×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024
کردستان پرآب است، اما عده‌ای ناکارآمد آنرا خشکانده‌اند

دکتر سید مهدی فرشادان نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران روز گذشته در مجلس شورای اسلامی در نطقی ضمن بیان مشکلات عدیده این استان در حوزه های مختلف، از رییس جمهور برای سفر به کردستان و دیدن عمق مشکلات از نزدیک دعوت کرد.

متن نطق نماینده کردستان در صحن مجلس شورای اسلامی:

به نام خداوند جان و خرد

با سلام و درود به ارواح طیبه شهدا، امام شهدا و عرض سلام خدمت ملت شریف ایران و عرض سلام و ارادت خدمت مردم فهیم، نجیب و مرزدار استان کوردستان و همچنین عرض سلام و ارادت به محضر مردم شرافتمند و بزرگ حوزه انتخابیه‌ام سنندج، دیواندره، کامیاران، موچش، زرینه، حسین‌آباد، شویشه، هزارکانیان.

در ابتدا، انتخابِ شایسته آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعنوان رئیسِ تمام جمهورِ ایران، و انتخاب کابینه جوان، کارآمد، مردمی و انقلابی ایشان را تبریک می‌گویم.

آقای دکتر رئیسی..
فسادستیزی، جوانگرایی و عملگرایی از ویژگی‌های بارز شماست، انتظار داریم
کوردها را از حاشیه به متن بیاورید.
کوردها را از پشت صحنه به روی صحنه سیاسی بیاورید.
کوردها را از سایه بی‌عدالتی دولتهای گذشته به زیر آفتابِ عدالتِ دولتِ خودتان فرابخوانید.
کوردها را از سرخوردگی به دایره امید بیاورید.
کوردها را با سیاست آشتی دهید و نخبگان کورد را شریک سیاسی خودتان کنید تا یارانِ وفادارتان بیشتر شود.
کوردها را به بدنه قدرت دعوت کنید تا تفسیرهای غلط، نقش بر آب شوند.
کوردها را با کولبری عجین کردند، شما کوردها را قوی کنید تا شعار “ایران قوی” پیاده شود.
کوردها را منتظر نگه داشتند، شما کوردها را مطمئن کنید.

از همین تریبون از جناب آقای رئیسی، دعوت می‌کنم به زودی به کوردستان سفر کنند تا از نزدیک با کمبودها، نواقص و حجم غیرعادی بیکاری جوانان کورد آشنا شوند.
تا از نزدیک مشکل آب شرب سنندج را ببیند و حل این معضل را به وزارت نیرو بسپارند، تا ببیند که کوردستان ۸ درصد آب کشور را دارد، منبع و سرریز آب چندین استان است اما مردم نجیب سنندج با دبه، دنبال آب آشامیدنی سالم در چشمه‌سارهای اطراف سنندج هستند، آیا رواست همشهریان بنده با دبه، دنبال آب زلال و سالم و بدونِ بو باشند؟ سنندج شهر خلاق موسیقی است، سنندج مهد بزرگانی چون آیت‌الله مردوخ است، سنندج شهر دین و دیانت و هنر است.

آقای رئیس‌جمهور
به کوردستان سفر کنید تا معضل زباله‌گردی، همان میراث نامبارک دولت حسن روحانی را از نزدیک لمس کنید، تا با مشکلات جامعه فرهنگی و اهل سنت در کوردستانِ من، بیشتر آشنا شوید.

جناب آقای رئیسی
به کوردستان سفر کنید تا ببیند که صنعت در کوردستان، بعد از انقلاب، نامی بیگانه به درازای تاریخ دولت‌هاست، تا حجم بالای دستفروشی در کوردستان، یکی دیگر از میراث‌های دولت گذشته را ببیند، تا لمس کنید در کوردستان که قطب کشاورزی، قطب گندم و قطب توت‌فرنگی است، هنوز سهم آب و حق‌آبه ما را نمی‌دهند، تا ببینید مرگ‌ها و مصدومیت‌ها در جاده‌های کوردستان، دسته‌جمعی شده، جاده‌هایی که به”قتلگاه‌ و قصابخانه‌ انسانی” تبدیل شده‌اند.

آقای رئیسی
دعوت می‌کنم وضعیت کولبران کوردستان را ببیند و این معضل اجتماعی را برای همیشه سامان دهید. دولت قبلی می‌خواست مشکل کولبران را روی کاغذ حل کند اما درد کولبران در بانه و مریوان باید درمان شود، در لب مرز باید حل شود، با ایجاد اشتغال و کار انقلابی باید مشکل کولبران را حل کرد.
آقای رئیس‌جمهور به کوردستان سفر کنید تا مطالبات جامعه دانشگاهی و نخبگان کورد را لمس کنید که در حاشیه‌ی نگاهِ حاکمیت قرار دارند. پیشنهاد می‌کنم به نایسر سنندج سفر کنید تا گفتار درمانی و شعارزدگی دولت حسن روحانی درباره رفاه اجتماعی در حاشیه‌ی شهرها را از نزدیک لمس کنید.
به کوردستان سفر کنید درد دل نیروهای بخش درمان را درباره “تبدیل وضعیت نیروهای طرحی بدون سهمیه وزارت بهداشت” بشنوید که سپر بیماری کرونا بودند، مطالبات بازنشستگان را درباره همسان‌سازی بشنوید.

