×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
عبور همه استان‌های کشور از قله خیز پنجم کرونا/ پیک ششم در راه است؟

با عبور همه‌ استان‌های کشور از قله خیز پنجم کرونا، تعداد شهرستان‌های قرمز کاهش یافته اما با توجه به احتمال رفع برخی محدودیت‌ها پس از واکسیناسیون کرونا، نگرانی‌هایی نسبت به بروز پیک پنجم وجوددارد.

 با عبور همه‌ استان‌های کشور از قله خیز پنجم کرونا، تعداد شهرستان‌های قرمز از ۲۹ به ۱۶ کاهش یافت.
در حال حاضر ۱۹۸ شهرستان نارنجی، ۱۷۶ شهرستان زرد و ۵۸ شهرستان در وضعیت آبی هستند؛ شهرستان‌هایی که کماکان در وضعیت قرمزند شامل ارومیه، اشنویه، بوکان، سردشت، مهاباد (آذربایجان غربی)، بانه، سقز، سنندج، کامیاران، مریوان (کردستان)، پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب، کرمانشاه، گیلانغرب، هرسین (کرمانشاه) است.
نقشه رنگ‌بندی شهرهای کشور در تصویر زیر آمده است.

آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در ایران

تاکنون ۳۹ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۷۷۹ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۶ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۴۹۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵۵ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۲۷۵ دوز رسیده است.
نمودار زیر وضعیت واکسیناسیون کرونا در ایران تا چهارم مهرماه را نشان می‌دهد.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۲ درصد مردم کشورمان علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

۹۰ درصد بیماران بستری واکسن نزده‌اند

به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که واکسن می‌زنند ۵ برابر کمتر در خطر ابتلا به کرونا، ۲۹ برابر کمتر احتمال بستری در بیمارستان به عنوان بیمار بدحال و ۱۱ برابر کمتر احتمال مرگ و میر دارند. این در حالی است که ۹۰درصد بیمارانی که به دلیل شدت بیماری کرونا بستری می‌شوند واکسن نزده‌اند.

آیا پیک ششم کرونا در راه است؟

نمودار زیر نشان می‌دهد که پیک پنجم کرونا در حال طی شدن است؛ با این وجود نگرانی‌هایی نسبت به بروز پیک ششم کرونا وجود دارد؛ تجربه کشورهایی که پس از واکسیناسیون، محدودیت‌های کرونایی را تقلیل داده‌اند نشان می‌دهد که ساده‌انگاری کرونا علیرغم پوشش بالای واکسیناسیون، باعث بروز پیک‌های جدید بیماری می‌شود.
با این وجود وزارت بهداشت اعلام کرده است که برخی محدودیت‌ها در زمینه مسافرت، حضور در اماکن آموزشی و ورزشی و محدودیت‌های مشاغل و اصناف به‌زودی برای دارندگان کارت واکسن دیجیتال فارسی برداشته خواهد شد!
اگرچه واکسیناسیون میزان ابتلا را کاهش می‌دهد اما آن را به صفر نمی‌رساند و بنابراین علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باید از تماس افراد مبتلا با افراد سالم جلوگیری به عمل آید اما میزان تست‌های انجام شده در کشور حاکی از پایین بودن تعداد این تست‌ها به ازای جمعیت است؛ به طوری که در شبانه روز گذشته تنها ۱۱۰ هزار تست تشخیص کرونا در کشور انجام شده است!
پایین بودن تست‌های گرفته شده از افراد، باعث عدم شناسایی مبتلایان می‌شود. البته همه مشکل این نیست و مسئله دیگری که احتمال بروز پیک ششم را افزایش می‌دهد، عدم قرنطینه مبتلایان کرونامثبت است؛ مطالعات می‌گویند واریانت دلتای کرونا، بیش از دو برابر سایر گونه‌های آن انتشار می‌یابد. با توجه به بالا بودن میزان انتشار این ویروس، باید افراد مبتلا به کرونا، سریعاً قرنطنیه شده و از تماس آنها با سایر افراد جلوگیری شود اما این اتفاق رخ نمی‌دهد و افراد کرونامثبت با حضور در سطح شهر و اماکن عمومی، سایر افراد را مبتلا می‌کنند.
از سوی دیگر معیار رنگ‌بندی شهرهای کشور، دقیق نیست؛ زیرا ستاد ملی مقابله با کرونا اعمال ممنوعیت‌های کرونایی نظیر محدودیت در فعالیت مشاغل و تردد بین‌شهری را معطوف به تغییر رنگ استانهای کشور کرده است، در عین حال، معیار تغییر رنگ‌بندی شهرهای کشور، تعداد بیماران بستری کرونایی در آن شهرهاست؛ بدین معنا که اگر تعداد بیماران بستری به‌ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در شهری افزایش یابد، رنگ آن شهر قرمز یا نارنجی خواهد شد و در صورت کاهش تعداد موارد بستری نیز رنگ آن شهر به‌سمت زرد یا آبی می‌رود.
اما افزایش تعداد بیماران بستری شاخص مناسبی برای اعمال محدودیت‌ها نیست؛ بستری به‌ازای جمعیت نمی‌تواند به‌طور صرف ملاک رنگ‌بندی و تعیین وضعیت کرونایی شهرها و برآورد میزان خطر در جامعه باشد زیرا بستری تنها یکی از متغیرهای مؤثر است و لازم است عوامل دیگر مانند میزان رعایت پروتکل‌ها، جابه‌جایی جمعیت، گردش ویروس در جامعه، نوع واریانت غالب و بسیاری از عوامل دیگر نیز در تعیین رنگ‌بندی شهرها در نظر گرفته شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.