×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
آمادگی ترکیه برای آغاز ۲ عملیات نظامی جدید در شمال سوریه

وزیر خارجه ترکیه بار دیگر آمریکا و روسیه را به عدم وفاداری به تعهداتشان متهم و اشاره کرد، آنکارا برای آغاز عملیات نظامی جدید در شمال سوریه آماده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفتگو با شبکه “سی‌ان‌ان ترک” به تشدید حملات حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک)، یگان‌های کرد مدافع خلق که آنکارا هر دو را تشکیلات تروریستی می‌داند افزایش یافته و آن دو خطری برای همه هستند.
وی گفت، متاسفانه آمریکا و روسیه به وعده‌های خود درباره عقب نشینی نظامیان کرد از مرزهای ترکیه عمل نکردند و در چنین وضعیتی آنکارا باید اقدامات لازم را انجام دهد.
چاووش اوغلو افزود، براساس توافقی که آنکارا با مسکو و واشنگتن در پایان عملیات “چشمه صلح” ترکیه سال ۲۰۱۹ در شمال سوریه به دست آورد، باید نظامیان کرد دستکم ۳۰ کیلومتر از مرزهای ترکیه عقب نشینی کنند اما این وعده هنوز اجرایی نشده و برعکس آمریکا به حمایتش از یگان های کرد ادامه داده است.
وی تاکید کرد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه این مساله را با همتای سعودی خود در شهر سوچی بررسی کرد و در دیدار آتی خود با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هم این موضوع را بررسی می‌کند.
در عین حال چاووش اوغلو اعلام کرد، ترکیه به تمامیت ارضی سوریه پایبند است.
وی  با بیان اینکه انفجار در مسیر اتوبوس ارتش سوریه در دمشق و عملیات نیروهای دولتی در استان ادلب تاثیر منفی بر مذاکرات کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو داشت، مدعی شد، دولت دمشق “به راه حل نظامی متوسل می‌شود و باید این اشتباه را اصلاح کند”، باید گروه‌های مخالف و نظام سوریه متحد شده و به مذاکره ادامه دهند.
وزیر خارجه ترکیه گفت، آنکارا بر این باور است که باید نشستی با آمریکا و کشورهای هم رای با ترکیه پیرامون سوریه برگزار شود یا اینکه گروه بین المللی حمایت از سوریه نشستی داشته باشد.
از سوی دیگر، خبرگزاری روسی «نووستی» به نقل از یک منبع در مخالفان سوریه گزارش داد که ترکیه خود را آماده عملیات نظامی تازه در دو محور در خاک سوریه کرده و این عملیات «هر لحظه ممکن است آغاز شود».
بر اساس این گزارش، گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ترکیه به خواست این کشور در وضعیت آماده‌باش جنگی کامل برای آغاز یک حمله نظامی هستند و گردان‌های آنها برای عملیات نظامی در استان ادلب و شهرهای مارع و اعزاز و اطراف فرودگاه نظامی منبج و نیز قامشلی و حسکه آماده شده‌اند.

به گفته این منبع، ترکیه در صدد اجرای دو عملیات همزمان، یکی در استاد ادلب و دیگری در شمال شرق سوریه علیه نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) است.

این منبع درباره زمان آغاز عملیات گفته که این عملیات ممکن است هر لحظه به صورت ناگهانی آغاز شود و افزود که بعید نیست که اجرای آن تا دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در گلاسکو در اول نوامبر آتی به تعویق افتد.
همزمان با این تحولات، فعالان شبکه‌های اجتماعی و ناظران سیاسی از اعزام جنگنده‌های روسیه در منطقه حسکه در شمال شرق سوریه خبر داده‌اند.
به گزارش «روسیا الیوم»، کاربران تصاویری از یک جنگنده «سو ـ ۳۵ اس» ارتش روسیه منتشر کرده‌اند که روز چهارشنبه در فرودگاه نظامی قامشلی که در کنترل نیروهای ارتش سوریه است فرود آمده است.
این اولین بار است که جنگنده‌های ارتش روسیه به این منطقه اعزام می‌شوند.
تاکنون روسیه و سوریه به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.