مربوطه ارائه کردیم.

سخنگوی عصائب اهل‌حق گفت: دستگاه قضایی دلایل و شواهد عینی و ملموس را ملاک خود قرار می‌دهد؛ اما تقلب الکترونیک هیچ شواهد ملموسی به‌جای نمی‌گذارد که بتوان تقدیم دستگاه قضایی کرد.

الربیعی تأکید کرد: دلایل ما برای لغو انتخابات کافی است اما ما نمی‌خواهیم بر فرایند سیاسی تأثیر بگذاریم، همه ما خواهان آرام شدن اوضاع کنونی هستیم اما نه به‌ضرر آرای مردمی که مخالف نتایج انتخابات هستند.

وی در پایان گفت: همه دلایل قطعی موجود است و تحویل دستگاه قضایی و نهادهای مربوطه داده شده است و اگر ببینیم آنها نیز همانند کمیساریا با این دلایل برخورد می‌کنند، آن وقت ناچار به ارائه دلایل مذکور به افکار عمومی و رسانه‌ها خواهیم شد که نظام سیاسی را دچار لرزشی بزرگ خواهد کرد.