همکاران محترم
اگر اصرار دارم دولت بدعهد حسن روحانی، مشارکت سیاسی کوردها را به یاس تبدیل کرد، مستند و آماری سخن می‌گویم؛ در بیکاری اولین‌های کشوریم، در دست‌فروشی جزو اولین‌های کشوریم، صنعتی نداریم.. کارخانه‌ای نداریم که حتی در جدول رده‌بندی قرار بگیریم، در جاده روستایی آخرین‌های کشوریم، در بزرگراه و آزادراه و راه‌آهن آخرین‌های کشوریم، در توسعه مزارع آبی در رده‌های آخر هستیم، کرویدر شمال – جنوب پروژه‌ای ۱۷ ساله است که هنوز ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

مردم نجیب کوردستان گناهی ندارند که دولت‌های گذشته، یا ناکارآمد بودند یا بی‌مسئولیت؛ مردم نجیب کورد گناهی ندارند که قربانی توسعه نامتوازن، تبعیض‌‌ و ناعدالتی‌ در دولت‌های گذشته شده‌اند؛ همه شما خبر دارید که در تابستان امسال بر اثر واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس در کامیاران، تعداد ۱۶ نفر فوت کردند. همه شما یادتان هست، در آتش‌سوزی اتوبوس سنندج ۱۱ نفر در میان شعله‌های آتش سوختند، آن هم یکی دیگر از قصورات دولت‌ ناکارآمد قبلی در بخش زیرساخت‌ها بود.

بارها از همین تریبون داد زدم، جاده‌های بین‌شهری ما نیازمند بودجه جهشی و اصلاح ضرب‌الاجل است، اما وزارت راه سابق نشینید و نفهمید، بر اساس آمار هر سال ۳۶۵ نفر در جاده‌های کوردستان جان خود را از دست داده‌اند، مسئولان دولتی باید خجالت می‌کشیدند از این وضعیت اسفبار.
اگر دولتهای گذشته به قانون اساسی گوشِ جان می‌دادند شاید به عدالت در تقسیم امكانات رفاهی و خدمات عمومی نزدیک می‌شدند.

نمایندگان اقوام و فرهنگ‌ها
پیام مردم نجیب کورد با انتخاب جناب آقای رئیسی، این است که به تغییر در وضع موجود کوردستان، امید بسته‌اند.
ایجاد مکانیزم عدالت‌محور برای رفع مشکلات جاده‌های روستایی و بین‌شهری کوردستان، آب کوردستان، کشاورزی کوردستان و صنعت ورشکسته کوردستان، ضرورتِ دولت جدید است.

آقای رئیس جمهور
ناکارآمدی سیاست‌های تمرکزگرا، نیازمند بازبینی اضطراری است، کسانی که از تعامل مسالمت‌آمیز حرف می‌زدند، درکِ صحیحی از زیرساخت‌های آن نداشتند. کسانی که از همبستگی ملی حرف می‌زدند، درک صحیحی از گفتمان توسعه‌محور پیشنهادی ما نداشتند، ما کوردها تفاوت دولت‌های مدعی مردم‌سالاری و دولت‌های غوغاسالار با دولت‌های مردمی را خوب می‌دانیم، تفاوت دولت عملگرا و دولت شعارگرای را خوب می‌فهمیم.

آقای رئیس‌جمهور
کوردستان ثروتمند است اما آدمهایی با اندیشه‌های فقیر، آنرا اداره می‌کنند.
کوردستان پرآب است، اما عده‌ای ناکارآمد آنرا خشکانده‌اند.
اگر از تولید کوردستان حمایت شود، می‌تواند صادرکننده بزرگی باشد.
ما کوردها میخواهیم کشور را در ثروتمان شریک کنیم اما عده‌ای معادن ما چپاول می‌کنند، ما میخواهیم صنعت مرغداری و زنبورداری را توسعه دهیم اما بروکراسی خسته‌کننده اداری ما را به سمت ورشکستی سوق می‌دهد.
اقتصاد کوردها را بر اساس توسعه صنایع تبدیلی به صورت اضطراری بازسازی کنید. کوردستان قطب دامداری است اما امروز ضعیف و ورشکسته است.

آقای رئیس‌جمهور
ضروری‌ست به عرض برسانم، با انتخاب دکتر حجت عبدالملکی بعنوان یک وزیر، از میان جوانان و نخبگان کوردستان اثبات کردید که دولتمرد پرسروصدا و شتابزده و توخالی نیستید، ما کوردها این اقدام انقلابی شما به فال نیک می‌گیریم و می‌دانیم شما، ظرفیت نخبگان کورد را دیده‌اید و انتظار بنده در جایگاه وکیل مردم کورد از شما این است که پتاسیل کوردها را بیشتر در سطح کلان و خُرد بکار بگیرید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته