×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
کشف یک سیاره جوان فراخورشیدی در فاصله چند میلیون ساله

ستاره‌شناسان یکی از جوان‌ترین سیاره‌های ممکن را کشف کردند. این سیاره که “۲M۰۴۳۷b” نام دارد در حدود ۱۰۰ برابر فاصله زمین و خورشید و چندین برابر مشتری جرم دارد و چند میلیون سال پیش، شکل گرفته است.

اخیراً اخترشناسان تصویر نادری از یک سیاره فراخورشیدی مشاهده کردند که یکی از جوان‌ترین سیاراتی است که تاکنون پیدا شده است. این تصویر توسط تلسکوپ “سوبارو” گرفته شده است. تلسکوپ سوبارو (به انگلیسی: Subaru Telescope) نام یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین تلسکوپ‌های نوری واقع در رصدخانه “مونوکی” است که در هاوایی آمریکا قرار گرفته‌ است. این تلسکوپ متشکل از یک آیینه مقعر است که قطر آن ۸ متر و ۲۰ سانتیمتر است.

تعداد زیادی دانشگاه ژاپنی در استفاده از این تلسکوپ که در سال ۱۹۹۹ تأسیس شد شریک هستند. سنسورهای تصویر CCD ساخته شده توسط شرکت “هاماماتسو” در تلسکوپ سوبارو و رصدخانه ملی ستاره‌شناسی ژاپن بکار گرفته شده‌اند.

سیاره “۲M0437b” در حدود ۱۰۰ برابر فاصله زمین و خورشید و چندین برابر سیاره مشتری جرم دارد و چند میلیون سال پیش شکل گرفته است. این سیاره ابتدا با استفاده از تلسکوپ سوبارو، واقع در Maunakea در هاوایی مشاهده شد و سپس با استفاده از رصدخانه WM Keck در نزدیکی آن دوباره رصد شده است.